בית המשפט פסל בפעם השנייה את תוכנית הותמ"ל ל-3,000 דירות באשדוד

זאת משום שהתוכנית הותמ"לית כוללת שכונת מגורים לצד הנמל, מבלי לקחת בחשבון השפעות סביבתיות עתידיות של הנמל על תושבי השכונה

נמל אשדוד / צילום: אלבטרוס
נמל אשדוד / צילום: אלבטרוס

בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע ביטל בפעם השנייה תוכנית ותמ"ל להקמת שכונת מגורים בת 3,000 יחידות דיור בסמיכות לנמל אשדוד, וזאת משום שהוועדה לא פעלה על-פי פסק הדין הקודם שביטל את התוכנית, ולא פעלה לשיפור בנושאי איכות סביבה וסמיכות השכונה העתידית לחומרים מסוכנים שמאוחסנים ומשונעים בשטח הנמל.

התוכנית תמ"ל /1062, המכונה "פארק לכיש", נמצאת בחלק הצפוני של העיר, ממזרח לנמל, והיא כוללת למעלה מ-3,000 יחידות דיור, קריית ספורט ועוד, על שטח של 617 דונם. במאי 2018 קבעה ועדת המשנה להתנגדויות כי התוכנית מבטיחה איזון בין פיתוחה של העיר והמשך פעילותו הרציפה של נמל אשדוד, וכי "נשקלה בכובד-ראש ההשפעה שעשויה להיות לפעילות הנמל כתוצאה מהקמת השכונה... לאחר קיום דיון בנושא השתכנעה הוועדה כי אין בהקמת השכונה כדי להטיל מגבלות על פעילות הנמל".

ואולם 3 עתירות הוגשו בגין ההחלטה, והעותרות - התאחדות התעשיינים, נמלי ישראל ונמל אשדוד - טענו כי הקמת השכונה אכן תפריע להתפתחות הנמל. בין היתר נכתב בעתירת התאחדות התעשיינים, שהוגשה באמצעות עו"ד רון צין ממשרד שביט בר און גלאון צין ויתקון ושות', כי נמל ויחידות דיור לא יכולים לגור בסמיכות בדיוק "כמו שמן ומים. יש דברים שאינם מתחברים", ואף גרסה כי "השהות ליד הנמל דומה לשהות ברמת חובב. חברת נמל אשדוד טענה כי התוכנית תטיל מגבלות על הנמל ותמנע אפשרות להרחבתו בעתיד.

בפסק דין מדצמבר 2018 קיבל שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע, גד גדעון, את העתירה באופן חלקי וקבע כי על התוכנית לחזור לדיון בותמ"ל, על-מנת שתבחן את עמידתה בקריטריונים הרלוונטיים לענייני חומרים מסוכנים ואיכות הסביבה.

"חרף היקפה המשמעותי של התוכנית, מבחינת שיטחה, מספר יחידות הדיור וגודל האוכלוסייה שאליה היא מתייחסת, ומבחינת תקופת הביצוע הארוכה שלה (כ-15 שנים), לא נשקלו במסגרתה שיקולים הנוגעים להשפעה העתידית של הנמל על שטח התוכנית, לרבות התחשבות בהגדלת היקף פעילותו של הנמל בעתיד, ולא נבחנו הדרישות לעניין מרחקי הבטיחות על-פי הקריטריונים העדכניים שקבע המשרד לאיכות הסביבה". את השופט הטרידה העובדה שבעשיית התוכנית נבחן רק המצב הקיים, ולא נערכו שום בירורים לגבי התפתחות הנמל והתפתחות השכונה וההשפעות הסביבתיות הנגזרות.

התוכנית חזרה לעיון הותמ"ל, ובדיון נוסף שהתקיים בוועדה אושרה התוכנית שוב, מבלי שהוכנסו בה שינויים כלשהם. "הוועדה מדגישה כי התוכנית קודמה בתיאום עם אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה ובהתאם להנחיותיו", נכתב בהחלטת הוועדה.

בעקבות זאת הוגשה עתירה נוספת מצד התאחדות התעשיינים, ובה נטען כי על אף פסילת התוכנית, הותמ"ל חזרה על החלטתה הקודמת. הותמ"ל ורמ"י טענו מנגד כי החלטת הותמ"ל הייתה סבירה וקיימה במלואו את פסק הדין.

ואולם השופט גדעון קבע כי "יש לקבל את העתירה. זאת, משהחלטת הותמ"ל עומדת בניגוד גמור לפסק הדין הקודם, שהינו פסק דין חלוט. פסק הדין קובע כי כל בחינת התוכנית על-פי הקריטריונים המקלים של מרחקי ההפרדה, המתייחסים למצב הקיים, אינה סבירה... ההסברים המנומקים שנשמעו מטעם המדינה או עיריית אשדוד, מדוע בחינה של מצב קיים היא-היא הנכונה בעניינו, ומדוע אין מניעה לאשר את התוכנית כבר בשלב זה - אינם עשויים לסברתי להתקבל כעת, ואף אין לבחון אותם לגופם, נוכח פסק הדין החלוט".

יו"ר ועדת הסברה בהתאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מסר בתגובה כי "במקום שאלפי ישראלים יופתעו שהדירה שרכשו נמצאת בצמוד לנמל בו מתקיימת פעילות תעשייתית, עדיף לחשוב לפני שמתכננים מתחמי דיור. אומנם המדינה והעירייה לא חשבו על אותם תושבים עתידיים ועל ההשפעה של שכונת מגורים בצמוד לנמל גדול, אבל לפחות בית המשפט תפקד כמבוגר אחראי ומנע את המחדל הצפוי הזה. התאחדות התעשיינים תמשיך להלחם בנחישות כדי לאפשר פיתוח תשתיות שיסייעו לתעשייה ויאפשרו לה לצמוח ולהיות תחרותית, כמו שהוכיחה במקרה זה".