נגד הגירה ועצמאות קטלוניה: הישג חסר תקדים לימין הפופוליסטי בבחירות בספרד

מפלגת ווקס המתנגדת להגירה ולעצמאות קטלוניה הפכה לשלישית בגודלה במדינה בבחירות שהתקיימו אתמול • הסוציאל-דמוקרטים בראשות פדרו סנצ'ז הם המפלגה הגדולה ביותר עם 28% מהקולות, אך צפויים להתקשות להרכיב ממשלה

מנהיג מפלגת הימין הספרדית ווקס, סנטיאגו אבסקל / צילום: Susana Vera, רויטרס
מנהיג מפלגת הימין הספרדית ווקס, סנטיאגו אבסקל / צילום: Susana Vera, רויטרס

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז שמר על כוחה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אך האופוזיציה נגדו התחזקה והימין הקיצוני הגיע להישג חסר תקדים בבחירות שהתקיימו אתמול במדינה. סנצ'ז הכריז על בחירות בזק בספטמבר, לאחר שנכשל בתום משא ומתן של חודשים להקים קואליציה עם מפלגת השמאל הפופוליסטית פודמוס, אולם כעת נמצא בסיטואציה קשה הרבה יותר.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז  / צילום: Sergio Perez, רויטרס
 ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז / צילום: Sergio Perez, רויטרס

מפלגות האופוזיציה מימין הן אלה שהתחזקו בסיבוב הבחירות הנוכחי - הרביעי שמתקיים בספרד בארבע השנים האחרונות. מפלגת העם השמרנית הגדילה את כוחה בכ-20 חברי פרלמנט (21%, 88 מושבים) ומפלגת הימין הפופוליסטית ווקס, שהצליחה לראשונה להיכנס לפרלמנט הספרדי באפריל האחרון עם 10% מהקולות, הפכה כעת למפלגה השלישית בגודלה בספרד, עם 15% מהקולות ו-52 חברי פרלמנט.

לפני שווקס סחפו את קולות הבוחרים בעזרת מצע הכולל התנגדות להגירה מצפון אפריקה, התנגדות לעצמאות קטלוניה וגאווה לאומית ספרדית, היו הפרשנים הפוליטיים במדינה תמימי דעים שמפלגת ימין קיצוני אינה צפויה לזכות בתמיכה בספרד, שידעה משטר רודני פשיסטי במשך קרוב לארבעים שנה. התוצאות אתמול הראו כי המחאה הציבורית על הקיפאון הפוליטי, הכעס על ההגירה הלא-חוקית וגם תגובת נגד למהומות בברצלונה שחידשו את הקריאה לעצמאות, הביאו לזינוק בתמיכה במפלגה, המונהגת על ידי סנטיאגו אבסקל.

הפוליטיקאי הימני, שחבש בכמה הזדמנויות קסדה מתקופת הקונקיסטאדורים כדי לציין את "ימי הזוהר" של ספרד, הוא אחד המנצחים הגדולים של סיבוב הבחירות הנוכחי. המצע של המפלגה קורא להגביל עוד יותר את האוטונומיה של קטלוניה, מתנגד להגירה הלא-חוקית המתרחשת בחופים הדרומיים של ספרד ותומך בהמשך קיום מלחמות שוורים בדרום. המפלגה נוסדה לפני שש שנים, אחרי שכמה חברי מפלגת העם התפצלו ממנה במחאה על מה שראו כמדיניות ליברלית מדי. המפלגה גם מתנגדת לאימוץ על ידי הומוסקסואלים, קוראת לשנות חוק המחמיר עם מי שתוקפים באלימות נשים ולהגביל הפלות.

עדיין, סנצ'ז, שנחשב לנער הפלא של הסוציאל-דמוקרטים באירופה, הצליח להביא את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית למקום הראשון בשיעור התמיכה בה (28%, 122 מושבים), בעידן בו מפלגות דומות קורסות ברחבי היבשת. כדי לשלוט בספרד הוא יצטרך לגבש קואליציה מורכבת עם השמאל, כולל מפלגות עצמאיות ומקומיות בספרד, או ללכת לממשלת אחדות רחבה עם השמרנים. לפני הבחירות הוא הצהיר באופן ברור כי לא יקים ממשלת אחדות. כך או כך, נראה כי המשא ומתן הקואליציוני יהיה מסובך, אולי אפילו יותר מאשר זה שבגללו הלכה ספרד לסיבוב בחירות שני בתוך חצי שנה.