מיישרת קו עם המתחרות: גם מגדל מפסיקה לשווק פוליסות ביטוחי סיעוד לפרט

הושלמה היציאה של החברות שמכרו לציבור ביטוחי סיעוד לפרט, בצל שינויים דמוגרפיים והריבית האפסית • לא יושפעו: מי שמבוטחים בביטוחי הסיעוד הקבוצתיים, או מי שכבר מחזיק בביטוח סיעוד לפרט

רן עוז / צילום: רמי זרנגר
רן עוז / צילום: רמי זרנגר

בהמשך להודעות שפרסמו באחרונה קבוצות הביטוח הפעילות בתחום הביטוח הסיעודי לפרט, על יציאתן ממכירת ביטוחים חדשים בתחום זה, הודיעה היום גם קבוצת הביטוח מגדל כי קיבלה החלטה כזו.

מגדל, בניהולו של רן עוז, ראתה בשנים האחרונות את תחום הסיעוד לפרט כאטרקטיבי לצמיחה והגדילה את נתחי השוק שלה בו, אולם היום היא הודיעה כי "אנו נאלצים להפסיק את שיווקן של פוליסות הסיעוד מכל הסוגים באופן מיידי, וזאת לאחר ניסיונות למתן מענה לצורכי הציבור, שלצערנו לא הבשילו בשלב זה".

מגדל כמו גם מתחרותיה מחכה לראות האם רשות שוק ההון, האחראית על הפיקוח על ענף הביטוח, תפעל למציאת פתרון שיאפשר להן לשוב ולמכור ביטוחי סיעוד לפרט, מבלי שהפעילות בתחום תסב להן הפסדים אקטואריים. מגדל היא כאמור החברה האחרונה שפעילה בתחום שמודיעה על הפסקת מכירת ביטוחי הסיעוד שלה ללקוחות חדשים. זאת, נדגיש, להוציא את הפניקס שממשיכה לשווק פוליסה אחת של סיעוד לפרט - בפרמיה קבועה עם תקופת כיסוי של חמש שנים ו-60 ימי המתנה.

ההודעה של מגדל ושל מתחרותיה בדבר הפסקת שיווק פוליסות חדשות של ביטוח סיעודי לפרט מגיעה על רקע כמה התפתחויות, ובראשן שינויים ארוכי טווח בתוחלת החיים (יותר אנשים הופכים חולים סיעודיים, ונוסף על כך החולים הסיעודיים חיים זמן רב יותר ככאלה, דבר שמגדיל במידה ניכרת את התשלומים למבוטחים), סביבת ריבית מאתגרת (ריבית חסרת סיכון אפסית ובמתווה יורד), וגם יציאתה מהתחום בישראל של מבטחת המשנה המרכזית בתחום זה - סקור.

לפני מספר ימים פרסמה קבוצת הביטוח הראל אזהרת רווח, שלפיה בעקבות ירידת הריבית חסרת סיכון היא הפרישה ברבעון השלישי סך כולל של כ-900 מיליון שקל, מתוכם 600 מיליון שקל בגין הביטוח הסיעודי, דבר שהוביל אותה להפסד רבעוני. עד כה אף אחת ממתחרותיה לא פרסמה אזהרה נוספת, הגם שלפי הערכות חלקן יושפעו במידה משמעותית גם כן מירידת הריבית.

אין שינוי בביטוח הקבוצתי

שוק הביטוח הסיעודי נחלק לשתי קבוצות עיקריות ששונות מהותית האחת מהשנייה: הביטוח לפרט, שנמכר לאנשים פרטיים, והביטוח הקבוצתי, שנמכר בעיקר דרך ארבע קופות החולים. בעוד שהתחום הראשון מתאפיין בפוליסה אחת, שמלווה את המבוטח ללא שינוי ולכל חייו (כל עוד הוא משלם את הפרמיה כסדרה), הרי שהתחום הקבוצתי מתאפיין בפוליסות שמתחדשות מדי כמה שנים (באמצעות מכרז שעורכת הקבוצה), ובביטוחים של קופות החולים גם יש חלוקה בנשיאת הסיכון; רוב השפעות הריבית ותוחלת החיים כאמור רובצת על כתפי המבוטחים ולא על כתפי חברת הביטוח (80% מהסיכון על כתפי החוסכים).

כך, בעוד שכעת, לאחר יציאתה של מגדל מהתחום, אין פתרון רוחבי למי שרוצה לרכוש פוליסת סיעוד לפרט, הרי שבביטוחים הקבוצתיים אין כל שינוי והם נמשכים כסדרם וימשיכו להימכר למבוטחים חדשים גם בעתיד. כמו כן, מי שכבר מחזיק בידיו בפוליסות ביטוח סיעודי לפרט, לא מושפע מהצעדים שנוקטות חברות הביטוח, וזכאי לכל זכויותיו ללא שינוי, כל עוד נמשך התשלום בגין פרמיית הביטוח.

בשנים האחרונות שוק הביטוח עובר טלטלות רבות בהרבה ממה שחווה בעבר, ובין היתר החברות יצאו בפועל גם מתחומים נוספים, כשהקטינו משמעותית את פעילותן בתחומים כגון מכירת ביטוחי אובדן כושר עבודה וביטוחי מנהלים, שבעבר היו נדבכים מרכזיים בפעילותן. זה קרה בעקבות שינויים רגולטוריים.

במקביל, חברות הביטוח עברו למשטר דרישות הון שונה מהותית מזה שהיה נהוג בעבר, ושנועד להבטיח טוב יותר את יכולת הפירעון שלהן בעוד עשורים קדימה. למשטר החדש יחסית בישראל קוראים הסולבנסי 2, שהינו דירקטיבה אירופית. הסולבנסי 2 מושתת על התאמת סיכון לכל תחום פעילות, דבר שמשפיע על המוטיבציה של החברות לפעול כבעבר בתחומי ביטוח שונים. על פי הערכות, המגמות בשוק מתחילת השנה הביאו כנראה לשחיקה בהון המחושב על פי הסולבנסי, דבר שישפיע על חברות.