איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר, הורשע בשוחד והפרת אמונים; זוכה בפרשת סגירת אתר האינטרנט

שמעוני הורשע בקבלת שוחד בסך 150 אלף שקל מיואל דוידי • עם זאת, הוא זוכה מהאישום שייחס לו קבלת שוחד מדוידי, לאחר שהאחרון רכש אתר אינטרנט מקומי שביקר את שמעוני, וסגר אותו לצמיתות • נקבע כי השפעה על כלי תקשורת לטובת נבחר ציבור יכולה להוות שוחד

איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר / צילום: שלומי יוסף, גלובס
איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר, הורשע היום (ב') בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים. שמעוני הורשע בקבלת שוחד על סך 150 אלף שקל, יחד עם אחיו עופר, מאיש העסקים האשקלוני יואל דוידי. כספים אלה, קבעה השופטת לימור מרגולין-יחידי, הוסוו כעסקת תיווך בחשבונית פיקטיבית. לצד זאת, שמעוני זוכה מהאישום שזכה לכינוי "הסיקור התקשורתי האוהד".

כתב האישום שהוגש נגד שמעוני כולל עבירות נוספות, אך אין ספק כי עיני כולם היו נשואות היום בעיקר לאישום לפיו בתמורה לקידום עסקיו של איש עסקים מקומי, קיבל שמעוני מאיש העסקים טובות הנאה, לרבות בדמות קניית אתר אינטרנט מקומי שביקר בחריפות את ראש העיר, והשבתתו מיד לאחר מכן. בנוסף, עובדות כתב האישום תיארו כיצד קיבל שמעוני סיקור אוהד באמצעי תקשורת נוסף שהיה בבעלותו של איש העסקים.

הדברים מזכירים, כמובן, את הטענות שצפויה המדינה לעלות במסגרת פרשות ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקים 2000 (נתניהו-מוזס) ו-4000 (בזק-וואלה), ככל שאכן יוגש בהן כתב האישום. בסיכומיה להליך טענה פרקליטות מיסוי וכלכלה כי שינוי באופן סיקורו של עובד ציבור באמצעי תקשורת יכול להוות את רכיב 'המתת' בעבירת השוחד, כלומר את טובת ההנאה שקיבל עובד הציבור, כנדרש ביסודות העבירה".

ואכן, על אף זיכויו של שמעוני מהעבירה הנוגעת לקבלת שוחד באמצעות השפעה על כלי תקשורת, לא בטוח שסנגוריו של נתניהו יאהבו את החלטתה של מרגולין-יחידי. זאת, לאחר שהשופטת אומנם זיכתה את שמעוני מהעבירה האמורה, אך גם קבעה באופן מפורש כי סיקור תקשורתי שמיטיב עם נבחר ציבור יכול להיות חלק מרכיב "המתת" (טובת ההנאה שמקבל נבחר הציבור) בעבירת השוחד.

"לא במקרה לא נכללת בחוק העונשין הגדרה של המונח 'טובת הנאה', שכן המחוקק היה ער לכך שמציאות החיים הדינמית והמשתנה תייצר התנהלויות שונות, שלאו דווקא נצפו על-ידו בשעתו, שיעלו כדי התנהגות מושחתת ונפסדת של עובד ציבור בזיקה לתפקידו הציבורי", קבעה השופטת בהתייחסה ליסודות עבירת השוחד. "מקום בו עסקינן בנבחרי ציבור, אשר זקוקים לאמון ולתמיכה הציבורית המתחדשת והמתמשכת ורואים לנגד עיניהם את ההתמודדות הבאה על התפקיד הציבורי - הרי שיש בהגברת חשיפתם (התקשורתית) החיובית לציבור ושיפור דימויים הציבורי כדי לתרום להעלאת הפופולריות שלהם ולהגברת סיכוייהם לחזור ולהיבחר לתפקיד על-ידי הציבור", הוסיפה.

מרגולין-יחידי פירטה בפסק דינה דוגמאות לטובות הנאה הנוגעות ליחסי נבחר הציבור עם התקשורת, שיכולות להוות חלק מעבירת השוחד ומזכירות מאוד את הטענות שמעלים בפרקליטות ביחס לעניינו של נתניהו: "ייעוץ והעמדת משאבים שתכליתם לקדם את מעמדו הציבורי של נבחר הציבור, לשפר את דימויו החיובי ולהגדיל את סיכויי בחירתו לכהונה נוספת, יחסי ציבור, פרסום אוהד וחיובי, השתקת ביקורת ציבורית, צמצום פרסום חיובי על יריבים פוליטיים ופגיעה תקשורתית ביריבים". 

"אם וככל שמוכחות טובות הנאה ופעולות מן הסוג הזה, אין בעובדה שחלק ניכר מאותן פעולות קשור למעמדו התקשורתי של נבחר הציבור, ואין בכך שמעורבים בסוגיה יחסים עם התקשורת, כדי להוביל למסקנה שאותן פעולות אינן יכולות לבסס טובת הנאה העולה כדי מתת, או שלא ראוי לבחון אפשרות זו", קבעה השופטת, במה שמזכיר מאוד את התזה שהציגה פרקליטות מיסוי וכלכלה בכתבי החשדות שהוגשו נגד נתניהו.

בהמשך פסק דינה סיפקה מרגולין-יחידי מספר מבחני עזר שהפעלתם יכולה להקל על בחינת הסוגיה האם יחסיו של נבחר הציבור עם התקשורת וקבלת סיקור אוהד מהווים עבירת שוחד. גם מבחנים אלה רלוונטיים מאוד לתיקי נתניהו: "קיומם של אינטרסים עסקיים חיצוניים של בעליו של כלי התקשורת שיש לנבחר הציבור זיקה אליהם, הקו שנקט כלי התקשורת עד כה, סוג המעורבות בנושאים פרסונליים ובהשפעה על תוכן הכתוב, אופן הצגת המידע ומיקום תמונות וידיעות, אל מול בקשה כללית שהמידע יימסר בצורה מאוזנת, ללא התערבות נוספת מצד נבחר הציבור, עוצמת ההתערבות, התערבות הקשורה בשיפור מעמד נבחר הציבור ו/או התערבות הקשורה ליריביו, כיווני ההתערבות מנבחר הציבור אל כלי התקשורת והפוך, משך ההתנהלות ומידת החשיבות שמייחס נבחר הציבור לסיקור תקשורתי באופן כללי". 

פיצויי השתקה

למעט האישום הנוגע להשבתת אתר האינטרנט ממנו זוכה שמעוני, הופיעו כאמור בכתב האישום אישומים נוספים. כתב האישום שהוגש נגד שמעוני בפברואר 2017 גולל מסכת של שוחד וקידום אינטרסים של אנשי עסקים בעיר אשקלון, שמטרתה, בין היתר, הייתה למצוא מימון עבור ראש העיר שמעוני לתשלום פיצויי השתקה עבור שתי נשים שהעלו נגדו טענות לפגיעה מינית.

שמעוני הואשם בקבלת שוחד בסך 466 אלף שקל וכן בהפרת אמונים, בכך שקיבל סכום נוסף של 575 אלף שקל בשל היותו ראש העיר, רובו ממקורות שאינם ידועים ובדרך נסתרת מעיני הציבור, מבלי שבירר את מקור הכספים. בנוסף הוא הואשם בעבירות מס.

לפי פסק הדין, ב-2014 קיבל שמעוני מכתבי דרישה משתי נשים, שהעלו טענות לפגיעה מינית מצדו בתקופת עבודתו כמנכ"ל "אתרים", החברה העירונית של עיריית תל-אביב-יפו. לאחר משא-ומתן חתם שמעוני במועדים שונים על שני הסכמי פיצוי עם אותן נשים, שבמסגרתם נדרש לשלם להן למעלה ממיליון שקל.

לאור העובדה שלשמעוני לא היו אמצעים עצמיים לתשלום, ידע שמעוני כי יהיה עליו לממן את התשלום ממקורות חיצוניים. בנסיבות אלה פנה איתמר שמעוני לאחיו עופר וביקש שיסייע לו בגיוס הכספים כדי להיחלץ ממצוקתו.

ראש עיריית אשקלון לשעבר הורשע יחד עם אחיו עופר בכך שלקחו בצוותא שוחד, ואת דוידי בכך שנתן שוחד, ביחס לסכום של 150,000 שקל. שמעוני ואחיו גם הורשעו בקשר לעבירה זו בהלבנת הון. עוד קבעה השופטת כי היא מזכה את שמעוני, עופר ודוידי מלקיחה ומתן שוחד בקשר לעצם היחסים העסקיים בין דוידי לעופר, אך הרשיעה את שמעוני בלבד, במקום עבירת השוחד, בעבירה של הפרת אמונים מחמת ניגוד עניינים בהקשר זה.

"שוכנעתי כי דוידי, כיזם אשקלוני בעל אינטרסים רבים בעיר, וכמי שנזקק לעירייה ולראש העיר, נקט מהלכי התקרבות ישירים ועקיפים לשמעוני", קבעה השופטת בהכרעת דינה, והוסיפה: "העובדה שלמהלכים היו טעמים נוספים עסקיים או חבריים, אינה מפחיתה מתכליתם הברורה להפשיר את היחסים עם ראש העיר וסביבתו. דוידי פעל ליצור אינטימיות וערוץ גישה ותקשורת ישירים למקבלי ההחלטות הבכירים בעירייה, ובראשם ראש העיר, ולהביא לעקיפה או לדרבון של גורמי הביצוע ואנשי המקצוע בעירייה כדי לקדם את האינטרסים היזמיים והעסקיים שלו. דוידי פעל להתקרב לשמעוני בין במישרין ובין בהעברת מסרים באמצעות איש הקשר עופר, אחיו של שמעוני, שהיה מחויב לדוידי הן מחמת החברות ביניהם, והן מכוח הפרנסה שזכה בה מפעילותו מול דוידי". 

עוד קבעה השופטת כי עופר, אחיו של איתמר שמעוני, "נרתם למשימה המתוארת בהתלהבות והופעל בהסכמה בשלל משימות שהטיל עליו דוידי, וכן העביר מסרים מדוידי אל שמעוני ולהפך. שמעוני אכן הפשיר ביחסו לדוידי, הפגין כלפיו קרבה ואיפשר לו ערוץ ישיר אליו". 

פרקליטי נתניהו: "תיק 4000 קורס" 

פרקליטיו של ראש הממשלה נתניהו מסרו בתגובה להכרעת הדין בעניין איתמר שמעוני: "לא במקרה מעולם בהיסטוריה המשפטית של הדמוקרטיות לא היה תיק שקבע כי סיקור חיובי זה שוחד. קביעה כזו תפגע באופן אנוש בחופש העיתונות, שהוא מיסודות הדמוקרטיה.

"מקרה אחד בלבד הובא לבית המשפט ב-2017. הקבלן דוידי קנה ב-600 אלף שקל אתר ביקורתי נגד ראש העיר אשקלון - ומיד סגר אותו. זה הרבה יותר חמור מתיק 4000, שבו לא נטען כי ראש הממשלה קיבל אפילו אגורה אחת.

"ובכל זאת בית המשפט זיכה את הנאשמים מהאשמה שסיקור חיובי הוא שוחד - ולא יצר את התקדים הזה.

"אם בית המשפט סגר היום תיק שוחד הרבה יותר חמור ממה שנטען בתיק 4000 - רכישת אתר אינטרנט ביקורתי נגד ראש העיר ב-600 אלף שקל וסגירתו מיד לאחר הרכישה - ברור שתיק 4000 קורס.

"הטענות נגד ראש הממשלה נתניהו הן חלק מאכיפה בררנית שזועקת לשמיים: סחיטה באיומים של עד המדינה ניר חפץ, הפריצה הלא חוקית לטלפונים של דובריו ושיטפון ההדלפות הפליליות והמגמתיות נגד ראש הממשלה במטרה לנהל נגדו משפט שדה בדעת הקהל".