חברות מזון | בלעדי

פחות ירקות, יותר בשר: קבוצת נטו במו"מ לרכישת מפעל בקר בצרפת

קבוצת המזון שבשליטת דודי עזרא מקיימת מגעים לרכישת 50% ממשחטת בקר שפועלת בסמול לחבל הריין בצרפת • המהלך, שנועד לחזק את אחיזתה של בשוק הבשר, מתרחש במקביל ליציאתה מחברת ביכורי שדה שעוסקת בשיווק פירות וירקות

עמי גולדין, מנכ"ל נטו / צילום: בן יוסטר
עמי גולדין, מנכ"ל נטו / צילום: בן יוסטר

קבוצת המזון נטו  שבשליטת דודי עזרא במגעים לרכוש 50% ממשחטת בקר בצרפת שפועלת בסמוך לחבל הריין - כך נודע ל"גלובס". המפעל, שנמצא בבעלות חברת Castel Viandes, הוקם ב-1974 ומייצר בשר עבור השוק הקמעונאי באירופה.

מדובר בספק שנטו עובדת עמו בשלוש השנים האחרונות, אשר מספק עבורה כ-250 טונות של בשר טרי בחודש, וזאת בנוסף ליבוא בשר אנגוס שהיא מבצעת מארגנטינה. המפעל שוחט עגלים מזן שארולה, וממוקם בעיירה שאטו בריאן, שהוא גם שם הנתח המובחר של הפילה. המחזור השנתי של המפעל עומד על כ-170 מיליון אירו, ומועסקים בו כ-400 עובדים.

לפי הערכות, הכניסה לשותפות במפעל צפויה להוזיל עבורה את מחירי הקנייה של הבשר שהיא משווקת לישראל, זאת בנוסף למכירות לשוק האירופי וליצוא למדינות נוספות. בשנה החולפת עלה באופן משמעותי הביקוש לבשר בקר בסין, וזאת על רקע מחלת דבר החזירים האפריקאי שהביאה להשמדה של יותר מ-100 מיליון חזירים ולשפל היסטורי במספר החזירים במדינה. על רקע זה הגבירה סין באופן דרמטי את צריכת בשר הבקר ונכנסה לייבא מדרום אמריקה ואירופה.

עד היום ביצעה נטו בניהולו של עמי גולדין את יבוא הבשר שלה באמצעות התקשרויות עם ספקים חיצוניים בעיקר מדרום אמריקה (60%), מצפון אמריקה (כ-10%) ומאירופה (כ-30%). רכישת מוצרי הבשר נעשית בהתקשרויות עם משחטות שונות על בסיס עונתי, בתחילת כל עונה (בחודשים אפריל ואוקטובר בכל שנה), המתחדשות אחת לשישה חודשים.

במסגרת ההתקשרויות עם המשחטות נקבעים תנאי המסגרת כגון סוג הסחורה שתסופק לחברה, המיקום אליו תופץ הסחורה, כמות הסחורה שתסופק ותנאי התשלום הכוללים בדרך כלל הוצאת מכתבי אשראי ומסמכים לגביה. תהליך ייצור הבשר ממועד השחיטה ועד הגעתו למחסני החברה בישראל אורך כחודש. בנוסף לפעילות היבוא של נטו, לחברה יש גם פעילות מקומית בתחום הבשר שכוללת את המפעלים טיבון ויל ו-ויליגר תעשיות.

המהלך הזה, שנועד לחזק את אחיזתה בשוק הבשר, מתרחש במקביל ליציאה של נטו מתחום הפירות והירקות. אתמול (א') דווחה נטו כי תמכור את מניותיה (50%) בחברת ביכורי שדה דרום לאחים אילן וששי שבע בתמורה ל-300 מיליון שקל. הצעד הזה מצטרף לשני מהלכים בתחום הבשר והעופות שביצעה נטו לאחרונה: התקשרות שביצעה לפני כחצי שנה, במסגרתה התקשרה עם חברת שוחט העוסקת בשיווק מוצרי בשר, שמחזורה בשנת 2018 היה כ-102 מיליון שקל, אשר תתאחד בדוחותיה הכספיים של החברה החל מהרבעון השלישי של 2019; ומהלך נוסף במסגרתו לפני כחודשיים חתמה על הסכם להפצת עופות כשרים של חברת יסכה בהיקף מכירות שלהערכתה עשוי להגיע ל-800 מיליון שקל בשנה.

בשנים האחרונות נרשם בישראל גידול בצריכת מוצרים טריים על חשבון צריכת מוצרים קפואים או מעובדים, וזאת בין היתר על רקע פתיחת מכסות פטורות ממכס לייבוא בשר טרי לישראל. בתחום היבוא, היקף מכירות הבשר של נטו ב-2018 עמד על 506 מיליון שקל והיווה כ-21% מהפעילות, וזאת לעומת כ-17% ב-2016. בדוחותיה מציינת נטו כי להערכתה, היא אוחזת בשוק הבשר הקפוא והטרי בנתח של כ-30%, והיא מתחרה במאסטר פוד, בתנובה ואחרים.

נטו מלינדה  נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-1.1 מיליארד שקל ועוסקת ביבוא ושיווק מוצרי מזון, ביניהם דגים, בשר, עופות גבינות ומאפים תחת המותגים שלושת האופים, ויליגר, טיבון ויל ואחרים. לאחרונה פרש יו"ר החברה עדי עזרא מתפקידו והוחלף על-ידי אביו, דודי עזרא.