האם החוק מכיר בנבצרות של ראש ממשלה רק מטעמים רפואיים?

מתווה הנשיא להקמת ממשלת אחדות כולל גם סעיף שנוי במחלוקת: אם יוגש כתב אישום נגד רה"מ הוא "ייצא לנבצרות" • אבל האם יכול להיות שהחוק קובע כי נבצרות עוסקת רק בעניינים בריאותיים? • המשרוקית של גלובס

צחי הנגבי  / צילום: תמר מצפי
צחי הנגבי / צילום: תמר מצפי

ההסכמה למתווה ממשלת האחדות של הנשיא ראובן ריבלין, טען השר צחי הנגבי בגלי צה"ל, היא ויתור קשה מצד הליכוד. ראשית, כי ריבלין תובע קואליציה שוויונית בעוד שלליכוד יש יותר ממליצים. שנית, כי ריבלין מציע רוטציה שבה נתניהו יכהן שנה וגנץ יחליף אותו לשנתיים. ושלישית: "אנחנו" - כלומר חברי הליכוד - "מסכימים שלמרות שנבצרות עוסקת רק בעניינים בריאותיים וכו', הנבצרות תחול גם על רה"מ נתניהו ברגע שהנושא המשפטי יגיע לכלל מיצוי".

על טענת הרוטציה כבר כתבנו כאן לפני שבוע: ריבלין לא הציע שום מתכונת של שנה-שנתיים-שנה; את הרעיון העלה דוד ביטן. אבל מה בדבר הטענה שמנגנון הנבצרות נועד למצבים רפואיים בלבד, ואם נתניהו ישתמש בו הוא יעשה זאת רק לפנים משורת הדין?

נבצרות מוזכרת בחוק יסוד הממשלה פעמיים. סעיף 16 אומר שאם "נבצר מרה"מ זמנית למלא את תפקידו", ממלא מקומו יחליף אותו ל-100 יום לכל היותר. סעיף 20 אומר שאם נבצר ממנו למלא את התפקיד "דרך קבע", הממשלה תתפרק ביום ה-101. בשני הסעיפים אין מילה על הסיבות לנבצרות.

הנגבי, בתגובה, שלח אותנו לשני חוקי יסוד אחרים: אלה העוסקים בנשיא ובכנסת. נוסח החוקים האלה אמנם מאפשר לוועדת הכנסת להורות לנשיא או ליו"ר הכנסת לצאת לנבצרות מטעמי בריאות, ולא מטעמים אחרים. מצד שני, הוא מאפשר לנשיא וליו"ר, מיוזמתם, לבקש לצאת לנבצרות גם מטעמים אחרים. במכון הישראלי לדמוקרטיה הזכירו לנו שהנשיא לשעבר משה קצב, שהורשע בינתיים באונס, אכן ביקש מהכנסת להכריז עליו כנבצר כדי לטפל בהגנתו המשפטית. במקרה של ראשי ממשלה, כאמור, אין הבחנה בין נסיבות רפואיות לאחרות.

אפשר היה לטעון שההבחנה הזאת מובלעת בחוק: עובדה שכל שש ה"נבצרויות" הזמניות של נתניהו מאז 2013, ככל שהצלחנו לברר, נועדו לבדיקות וטיפולים רפואיים. אבל לא כך הבינו שופטי בג"ץ. כשהעיתונאי יואב יצחק עתר בבקשה להוציא את אהוד אולמרט לנבצרות בשל ענייניו המשפטיים, השופטים אמנם פסקו נגדו, אבל כתבו: "אם יתברר שהתנהלות רה"מ אינה מאפשרת את עריכת החקירות הפליליות באופן ראוי, אפשר שיהא מקום להכרזת היועמ"ש על נבצרותו הזמנית". 

■ בשורה התחתונה: דברי הנגבי לא נכונים ברובם. בניגוד לחוקים העוסקים בנשיא וביו"ר הכנסת, אין בחוק יסוד הממשלה התייחסות מיוחדת לנבצרות בשל מצב רפואי. אף שכל מצבי הנבצרות של נתניהו בשנים האחרונות נבעו מטיפולים רפואיים, במקרה של אולמרט הכיר בג"ץ באפשרות שייצא לנבצרות בשל חקירותיו.

● תחקיר: ארן רונדל