כולם מדברים מפוזיציה, גם אלדד קובלנץ ואבי וייס

קרב עקיצות נרשם היום בכנס אילת לעיתונות בין מנכ"ל התאגיד, שאמר כי מהדורות החדשות בערוצים המסחריים הן בידוריות, לבין מנכ"ל חדשות 12, שביקש ממנו "רשימה של 4-5 סקופים שהביאו חדשות כאן 11" • וגם: מה ההבדל לשיטת וייס בין אמנון אברמוביץ' לעמית סגל?

אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 / צילום: חיים דוד
אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 / צילום: חיים דוד

"קטע לפנתאון" - כך הגדיר היום (ב') מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס את העימות בין העיתונאי גיא פלג לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בו הטיח פלג באולמרט כי הוא "מומחה לענייני שחיתות". וייס הגן על התגובה של פלג במסגרת פאנל שעסק בהשפעת הטלטלות בשוק הטלוויזיה על המוצר העיתונאי שנערך במסגרת כנס אילת לעיתונות, ואמר: "כשגיא פלג הביא את קלטות זקן ואולמרט, בהן הציע לה עשרות אלפי שקלים בחודש, ומשכנע את העדה המרכזית נגדו, שיבוש מארץ השיבושים, אתה לא יכול לצפות מעיתונאי לשבת בשקט... אם יש תפקיד לעיתונאי, זה בדיוק זה. השאלה היא אם אנחנו בדיון על ניואנסים. מה שהקפיץ אותך זה 'וואוו! מישהו תקף את אולמרט והעיר לו'. אני חושב שזה קטע לפנתאון, פלג שמואשם באנטי-ביבי, אבל אף אחד לא זוכר לו שביבי ראש הממשלה בגלל פרסומים של פלג".

כשבתגובה הטיחה בו עורכת "זמן אמת", טלי בן עובדיה: "אם יש משהו שפוגע באמון הציבור בנו, זה קטעים כאלה" - ענה וייס: "אם בנימין נתניהו היה יושב בקטע הזה במקום אולמרט, שלונסקי היה אומר לי כל הכבוד, וטלי הייתה מסמסת לי שזה פצצה".

וייס טען כי כולם מדברים מפוזיציה של דעה פוליטית: "כשאמנון אברמוביץ' במשך 15 שנה אומר את דעתו הפוליטית והמקצועית שממנה הוא גוזר את דעותיו, ואני מעודד את זה, אז לא שמעתי מאף אחד בברנז'ה שיש בעיה עם זה. הבעיה, מסתבר, היא עם עמית סגל. פתאום בא אחד שמזיז לאנשים מצד מסוים של המפה את הגבינה. פתאום זה הנושא המרכזי.

"עם כל הכבוד, הוא פשוט מביא עוד דעה לשלל הדעות שיש בפאנלים. אני חושב שכל אחד בתקשורת צריך לעודד את הדבר הזה, כי הכי קל לעשות פאנל חד-גוני. נזכרתם עכשיו. כשסגל הגיע, לצד אלף סקופים שהוא מביא, אז אומרים שהוא 'מצליח להחדיר' את דעותיו. אני מעולם לא שמעתי תיאור כזה בברנז'ה על אמנון".

לאיתי דנקנר, מנהל הפרוגרמינג בקשת 12, היה הסבר משלו ליחס של הברנז'ה לסגל: "אני זוכר תחקירים של עמית על 'אושיות שמאל' כמו אורן חזן וסטס מיסז'ניקוב, שמשום מה לא זכורים לו. בברנז'ה יש עלבון עמוק איך אדם כל כך אינטליגנטי uמוכשר מחזיק בדעות 'לא נכונות'".

קרב עקיצות התפתח בין מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס למנכ"ל תאגיד השידור הציבורי אלדד קובלנץ, לאחר שהאחרון התייחס למהדורות החדשות של הערוצים המסחריים כ"בידוריות". בתגובה ביקש וייס: "תן לי רשימה של 4-5 סקופים שלכם".

קובלנץ הזכיר את העובדה שבפסק הדין בנושא האתיופים השופט ציטט את העבודה של מהדורת כאן 11: " זה חשוב לי יותר מאלף סקופים. זה בסדר גמור שהחדשות שלכם טיפה יותר נגישות. אני לא איש חדשות, ולכן מעולם לא התקשרתי אליך להתלונן על מה שקורה אצלכם. אני נגד שזירת דעות בחדשות, כי בעיניי זה מקטין. המהדורה שלנו 'דודתית' יותר, רגועה יותר. אני לא חושב שמישהו יודע מה הדעות האישיות של גילי כהן למשל או של כתבים אחרים".

וייס בתגובה הזכיר שקובלנץ עצמו הצהיר כי הוא רוצה בתאגיד את רביב דרוקר. "זה דבר והיפוכו", אמר, "אתה רוצה עיתונאים דעתנים, אבל מצד שני אתה מדבר על מהדורה של פחות דעות. אני לא מבין".

קובלנץ ענה לו: "עדיין יש לרביב הצעה לבוא. הכול עניין של מינונים. יש מקום לדעות, אבל אני חושב שהמינונים חשובים".

מנחה הפאנל, משה שלונסקי מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל ,הראה מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ממנו עולה כי רוב הציבור צורך את החדשות בדיגיטל, וכי הרשתות החברתיות ככלי תקשורת לא ממוסד עוקפות את הרדיו ואת העיתונות. עם זאת, מבחינת אמון הציבור, 57% מהציבור מביעים אמון בתקשורת הממוסדת.

בן עובדיה ראתה בכך הישג גדול. לדבריה, "יש לקוד קידה, כי נתונים אלה באים על רקע מסע דה-לגיטימציה כלפי התקשורת. כנראה שהציבור בישראל יודע לעשות הבדל בין אינטרסנטים פוליטיים לבין המוצר שהוא מקבל".

יו"רית הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', הביעה סקפטיות לגבי נתוני הסקר, שכן לדבריה ברשות השנייה קיים סקר המציג תוצאות הפוכות. לדבריה, "הציבור בישראל מאוד חכם, ולהפיל הכול על ההשתלחות, זה קצת מדאיג אותי. אנחנו לא צנזורה, ואנחנו לא בודקים מה משודר בחדשות, אבל אנחנו כן מנסים לראות איזון, כי אמון הציבור מגיע כשהוא מרגיש שהוא מקבל חדשות מאוזנות".

בתגובה האשים וייס את הרשות השנייה ואת העומדת בראשה בכך שהן "נרדמו בשמירה" בשנה האחרונה: "לא שמעתי את יוליה או את מועצת הרשות השנייה כשראש ממשלת ישראל עומד וקורא להחרים מהדורות חדשות וכתבים ספציפיים ושלטי פרסומת בכבישים וסרטונים... יו"רית הרשות והמועצה לא נשמעו. כשראש הממשלה כך קורא להחרים ערוצי טלוויזיה ושם בסרטונים פרצופים של אנשים שצריכים עכשיו אבטחה, ואין קול מהרשות השנייה - זו בעיה".

בתגובה אמרה שמאלוב-ברקוביץ': "אני תוקפת כשיש טעות. יש נקודה שחשוב להבהיר. כפי שאני לא באה להגנתו של ראש הממשלה כשערב-ערב בחדשות 12 ובחדשות 13 מדברים עליו - כך לא תפקידי להגן על עיתונאים. תפקידי הוא אמון הציבור בתקשורת. זה מה שלי חשוב. כשהוצאתי את ההודעה, זה לא היה על ראש הממשלה, אלא על כך שאקט זה פגע באמון הצופים בתקשורת. גם אם היה ראש ממשלה אחר, הייתי עושה אותו דבר".

איש "ידיעות אחרונות", בן דרור ימיני, טען כי התקשורת בישראל הרבה יותר חזקה ממה שנדמה: "כאשר התחיל העימות הגדול בין נתניהו לתאגיד השידור, אמרתי שכל המאמרים על קץ הדמוקרטיה הם הבל-הבלים, כי הם חזקים יותר מכל הפוליטיקאים הישראלים. ההפסד הגדול ביותר של נתניהו היה במאבקו מול התאגיד. אני לא מצליח להבין איך הוא לא ראה שהוא נכנס עם הראש בקיר ויוצא מטומטם מכל הכיוונים. בגדול, יש לנו תקשורת חזקה שהיא עמוד התווך המרכזי של הדמוקרטיה, ואני שמח במצב הזה, מהסיבה הפשוטה שהאלטרנטיבה גרועה יותר".

בתגובה שאלה אותו בן עובדיה אם הוא באמת מרגיש ככה אחרי שראה את תמלילי השיחות בין נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. על כך ענה ימיני: "גם עיתון 'ידיעות', למרות שהיו השפעות, חוט השדרה של העיתון יותר חזק מהמו"ל שלו, כמו שחוט השדרה של התקשורת והתאגיד היו חזקים יותר מהפוליטיקאים. כל הביקורת הייתה ונותרה חופשית, וזה מה שחשוב".