לוח הטיסות בנתב"ג פועל כרגיל; אל על לא תגבה דמי ביטול

אל על הודיעה כי "עקב המצב הביטחוני החברה תאפשר שינויים וביטולים בכרטיסי טיסה ללא גביית דמי שינוי וביטול לטיסות שמועד המראתן עד יום שבת 16 בנובמבר 2019 (כולל)" • בהיבט תיירות הפנים, בשלב זה לא נרשמו ביטולים

נתב"ג / צילום: איל יצהר
נתב"ג / צילום: איל יצהר

לוח הטיסות בנתב"ג פועל כרגיל, לפחות נכון לשעות הבוקר (ג'). גם מבחינת אל על לוח טיסותיה פועל כמתוכנן, "וזאת בהתאם להנחיות הגורמים הרלוונטיים". גם חברות תעופה זרות ובהן בריטיש איירוויז או לופטהנזה לא הודיעו על שינוי בלוח הטיסות, וכמוהן גם ארקיע וישראייר - בין היתר בכל הנוגע לטיסות הפנים.

עם זאת, אל על מודיעה כי "בעקבות המצב הביטחוני אל על תאפשר שינויים וביטולים בכרטיסי טיסה ללא גביית דמי שינוי וביטול וכן ללא גביית דמי טיפול לטיסות שמועד המראתן עד יום שבת 16 בנובמבר 2019 (כולל)".

עוד מודיעה אל על כי "נוסעים המחזיקים בכרטיסי טיסה של אל על לטיסות שמועד המראתן עד 27 בנובמבר 2019 (כולל), המבקשים להקדים מועד טיסתם, יכולים לעשות כן ללא תשלום דמי שינוי וטיפול וכן ללא תשלום הפרשי מחיר במידה וקיימים".

גם קבוצת לופטהנזה תאפשר לנוסעיה מישראל לשנות את טיסתם ללא עלות. החברה תאפשר שינוי אחד לכרטיסים שהונפקו על מסמך של לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס, SWISS או בריסל איירליינס ואשר תאריך ההמראה שלהם הוא בין ה- 12 ל- 16 בנובמבר 2019 (לטיסות מישראל) תנאי השינוי מחייבים כי תאריך ההמראה החדש יהיה לא יאוחר מה-12.12.2019 וכי המוצא של הטיסה והיעד יישארו כמו בכרטיס המקורי.

בהיבט תיירות הפנים, שנמצאת בשיאה בתקופה זו, בשלב זה לא נרשמו ביטולים. יוסי פתאל, מנהל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, עיקר הפעילות מרוכזת בהעברת סיורים מתוכננים לאזור הצפון. קבוצות רבות מתארחות בימים אלה בישראל, לרבות 200 סוכנים נסיעות מארה"ב שהגיעו בחסות משרד התיירות לסיור חשיפה בארץ. בנתב"ג, אומר פתאל, קיבלו היום נציגי הלשכה יותר מ-200 קבוצות שהגיעו ארצה כמתוכנן.

האם ההסלמה במצב הביטחוני תוביל לשינוי בתוכניות של ישראלים שתכננו לצאת לחופשה בארץ או בחו"ל? באתר גוליבר מציינים כי בשלב זה לא נרשמו ביטולי טיסות וחופשות בארץ ובחו"ל.

עם זאת, לדברי זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר, "אנו מקבלים מספר רב של פניות למוקד הלקוחות מלקוחות שרכשו טיסות וחופשות בארץ, הפונים למוקד כדי להתעדכן האם טיסות הפנים שתוכננו להיום אכן יוצאות כסדרן. תגברנו ככל הניתן את המוקדים בכדי לתת מענה מרחוק לכל פנייה במייל או בוואטסאפ".

לדבריו, "ניסיון העבר מלמד כי אם וכאשר המערכה תימשך לאורך זמן רב, לקוחות יבקשו לדחות את לבטל את חופשתם". 

נציין כי נכון לפרסום הידיעה השעה עדיין מוקדמת באירופה, ובארה"ב עדיין לילה, כך שעוד מוקדם לבחון האם המצב הביטחוני יביא לגל של ביטולי חופשות בישראל. 

התיירות הנכנסת תיפגע?

ההסלמה במצב הביטחוני עשויה להשפיע על ענף התיירות הנכנסת. ענף שמצד אחד רגיש מאוד לאירועים ביטחוניים ומגיב אליהם מיידית בהדרת רגלי מבקרים שלא חייבים להיות במדינות בהן שורר מתח ביטחוני. מצד שני, העובדה שבשנים האחרונות יעדים רבים חוו אירועים ביטחוניים או אירועי טרור, לרבות במדינות אסיה, במערב אירופה או בארה"ב, הופכת את התיירים ל"עמידים" יותר בנושא הזה בהיבט של ביטול חופשות או טיסות.

ישראל נמצאת במומנטום של עלייה עקבית במספר התיירים. בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2019 נרשמה עלייה של 11% בכניסות תיירים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה גדל מספר התיירים שביקרו בישראל ב-10%. את 2018 סיכמה ישראל עם כניסות של יותר מ-4.1 מיליון תיירים. בחודש אוקטובר 2019 לבדו ביקרו בישראל כ-450 אלף תיירים. נקווה שגם חודש נובמבר ימשיך במגמה דומה.

ברשת ישרוטל מציינים כי עיקר הביטולים בלינות שהוזמנו במלונות הרשת בישראל היו של גורמי הביטחון והמשטרה, לצד ביטולים בודדים מהציבור הרחב. "כל זה מתקיים לצד המשך הזמנות, כך שעדיין מוקדם להבין את תמונת המצב", מוסרים מהרשת ומציינים כי המבטלים יכולים לקבוע את החופשה שלהם למועד אחר ללא דמי ביטול.

ברשת פתאל מציינים כי "נכון לעכשיו אין ביטולים משמעותיים ברשת".