תרופה חדשה ליורוג'ן: רכשה זכויות למוצר חדש לטיפול בסרטן בדרכי השתן

המטרה היא לשלב את המוצר של אג'נוס יחד עם תרופה קיימת בצנרת המוצרים של יורוג'ן • מניית יורוג'ן עלתה אמש ב-3% בנאסד"ק בעקבות ההודעה

חברת יורוג'ן הישראלית - שנסחרת בבורסת נאסד"ק, ושהיו"ר שלה הוא יזם הביוטק המיתולוגי פרופ' אריה בלדגרין - הודיעה כי התחדשה במוצר נוסף. יורוג'ן רכשה את הזכויות לפיתוח גרסת שחרור מושהה לתרופה חדשה לסרטן מחברת Agenus, הנסחרת גם היא בנאסד"ק. המטרה היא לשלב את המוצר של אג'נוס יחד עם תרופה קיימת בצנרת המוצרים של יורוג'ן. שתי התרופות מבוססות על אימונותרפיה לטיפול בסרטן, ולשילוב תתווסף הטכנולוגיה הייחודית של יורוג'ן לשחרור מושהה של התרופות בשלפוחית השתן.

מניית יורוג'ן   עלתה אמש (ב') ב-3% בעקבות ההודעה, והיא נסחרת לפי שווי של 500 מיליון דולר. מניית אג'נוס עלתה ב-9.3%, והיא נסחרת לפי שווי של 535 מיליון דולר.

טכנולוגיית הבסיס של יורוג'ן מאפשרת כאמור שחרור מושהה של תרופות בדרכי השתן, מבלי שאלה תישטפנה החוצה על-ידי השתן. עד כה המוצרים המובילים של יורוג'ן היו מבוססים על תרופות הקיימות בשוק, אך בגרסת שחרור מושהה שפעמים היוותה את ההבדל בין האפשרות לטפל לבין חוסר יכולת לטפל בדרכי השתן באמצעות אותו מוצר.

המוצר החדש והמשולב הוא כבר מוצר חדש, שאינו קיים כלל בתחום הטיפול בסרטן בדרכי השתן. המוצר שמביאה אג'נוס לעסקה הוא נוגדן לטיפול בסרטן באמצעות מערכת החיסון (אימונותרפיה), והוא נמצא היום בשלב II של הניסויים אצל חברת Agenus, לסוגים שונים של סרטן, ובראשם סרטן צוואר הרחם. החברה מקווה להגיש אותו לאישור עבור טיפול בסרטן צוואר הרחם כבר ב-2020.

המוצר של יורוג'ן כולל, מלבד את טכנולוגיית השחרור המושהה, גם תרופה אימונותרפית שפיתחה יורוג'ן, שהיא ייעודית לטיפול בסרטנים חמורים המופיעים בדרכי השתן. השילוב אמור להניב תוצאה טובה יותר מטיפול בכל אחת מן המולקולות לבד, ללא מנגנון השחרור.

תמורת זכויות פיתוח המוצר יורוג'ן תשלם לאג'נוס 10 מיליון דולר באופן מיידי ועד 115 מיליון דולר אם המוצר יעמוד בכמה אבני-דרך עד אישורו. אחרי האישור, אם המוצר יצליח בשוק, ישולמו עוד 85 מיליון דולר בהתאם לאבני-דרך שיווקיות ותמלוגים בשיעור גבוה יחסית: 14%-20%. יורוג'ן תהיה אחראית על תהליך הפיתוח של המוצר. יורוג'ן תשווק את המוצר למעט במספר מדינות בדרום אמריקה בהן אג'נוס תוכל לשווקו.

במקביל, יורוג'ן נערכת להגשה לאישור של המוצר המוביל שלה, כימותרפיה לשחרור מושהה לסרטן בדרכי השתן העליונות ולתחילת שיווקו במהלך השנה הקרובה. החברה מנוהלת על-ידי ליז בארט, בעבר ראש תחום האונקולוגיה בחברת התרופות הבינלאומית נובארטיס.