תמ"א אאוט, בנייה מתחמית אין: נעצרו פרויקטי תמ"א בכפר-סבא

באופן תקדימי החליטה הוועדה המחוזית מרכז לעצור שני פרויקטים שכבר החלו בהליכי תכנון • בכך קיבלה הוועדה את עמדת עיריית כפר-סבא שיש לקדם באזור בנייה מתחמית על פני פרויקטים נקודתיים • היזם: "הסיכוי להפלת הפרויקט הולך וגדל"

ראש עיריית כפר-סבא, רפי סער / צילום: שלומי יוסף
ראש עיריית כפר-סבא, רפי סער / צילום: שלומי יוסף

הוועדה המחוזית מרכז הורתה לעצור שני פרויקטים של תמ"א 38 בכפר-סבא, ובכך קיבלה את בקשתה של עיריית כפר-סבא. ההחלטה התקדימית מתייחסת לפרויקטים במפגש הרחובות סוקולוב-ויצמן ולפרויקט נוסף ברחוב ששת הימים.

הוועדה קבעה כי האזורים בהם נמצאים הפרויקטים יוכרזו כמתחמי התחדשות עירונית לפי סעיף 78. כלומר, לא יינתנו היתרי בנייה נקודתית, כולל תמ"א 38, בשני האזורים הללו, כשההחלטה תקפה לחצי שנה.

נבהיר כי נקודת המוצא של ההחלטה היא שמוטב לקדם התחדשות עירונית בראייה מתחמית, כלומר, מתוך שקלול של כל צורכי האזור, ולא ברמת הבניין הבודד.

בהחלטת הוועדה נכתב, בין היתר, כי "הוועדה ערה לעובדה כי ישנם פרויקטים שנמצאים בהליך רישוי מתקדם לפי תמ"א 38, ולחובתה של הרשות המקומית לבחון את ההתחדשות העירונית בראייה רחבה תוך עשיית שימוש במגוון כלים תכנוניים. כמו כן, הוועדה מכירה במתן היתרים נקודתיים שניתנים ללא ראיה מתחמית, העלולים לסכל במקרים רבים התחדשות עירונית במתחם כולו".

250 דירות במקום 83 קיימות

פרויקט "סוקולוב וייצמן" נמצא ברחוב סוקולוב 8-4 בעיר. בבניינים הקיימים יש 35 דירות, ובמקומן מתוכננות להיבנות 105 דירות חדשות, בבניינים בגובה של 10 קומות. את הפרויקט מקדמות החברות אשדר וי.נ.ו.ב בנייה ופיתוח בע"מ שבשליטת משפחת לנצנר.

פרויקט "ששת הימים" נמצא בין הרחובות ששת הימים-גאולה-הפרדס-גורדון וכולל שישה מבנים בני 48 דירות קיימות. התוכנית כוללת הריסה של המבנים הקיימים ובניית ארבעה בניינים ובהם 145 דירות. גם הפרויקט הזה מקודם על-ידי חברת י.נ.ו.ב בנייה ופיתוח. 

"סיכול פרויקט מציל חיים"

טל ברוך, מבעלי חברת TABA קידום פרויקטים, אשר מלווה את היזמים וחלק מבעלי הדירות, מסר היום (ד') כי "אחרי 14 שנים שבהן הדיירים מנסים לקדם את הפרויקט, ולאחר שבעלי הדירות היו כבר מרחק נגיעה מפינוי הדירות שלהם בפרויקט שעליו הם עבדו כל-כך קשה כל השנים, נגזר על דיירי המתחם שהצביעו לראש העיר הנוכחי בשל הבטחותיו לקדם את הפרויקט, להיכנס כעת לחצי שנה ארוכה של מריטת שיערות ולקוות שהפרויקט יחזור למסלולו כפי שאושר על-ידי העירייה עצמה. לצערי, נראה כי הסיכוי להפלת הפרויקט במתכונתו הנוכחית הולך וגדל. מצער שדווקא ביום שבו נוחתים טילים על יישובי הארץ, ראש העיר ומהנדסת הוועדה מצליחים לסכל פרויקט מציל חיים שלקח לתושבים לקדם מעל עשור. כנראה שלא יהיה לתושבי המתחם ממ"ד גם בסבב הטילים הבא".

בעיריית כפר-סבא קיבלו בסיפוק את ההחלטה ומסרו ל"גלובס" כי "אנו מקדמים תוכניות התחדשות עירונית ברחבי העיר, מתוך אחריות ציבורית כלפי כלל תושבות ותושבי העיר, ובמסגרת זו אף הוקמה מינהלת התחדשות עירונית חדשה המעניקה סיוע וליווי מקצועי לתושבים. עיריית כפר-סבא רואה חשיבות רבה בחידוש ובשדרוג מתחמים ישנים, שהוזנחו במשך שנים רבות ופועלת אך ורק למען תושבי העיר בפרט והעיר בכלל, תוך ראייה רחבה וכוללת של טובת התושבים כולם וראייה תכנונית מושכלת ונכונה לעיר כפר-סבא לשנים הבאות".