שלושה ימי שיגורי רקטות: נזק ישיר המוערך בעשרות מיליוני שקלים עד כה

ברשות המסים טיפלו עד כה ב-67 תביעות בגין נזק ישיר שנגרם לאזרחים • מדובר בנזק לרכוש בעקבות שיגורי הרקטות ולא בנזקים עקיפים בגין אובדן ימי עבודה, תשלומי שכר לעובדים או הפסדי רווחים

פגיעה ישירה במפעל בשדרות / צילום: Ammar Awad, רויטרס
פגיעה ישירה במפעל בשדרות / צילום: Ammar Awad, רויטרס

שלושה ימים מצויה ישראל במערכה הביטחונית האחרונה, והנזק הישיר שנגרם ממנה מוערך ברשות המסים בעשרות מיליוני שקלים עד כה. מדובר בנזק לרכוש בעקבות שיגורי הרקטות ולא בנזקים עקיפים - המהווים את "הכסף הגדול" - בגין אובדן ימי עבודה, תשלומי שכר לעובדים, הפסדי רווחים ועוד.

היום נכנסה המערכה הביטחונית ליומה השלישי, בהודעה לכאורה מעודדת על השגת "הפסקת אש", אשר לוותה ברעשי פיצוצים חדשים ויירוטים של כיפת ברזל - והנזקים הישירים של התושבים ממשיכים להיערם. צוותי קרן הפיצויים (מס רכוש) של רשות המסים מטפלים מאז יום שלישי בשעות הבוקר בתביעות נזק ישיר שנגרמו באירוע ההסלמה, בהתאם לנתונים המעודכנים להבוקר, מאז תחילת האירוע טופלו 67 תביעות, בהם: תביעות על נזקי מבנה (בתי מגורים ועוד) - 26 תביעות; נזקים לכלי רכב - 32 תביעות; נזק לתשתיות - 2 תביעות; ונזקים לחקלאות - 3 תביעות.

על פי חוק, המדינה אחראית לפצות את תושביה על נזקים ישירים (פגיעות ברכוש) ועקיפים (הפסד ימי עבודה, הפסד רווחים ועוד) שנגרמו כתוצאה ממעשי איבה או פעולות מלחמה שונות.

במקרה של פגיעה ברכוש המצב יחסית פשוט: מחלקת פיצויי פעולות איבה ברשות המסים אמונה על הערכת הנזק וקביעת גובה הפיצוי. לאחר פעולת לחימה או פעילת איבה מגיעים אנשי מחלקת הפיצויים לאזור הפגיעה בלוויית שמאים ומהנדסים ואומדים את הנזק.

במקרה של נזקים עקיפים - פיצוי מעסיקים בגין שכר לעובדים שלא הגיעו לעבודה, פיצוי על הפסד הכנסות וכדומה - המצב טיפה מורכב יותר. הכלל הוא כי במקומות שבהם נאסרה עבודה לפי הוראות פיקוד העורף, העובד יהיה זכאי לתשלום שכרו לפי שיעורים שנקבעו בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, אך נכון להיום, הכלל הזה חל בכל הנוגע ליישובים המצויים עד 40 ק"מ מרצועת עזה.

כללי הפיצוי והזכאים לפיצוי משתנים מעת לעת באמצעות פרסום הוראות שעה ספציפיות (הוראות שחלות לפרק זמן מוגבל וקשורות לאירוע לחימה ספציפי) לאחר אירוע טרור או לחימה. כך למשל, לאחר מבצע עופרת יצוקה ב-2009 נקבעו הוראות שעה מיוחדות; וכן בעקבות עמוד ענן ב-2012 וצוק איתן ב-2014.

באשר לפיצויים בגין האירועים הביטחוניים שאירעו בימים האחרונים, הודיעה רשות המסים, כי קרן הפיצוים ברשות המסים תפצה עסקים המצויים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה בנוגע לתביעות להחזר השכר שישולם לעובדים שנעדרו מהעבודה, הן בשל הוראה על סגירת מקום עבודה לא חיוני והן עבור הורים שנאלצו להשגיח על ילדיהם (מתחת לגיל 14) בשל סגירת מוסדות חינוך.

למרות הנחיות ההתגוננות שניתנו ביום שלישי השבוע באזורים מעבר לטווח של ה-40 ק"מ מרצועת עזה - כל ערי גוש דן למשל, שבהן ניתנה הוראה שלא ללכת למקומות עבודה לא חיוניים וכן להשאיר את הילדים בבית - נקבע כי בשלב זה לא יינתן פיצויי למעסיקים באזורים אלה, והנושא ייבחן על ידי הממשלה בהתאם להתפתחויות.