"בסבב הקודם לא קיבלנו פיצוי על הימים שבהם העסק היה סגור"

להני מורג (52) ובעלה שלמה יש מפעל בשם "האניס טכנולוגיות" בשדרות • "הייתי רוצה שהמדינה תפצה אותנו בלי לתת לנו לרדוף אחריה" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

הני ושלמה מורג / צילום: תמונה פרטית
הני ושלמה מורג / צילום: תמונה פרטית

מי אני?
"הני מורג, 52, לבעלי שלמה ולי יש מפעל בשם 'האניס טכנולוגיות' בשדרות. העברנו את העסק לפה לפני שלוש שנים בערך מיבנה. אנחנו עסק משפחתי שעוסק בעיקר בייצור מעגלים מודפסים, תאורת לדים ועוד. גרנו בגדרה ועברנו לשדרות אחרי שהעברנו את המפעל לאזור. מבחינת העבודה זה לא השפיע, הלקוחות נשארו איתנו, הבעיה היא המלחמות והטילים. מאז שעברנו היינו מושבתים כבר שלושה ימים - ועכשיו שוב אנחנו מושבתים כבר יומיים בגלל ההוראות של פיקוד העורף".

מה אני עושה?
"אנחנו מרכיבים מכלולים אלקטרוניים, בקרים, פסי תאורת לד ועוד. אנחנו גם עוסקים בפיתוח וייצור של תאורה חקלאית, שמתאימה גם לצורך גידולי קנאביס, ומצויים בקשר עם מספר חברות שפעילות בתחום".

איך הגעתי לתחום הזה?
"למדתי אדריכלות פנים ועבדתי בזה גם כעצמאית וגם כמעצבת מטבחים של רגבה. הכניסה לתחום הזה התחילה מבעלי, שבעברו היה עורך מעגלים מודפסים. לא סתם עברנו לשדרות. המפעל שהיה מתחתנו ביבנה נשרף, וזה השבית אותנו במשך חודשים. בינתיים חיפשנו מקום אחר, ופשוט העברנו את הכל לפה".

כמה עובדים יש לי?
"13, כולם ישראלים. כמעט כולם מפה, משדרות".

מהם הקשיים שאני מתמודדת איתם?
"עברנו שלוש שנים קשות מאוד. העסק עבר טלטלה לא נורמלית, שגרמה לנו נזקים עצומים, וגם הביטוח לא כיסה הכול. היה קשה מאוד להחזיר את העסק למסלול אחרי מה שקרה ביבנה. הבעיה הגדולה היא נושא האשראי. המשכורות צמחו, אנחנו משלמים לספקים ולעובדים שלנו בשקלים, אבל הדולר ירד ורוב העבודה שלנו היא בדולר. הפערים האלה גרמו לנו לנזקים. מעבר לכך, גם שיטת התשלומים פוגעת בנו. השיטה הזו של שוטף פלוס 30, 60 או 90 היא פשוט אבסורד.

בפעם הקודמת שהייתה לחימה והמפעל היה סגור, שילמנו לעובדים וקיבלנו החזרים אחרי המון זמן. אבל לא קיבלנו פיצוי עבור הימים שבהם היינו סגורים. לא ברור מה יקרה הפעם - אני מאמינה שנקבל פיצוי כלשהו, ומקווה שהפעם זה לא ייגמר רק בשכר העובדים כי הנזק שלי ושל כל העסקים בשדרות הוא גדול בהרבה. בכל מקרה, המון בעלי עסקים מכניסים יד לכיס כדי לענות על גחמות וחוקים שנולדים חדשות לבקרים ופוגעים בנו. אחר כך מתפלאים שעסקים נסגרים".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי כבעלת עסק קטן?
"המצב הביטחוני. היום, למשל, אמור היה להיות לי מבדק שתואם מזמן, ועכשיו צריך לתאם אותו שוב. אי אפשר לקום בבוקר ולשמוע מהמדינה שהמפעל סגור. משבשים לנו את החיים".

אם הייתי צריכה לבחור דבר אחד שהממשלה תטפל בו?
"אם הבעיה הביטחונית היא מצב נתון, לפחות הייתי רוצה שהמדינה תפצה אותנו בלי לתת לנו לרדוף אחריה. יש לנו מחזור מכירות שהמדינה יכולה לבדוק בקלות, ובכך לתת לנו החזר כספי מיידי". 

עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il