"לא הגיוני שהמדינה תחייב אותנו לשלם שכר מינימום לעובד זר בחקלאות"

שייקה שקד (67) הוא חקלאי מנתיב העשרה • "לא נשאר לי כמעט כלום כי העלויות הן מטורפות" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il  

שייקה שקד / צילום: תמונה פרטית
שייקה שקד / צילום: תמונה פרטית

מי אני?
"שייקה שקד, 67, סבא לשמונה וחקלאי 40 שנה מנתיב העשרה".

מה אני עושה?
"יש לי 50 דונם של חממות עגבניות שרי מכל הצבעים: שוקו, אדום, צהוב וכתום. אני משווק אותן בארץ".

איך הגעתי לתחום הזה?
"בשנת 1975, שרתי בתפקיד קצין המבצעים של רצועת עזה. בסיור שביצעתי פגשתי את היישובים החדשים שהיו שם והתאהבתי ממבט ראשון בנוף, באנשים ובאווירה. זה התחיל במושב 'אוגדה' שבחבל ימית. מאז ועד היום אני בחקלאות".

כמה עובדים יש לי?
"היום יש לי 15 ויזות לעובדים, ואני מקבץ כל עובד זר שפנוי לטובת המשק שלי. חסרים לי כרגע עשרה עובדים".

מהם הקשיים שאני מתמודד איתם?
"הדבר הבסיסי זה המחסור בעובדים. חסרים לי עשרה. ישראלים לא עובדים בענף הזה, זה לא מדבר אליהם ולא מתאים להם. מדובר בעבודה קשה. זה משאיר את הענף לזרים, במקרה הזה תאילנדים. עלות העסקה שלהם היא גבוהה מאוד - מעל עשרת אלפים שקל לחודש לעובד. קשה מאוד לעמוד בזה, המחירים לא תואמים את העלויות שלנו, כי המדינה מייבאת סחורה, ואנחנו צריכים להתחרות עם התוצרת שלנו בעלויות של טורקיה ועזה. פועל בטורקיה מקבל 150 דולר לחודש. אי אפשר להתחרות במחירים כאלה. אני מחויב קודם כל בשכר מינימום. מעבר לזה, אני משלם את כל החשבונות של העובדים - גז חשמל, מים וכו' - וגם את ביטוחי הבריאות שלהם.

"אבסורד נוסף הוא נושא הפנסיה. בתאילנד למשל אין דבר כזה פנסיה, אבל פה אני חייב לשלם פנסיה לעובד שבא לעבוד במשך 5 שנים. ל-90% מהחקלאים בארץ אין פנסיה, אבל לעובדים יש".

איזה מחזור אני מגלגל בשנה?
"לא זה מה שחשוב או משנה. בכל מקרה, לא נשאר כמעט כלום כי העלויות הן מטורפות".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי כבעל עסק קטן?
"שכר המינימום והמשתמע מכך. אני משלם לעובד התאילנדי פי ארבעה ממה שהוא מקבל לתאילנד. למה צריך לתת לו את שכר המינימום שלנו? זה לא סביר".

אם הייתי צריך לבחור דבר אחד שהממשלה תטפל בו?
"לבטל את שכר המינימום של העובדים הזרים, ולבטל או לפחות להעלות את המכסה של עובדים זרים. לא ברור לי למה למדינה מפריע שאעסיק יותר עובדים זרים, גם ככה הישראלים לא רוצים לעבוד בחקלאות הם רוצים להיות מנהלים".

עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il