קנס של 1.1 מיליון שקל למפעל בקיבוץ דליה בגין זיהום אוויר

לפי המשרד להגנת הסביבה, מפעל "זהר דליה", המייצר חומרי גלם למוצרי ניקוי וטואלטיקה, פלט מזהמי אוויר בריכוז גבוה מהמותר ועבר על חוק אוויר נקי

מפעל זהר דליה בקיבוץ דליה / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה
מפעל זהר דליה בקיבוץ דליה / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה הטיל על מפעל "זהר דליה" עיצום כספי בסך 1,100,280 שקל בגין הפרות תוספת פליטות של מזהמי אוויר וחלקיקים נשימיים המסוכנים לבריאות הציבור. בכך עבר המפעל על חוק אוויר נקי

המפעל, הממוקם בקיבוץ דליה שברמת מנשה, הוא מפעל כימי לייצור חומרי גלם לתעשיית הדטרגנטים ומוצרי ניקוי, טואלטיקה וקוסמטיקה. סכום העיצום הכספי הסופי הופחת מ-1.8 מיליון שקל ל-1.1 מיליון שקל, לאחר שהחברה נקטה פעולות למניעות הישנות ההפרות ולהקטנת הנזק. 

משקע אבקתי לבן על מכוניות בקיבוץ דליה / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה
 משקע אבקתי לבן על מכוניות בקיבוץ דליה / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

בעקבות דיגום ארובה שגרתי ודיווחי אזרחים על הצטברות של משקע אבקתי לבן על משטחים ורכבים ברחבי קיבוץ דליה, ביצע המשרד את בדיקת פליטות מזהמי האוויר והחליט להטיל עיצום כספי על המפעל. בבדיקה השגרתית ובסיור שבוצע בעקבות התלונות נמצא כי החברה חרגה בשיעור העולה על 1,000% מערך הפליטה המרבי המותר למזהם חלקיקים. החריגה בערכי הפליטה נבעה מקרעים בבית השקים (מתקן הטיפול הקשור לארובת מגדל הייבוש, שתפקידו לצמצם פליטת חלקיקים בארובה זו).

יתר על כן, נמצא כי מערכות הבקרה וההתראה לא גילו זאת ולא התריעו על החריגה, וזאת בעקבות גילוי משקע אבקתי לבן ברחבי הקיבוץ ועל משטחיו.