החלטת בית המשפט באוקלהומה מקפיצה את מניית טבע

בית המשפט באוקלהומה החליט להפחית קנס על חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון בהליך האופיואידים • ברקשייר האת'וויי צמצמה במידה מסוימת את ההפסד שלה "על הנייר" מרכישת מניות טבע

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

מניית טבע  זינקה ביום שישי האחרון בניו יורק ב-8.9% וחזרה שוב, לראשונה אחרי חצי שנה, למחיר דולרי דו-ספרתי - 10.2 דולר - שמשקף לחברת התרופות שווי שוק של 11.4 מיליארד דולר.

הרקע לזינוק הוא החלטתו של שופט בית המשפט באוקלהומה להפחית את הקנס שהוטל על חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון בהליך האופיואידים, בעקבות טעות בחישוב. הקנס הופחת ב-107 מיליון דולר לסכום של 465 מיליון דולר. בתגובה קפצו גם מניות החברות האחרות המעורבות בהליכים, ובהן טבע. נזכיר כי טבע שילמה לפני כמה חודשים סכום של 85 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה בהליך האופיואידים של מדינת אוקלהומה.

בכלל, מניית טבע נהנית בימים האחרונים ממומנטום חיובי - עניין שהיה זר לה בשנה האחרונה - ומאז פרסום דוחות הרבעון השלישי של 2019, לפני עשרה ימים, היא זינקה ב-25.9%. 

מי שיכול להיות מרוצה מהעליות הוא וורן באפט, שחברת ברקשייר האת'וויי שבשליטתו מחזיקה בכ-4% ממניות טבע. בעקבות העליות האחרונות צמצמה ברקשייר האת'וויי במידה מסוימת את ההפסד שלה "על הנייר" מרכישת מניות טבע, אבל הוא עדיין מוערך ביותר מ-300 מיליון דולר.

ברקשייר האת'וויי נהפכה לבעלת מניות בטבע ברבעון הרביעי של 2017, בתקופה שבה קאר שולץ נכנס לתפקיד מנכ"ל טבע והציג את תוכנית ההתייעלות האגרסיבית לחברה. לאחר מכן, במהלך שני הרבעונים הראשונים של 2018 הגדילה ברקשייר האת'וויי את החזקותיה בטבע.

כשנודע בראשונה על כך שברקשייר רכשה מניות טבע, שוק ההון הגיב בהתלהבות ומניית טבע זינקה. ואולם, כעבור זמן קצר באפט צינן את ההתלהבות, כשסיפר בראיון לרשת CNBC האמריקאית שההחלטה להשקיע בטבע לא היתה שלו, אלא של אחד מסגניו בחברה, והם גם אלה שיחליטו אם למכור אותה בהמשך. אלא שגם לאחר מכן, מניית טבע הגיבה בעליות, כשנודע שההחזקות של ברקשייר האת'וויי הוכפלו.

ברקשייר האת'וויי אינה מחויבת לפרסם את המחירים שבהם רכשה את מניות טבע, אבל אם נניח כי רכשה אותן במחיר הממוצע בכל רבעון שבו רכשה מניות - כלומר, 15-20.8 דולר למניה - הרי שהיא הוציאה עד כה כ-756 מיליון דולר על בניית הפוזיציה בטבע. זאת, לעומת השווי הנוכחי של החזקתה, שעומד על כ-441 מיליון דולר.