כרטיס אשראי חדש של מקס יאפשר מימוש נקודות להזמנת כרטיסי טיסה

מימוש הנקודות שנצברו בקניות בכרטיס החוץ-בנקאי "סקיי מקס" ייעשה בהזמנת כרטיסי טיסה ומוצרים משלימים דרך אתר ייעודי, כשהנקודות יהוו אמצעי תשלום • באתר הייעודי אפשר להזמין כרטיסי טיסה של כל החברות, כולל חברות לואו קוסט

אחרי שלא זכתה במכרז להפעיל את כרטיס האשראי של מועדון הנוסע המתמיד של אל על (בהתמודדות מול כאל-מאסטרקארד), חברת כרטיסי האשראי מקס הולכת על פורמט אחר בתחום התעופה: החברה משיקה היום (א') כרטיס אשראי חוץ-בנקאי, SKYMAX, שיאפשר מימוש נקודות נצברות בקנייה להזמנה של כרטיסי טיסה.

ההזמנה של כרטיס הטיסה תתאפשר באתר ייעודי שהקימה עבור מקס חברת סמארטאייר מקבוצת תלמה, בכתובת sky.max.co.il.

מימוש הנקודות שנצברו בקניות בכרטיס סקיי מקס ייעשה בהזמנת כרטיסי טיסה ומוצרים משלימים (מזוודות, הושבה וכו') דרך האתר הייעודי, כשהנקודות יהוו אמצעי תשלום. אפשר לשלם על כרטיסי הטיסה המוצעים באתר, של מגוון חברות תעופה כולל חברות לואו קוסט, בנקודות מקס או בשילוב של כסף ונקודות.

מקס מגיעה עם כמה בשורות מעניינות לצרכנים: ראשית, התשלום עבור הכרטיס יכלול את כל התשלומים, לרבות מסי נמל. במימוש נקודות נוסע מתמיד של מועדונים אחרים לכרטיסי בונוס, יש להשלים את מסי הנמל בנפרד. מסי נמל יכולים לנוע בין עשרות דולרים לכרטיס ויותר מ-100 דולר כאשר מדובר בטיסות ללונדון למשל.

זאת ועוד, מקס לא מגבילה את מספר הנקודות שניתן לצבור מדי חודש ביחס הבא: על כל קנייה ב-160 שקל צוברים שקל אחד, ועל כל תשלום לרשויות (חברת החשמל, ארנונה, מים וכו') יחס הצבירה הוא 1 שקל לכל 320 שקל. בחצי השנה הראשונה לא ייגבו דמי כרטיס, ומהחודש השביעי הם יעמדו על כ-20 שקל בחודש, כלומר 240 שקל בשנה. המצטרפים יקבלו 100 נקודות מתנה. כל נקודה שוות-ערך לשקל אחד בקנייה של כרטיס טיסה.

כרטיס האשראי סקיי מקס אומנם יכלול פורמט של כרטיס זהב או פלטינום - אלא שהן דמי הכרטיס והן דמי ההמרה של הקניות לנקודות יהיו זהים בכל הכרטיסים. גם לקוחות עסקיים יכולים להנפיק כרטיס ולצבור נקודות ללא הגבלה. המגבלה שכן מציבה מקס היא למימוש הנקודות לתקופה של 3 שנים, בדומה לנקודות שצוברים חברי הנוסע המתמיד של אל על.

במקס מעריכים כי היקף השימוש הממוצע בחודש בכרטיס יהיה גדול בהרבה מהממוצע בשימושים בכרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים, שעומד על 2,600 שקל. לשם המחשה, בפליי קארד היקף השימוש החודשי הממוצע גבוה משמעותית ועומד על 4,500 שקל בחודש לכרטיס בייסיק (75% מכלל הכרטיסים) ועל 20 אלף שקל בחודש לפלח היוקרה. פליי קארד צפויה להגיע למחזור של 30 מיליארד שקל בשנה ב-2019.

נקודה מעניינת נוספת היא שצבירת הנקודות במקס סקיי יכולה להיעשות במקביל לצבירת נקודות במועדוני הנוסע המתמיד, צבירה אשר נעשית מכורח ביצוע הטיסות עצמן - כך שלמעשה גם על כרטיסים שנרכשו בנקודות מקס, הנוסעים המתמידים ממשיכים לצבור נקודות או מיילים בהתאם למועדון הנוסע המתמיד שאליו הם משתייכים.

רון פאינרו, מנכ"ל מקס, הקביל את המוצר של מקס ל"שמיים הפתוחים" שעשו מהפכה בכל עולם התעופה בישראל והובילו לגידול של פי שניים בתנועת הנוסעים הישראלים שחצו את ה-8 מיליון בשנה. רבים מהם נוסעים יותר מפעם אחד בשנה. ההקבלה היא לאור העובדה שאת נקודות מקס ניתן לממש בכל חברת תעופה כמעט, כולל אל על.

לפי פאינרו, "השמיים הפתוחים לא חלחלו לחברות האשראי, אשר עדיין מציעות מענה חלקי וכובל. היום אנחנו משנים מהיסוד את כללי המשחק עם כרטיס אשראי חדש שמאפשר לצרכן חופש בחירה אמיתי ברכישת טיסות. בכך, הצרכן יכול ליהנות ממחירי השוק התחרותיים ולמקסם את התמורה שהוא מקבל עבור כל נקודה".

מקס יוצאת במהלך הזה חצי שנה אחרי שהיא נפרדה מבנק לאומי והפכה לגוף פיננסי עצמאי. לפי המודל העסקי של מקס, היא לא גוזרת עמלה או קופון על כל הזמנה של כרטיס טיסה, אלא היא תתבסס על דמי הכרטיס החודשיים ובעיקר על מה שהיא מגדירה "נאמנות ומחויבות" שפורמט הצבירה הזה ייצור בקרב בעלי הכרטיסים שיגבירו את היקפי השימוש כדי לצבור יותר נקודות. 

תחרות לפליי קארד של אל על

המתחרה העיקרי של מקס, למרות שאינו מתחרה ישיר היות שהוא פועל בפורמט של מועדון אחד בלבד, הוא כרטיס פליי קארד של אל על. 330 אלף מתוך 2.25 מיליון חברי המועדון של אל על מחזיקים בכרטיס פליי קארד. זהו המספר שמקס מכוונת להגיע אליו בהיבט מספר מחזיקי הכרטיס החוץ-בנקאי שהיא משיקה היום.

כרטיסים חוץ-בנקאיים אחרים שמציעה מקס כוללים את מועדון דרים קארד של קבוצת פוקס, את כרטיס "ביחד בשבילך" של מועדון הצרכנות של ההסתדרות ואת כרטיס המועדון של מחסני השוק.

כרטיס מקס סקיי הוא כרטיס עצמאי, כך שלא ניתן "להלביש" אותו על כרטיס אחר מבית מקס. במקביל, הטבת התעופה של מקס במסלולים של צבירת נקודות למועדוני הנוסע המתמיד של חברות תעופה שונות - ממשיכה.

פליי קארד הוציאה לאחרונה כמה הטבות ושינויים לחברי המועדון שלה באמצעות אתר ייעודי חדש שהיא משיקה. בראיון שהעניק מנכ"ל המועדון ליאור טנר ל"גלובס", הוא מנה חלק מהשינויים שיכללו גם פטור מדמי כרטיס לחברי המועדון המדורגים בדרגת פלטינה ומעלה. דמי הכרטיס בפליי קארד עומדים על כ-20 עד 40 שקל בחודש לפי סטטוס הכרטיס. יחס הצבירה של נקודות אל על עומד על 1 שקל לכל 250 שקל של קניות בכרטיס ו-1 שקל על כל 500 שקל שמשולמים לרשויות. בחלק מבתי העסק מציעה פליי קארד צבירה מועדפת דוגמת צומת ספרים, שקם אלקטריק או הרשת אייס שבהן על קנייה ב-50-80 שקל מקבלים נקודה לצבירה.

את הנקודות מאפשרת אל על להמיר לא רק לכרטיס טיסה אלא גם למוצרים שמשלימים דוגמת ביטוח לטיסה, מוצרים שנמכרים בדיוטי פרי במטוס ואפילו על כרטיסים לסרט או להופעות. יחד המימוש עומד על 1 נקודה ששותת ערך ל-2-3 דולר.

בקרוב תעלה אל על אתר שבו היא תמכור מוצרים שונים לרכישה בנקודות. במקס כל הנקודות הנצברות מיועדות להזמנה של כרטיס טיסה באתר הייעודי שבקרוב ישלב גם בתי מלון להזמנה.

לאחרונה השיקה גם ישראכרט מיזם תעופתי בדמות כרטיס אשראי למועדון הנוסע המתמיד של טורקיש איירליינס, המפעילה 10 טיסות יומיות מנתב"ג לאיסטנבול והמטיסה יותר ממיליון ישראלים בשנה, רובם בטיסות המשך ליעדים שונים. טורקיש היא חברה בברית הגדולה בעולם התעופה, סטאר אליאנס. יחס הצבירה של הכרטיס הזה הוא מייל אחד על כל 6.5 שקל שגוהצו, אלא שההשוואה היא בזירת המימוש של המיילים האלה בהתאם לתנאים של מועדון מיילס אנד מור אליו משתייכת טורקיש. יחסי המימוש שבהם מתומחרים כרטיסי הבונוס תלויים כמו תמיד בענף התעופה בהיצע ובביקוש' והם משתנים עונתית.

במקס כאמור הנקודות מהוות אמצעי תשלום לכרטיסים כפי שהם יתומחרו באתר הייעודי. לפי דוגמה שסיפקו בחברה, למימוש טיסה שעולה 180 דולר ללונדון, יש לגהץ 8,000 שקל בחודש במשך 11 חודשים.

פאינרו מאמין כי התחרות שמקס תעורר עם הכרטיס שלה תוביל ללחץ על המחירים, וכי "בתוך שנה אני מעריך שיקום מתחרה בפורמט דומה".

כרטיס סקיי מקס יציע גם ביטוח חינם לחו"ל בנסיעה של עד 5 ימים (דרך AIG) וכניסה לטרקליני עסקים בנמלי תעופה שונים בעולם בתמורה ל-32 דולר. 

עמלת ההמרה של מקס סקיי בקניות בחו"ל (מט"ח) היא 3%, עמלת המרה גבוהה יחסית (לשם המחשה בפלייקארד עמלת ההמרה היא 1.4%). במקרה של ביטול כרטיס טיסה שהוזמן - הנקודות שבאמצעותן שולם הכרטיס חוזרת ליתרה. ביטול של כרטיס האשראי יוביל כמצופה לביטול הנקודות שנצברו ולא מומשו.