מניית אנקיאנו ממשיכה להתרסק: חברת התרופות של בלווטניק דיווחה על כישלון בניסוי

המוצר המוביל של החברה, לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, היה בשלב II של הניסויים הקליניים, ואמור היה להיות האחרון לפני שיווק • מניית החברה נפלה בנאסד"ק 14% מאז ההודעה ביום חמישי ועד סגירת המסחר ביום שישי

חברת אנקיאנו (לשעבר ביוקנסל) מקבוצת כת"ב הודיעה במהלך סוף השבוע על הפסקת הניסוי במוצר המוביל שלה, לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, בעקבות כישלון בניסוי. המוצר היה בשלב II של הניסויים הקליניים, אך ניסוי זה היה אמור היה להיות האחרון לפני שיווק - לו היה מצליח כמובן. כך אנקיאנו בעצם איבדה השבוע את המוצר שהפך אותה לחברה המצויה בניסויים קליניים מתקדמים.

מניית החברה נפלה בנאסד"ק 14% מאז ההודעה ביום חמישי ועד סגירת המסחר ביום שישי, וכעת שווה החברה 14.2 מיליון דולר בלבד. ביוני השנה נמחקה החברה מהמסחר בת"א לאחר הנפקה בבורסה האמריקאית בחודש פברואר, שבה גייסה אנקיאנו 30 מיליון דולר לפי שווי של 90 מיליון דולר אחרי הכסף (מאז נמחק כ-84% משווי החברה).

יש לציין כי החברה נערכה מראש וגידרה את עצמה מפני תוצאות שליליות אפשריות; לפני כחודשיים רכשה אנקיאנו את הזכויות לפיתוח מוצר נוסף, שהוצג כמשלים למוצר הקיים - תרופה המבוססת על מנגנון פופולרי בעולם התרופות לסרטן, בשם RAS. את המוצר החדש רכשה אנקיאנו מחברה בשם ADT Pharmaceuticals, תמורת 3 מיליון דולר ומימון המחקר במוצר, ותשלומים נוספים בהתאם לאבני דרך, שלא פורסמו.

למעשה אנקיאנו רכשה שני מוצרים, האחד כאמור פועל נגד סוגי סרטן רבים במנגנון RAS הפופולרי, והשני מבוסס על יכולתו לאתר מוטציות מסוג APC או בטא קטנין, שנמצאות ברוב מקרי סרטן המעי ובמספר סרטנים אחרים, ועד היום לא פותחו עבורן תרופות חדשות. שני המוצרים נמצאים כשנה וחצי לפני ניסויים בבני אדם, על פי הערכות החברה.

כך, למעשה, מתחילה החברה היום את דרכה מחדש, חברה אמריקאית עם מנכ"ל אמריקאי, ד"ר פרנק הלוסקה, עם מוצר שמקורו אינו ישראלי. חברת כת"ב הישראלית עדיין מחזיקה 19% בחברה. לן בלווטניק, בעל השליטה בכת"ב, השקיע כ-15 מיליון דולר מכספי ההנפקה, והוא מחזיק היום בכ-18% בחברה.

נכון לסוף הרבעון השלישי נותרו בקופת החברה 23 מיליון דולר, שעשויים להספיק לה לתקופה לא קצרה, אם היא חוזרת לשלב שבו אין לה ניסויים קליניים. עם 23 מיליון דולר בקופה, כאמור, ושווי של 14 מיליון - אם השוק לא יחל בקרוב להעריך את המוצר החדש, עלולה החברה (או עשויה) להפוך גם ליעד להשתלטות או למיזוג טכנולוגיה חדשה נוספת.

ביוקנסל, שהפכה לאנקיאנו, הוקמה על-ידי אבי ברק ופרופ' אברהם הוכברג ז"ל ב-2004, על בסיס פיתוחיו של הוכברג באוניברסיטה העברית. ברק היה אז מנכ"ל ייזום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, ופרש לטובת ניהול ביוקנסל.

החברה הייתה אחת מחברות הביומד הצעירות הראשונות בבורסה בת"א. היא הונפקה ב-2006, וגייסה לאורך חייה כ-15 מיליון דולר מן הציבור, ועוד כ-48 מיליון דולר בהנפקות פרטיות. ב-2008 הפכה כת"ב לבעלת השליטה בחברה, לאחר שרכשה מניות בה מחוץ לבורסה, הגדילה את החזקתה בחברה עד 30% ב-2016, ואף הביאה משקיעים בינלאומיים בחברה. בתקופה זו התדרדר מצב המניה בשל קשיים טכנולוגיים בפיתוח שיטת ההולכה של המוצר לתא, שהובילו לעיכובים בכניסה לניסויים. כשהניסויים חודשו, עלתה מניית החברה באופן שאפשר את ההנפקה, אך לאחר ההנפקה שבה המניה לרדת.