לאחר שנכשל בניסיון להנפיק בלונדון: שאול שני מוכר את ECI בשליש מהשווי שלפיו נרכשה ב-2007

הרוכשת האמריקאית ריבון תשלם 450 מיליון דולר עבור חברת ציוד התקשורת למודת המשברים • משקיעי ריבון לא אהבו את העסקה, ומניית הרוכשת איבדה כשליש מערכה בתוך יומיים - גם על רקע עזיבת המנכ"ל וגיוס חוב מתוכנן של חצי מיליארד דולר למימון הרכישה ופרעון חובות ECI • הערכות: לא צפויים פיטורים מאסיביים ב-ECI בעקבות הרכישה

שאול שני / צילום: איל יצהר
שאול שני / צילום: איל יצהר

ההודעה על עסקת המכירה של חברת ציוד התקשורת הוותיקה ECI לידי ריבון (Ribbon Communications) האמריקאית ביום חמישי הפתיעה את המחזיקים במניות החברה הרוכשת. התגובה לדיווח על הרכישה, וכך גם להודעת מנכ"ל ריבון, פרנקלין (פריץ) הובס, על פרישתו מהחברה הרוכשת - היתה אלימה במיוחד: ירידה חדה במניה, שמחקה כשליש משווי השוק של ריבון ביומיים שלאחר ההודעה.

ECI, שנמצאת בשליטת שאול שני, ניסתה לפני כשנה לחזור ולהפוך לחברה ציבורית, אבל המהלך נכשל. כעת החליט שני למזג אותה עם ריבון תמורת 324 מיליון דולר במזומן ועוד 32.5 מיליון מניות של ריבון, במה ששיקף לעסקה שווי של 485 מיליון דולר במועד הדיווח. נוסף על כך, כחלק מההסכם, בעלי מניותיה של ECI יקבלו עד 31 מיליון דולר עבור נדל"ן שבבעלותה.

המשקיעים של ריבון, הפועלת בתחום תקשורת הענן המאובטח, לא אהבו כאמור את המהלך. מנייתה (סימול: RBBN) צללה בנאסד"ק בתגובה בכ-32% בימים חמישי ושישי, ושווי השוק שלה הצטמק לכ-305 מיליון דולר. בעקבות נפילת המניה התכווצה התמורה בעסקה לכ-444 מיליון דולר, בהינתן כי מנייתה של ריבון נסחרת כעת במחיר של 2.75 דולרים (לעומת 4.05 דולרים בעת ההודעה על העסקה).

בעלי המניות של ECI, שאותה מוביל המנכ"ל דאריל אדוארדס, צפויים להחזיק בכ-23% מהחברה הממוזגת, כשבעל השליטה, שאול שני, יחזיק בקרוב ל-20% מהחברה. מהודעת החברות עולה כי החברה הממוזגת תייצר הכנסות של 900 מיליון דולר, תפעל ביותר מ-140 מדינות ותעסיק כ-4,000 עובדים ברחבי העולם.

השלמת העסקה צפויה בעוד כשלושה חודשים. ריבון הודיעה כי תגייס קרוב ל-500 מיליון דולר, וכחלק מהעסקה תפרע את כל החובות של ECI.

מחזור מכירות שנתי של 400 מיליון דולר

ECI, שהוקמה ב-1961, היא ספקית עולמית של מוצרים ופתרונות כוללים לרשתות תקשורת והעברת נתונים - עבור ספקי שירותים, גופי תשתיות וממשלות, וכן לקוחות הגנה וביטחון. החברה, שנחשבה בעבר ל"ספינת דגל" של ההייטק הישראלי, חוותה כמה משברים בעשור האחרון, ושינתה לפני כמה שנים את האסטרטגיה שלה למיקוד בפתרונות אופטיים ובפתרונות העברת נתונים. מאז הוציאה החברה לשוק מערך חדש של פתרונות ומוצרים מתקדמים, המהווים כיום את מרבית המכירות שלה.

מניות ECI נמחקו מהמסחר בנאסד"ק ב-2007, לאחר 25 שנים כחברה ציבורית שם. זאת, בעקבות מכירתה לקבוצת משקיעים, שכללה את שני (באמצעות Swarth Group) ואת קרן אשמור הבריטית, שביצעה את רוב ההשקעה בחברה, תמורת סכום של 1.24 מיליארד דולר - פי שלושה לערך מהשווי שבו היא נמכרת כעת. ב-2014 רכש שני את חלקה של אשמור (שיצאה מהמהלך בהפסד המוערך במיליארד דולר), ומאז הוא הבעלים היחיד בחברה.

בשנים האחרונות מתמקדת החברה במחקר ופיתוח בתחום הדור החמישי (5G) של התקשורת. ככל הנראה, בחברה הבינו כי כדי להתחרות בחברות סיניות ואחרות בתחום ה-5G יש לאחד כוחות עם חברה נוספת וכך להתמודד עם האיומים וההזדמנויות בשוק. שני, ככל הידוע, קיבל כמה פניות בשנה האחרונה מחברות שהתעניינו ברכישת ECI, והחליט בסוף לקבל את הצעתה של ריבון.

ל-ECI מחזור מכירות של כ-400 מיליון דולר, והחברה רווחית. ריבון אינה מתחרה ישירה של ECI, ובחברה האמריקאית הגיעו ככל הנראה למסקנה שמיזוג ישלים את קווי המוצרים והשירותים שהיא מספקת. שילוב של שתי החברות בשוק התקשורת הגלובלי הענקי יאפשר לחברה הממוזגת להגיע להכנסות של כמיליארד דולר בשנה, עם נוכחות מאסיבית יותר בשוק.

לצד המוצרים של שתי החברות, המשלימים זה את זה, יש גם השלמה גיאוגרפית: ECI מתמקדת באירופה, ברוסיה ובהודו. ריבון, מנגד, מוכרת בעיקר בצפון אמריקה, כך ששתי החברות משלימות זו את זו גם מבחינה זו. כלומר, שילוב של שתי החברות יאפשר לריבון להציע לשני הלקוחות הגדולים שלה, וריזון ו-AT&T, מוצרים ושירותים אטרקטיביים יותר. במקביל, תוכל כמובן ECI לשלב את מוצרי ריבון בהצעות שלה ללקוחותיה.

ECI מעסיקה כ-1,800 עובדים, מתוכם כ-800 עובדים בישראל (בעיקר במתקני החברה בפתח תקוה ובאר שבע). לפי הערכות בשוק, מרבית עובדי ECI יכולים להיות רגועים בקשר להמשך העסקתם, שכן אין לשתי החברות פעילויות חופפות. למעשה, אין כיום אף מוצר של ריבון ש-ECI מפתחת או מוכרת, ולהפך. המשמעות היא שככל הנראה, לא צפויים פיטורי עובדים מאסיביים בשנתיים הקרובות.

כאמור, מיד לאחר ההודעה על המיזוג הודיע הובס, נשיא ומנכ"ל ריבון, על פרישתו. ככל הידוע, הובס תמך בביצוע עסקת המיזוג בין שתי החברות, והחליט לפרוש לאחר החתימה על ההסכם. עם זאת, הודעת הפרישה המיידית של הובס העצימה את האי-ודאות המתלווה לעסקאות מסוג זה - מה שתרם לצניחת המניה.

ניסיון ההנפקה בלונדון לא יצא לפועל

לפני כשנה ניסתה ECI לבצע הנפקה ראשונית בבורסה של לונדון, אבל לבסוף המהלך לא יצא לפועל. דובר החברה מסר אז כי "ההנפקה נדחית בשל תנאי השוק של הבורסות בעולם". 

חברת ציוד התקשורת הוותיקה ביקשה לגייס אז בהנפקת מניות 170-180 מיליון ליש"ט (כ-230 מיליון דולר), לפי שווי של 450-500 מיליון ליש"ט "לפני הכסף" (580-650 מיליון דולר). כחלק ממהלך ההנפקה תכנן הבעלים שני למכור מניות ECI שבידיו באמצעות הצעת מכר.

ואולם, בעקבות הירידות החדות בבורסות בעולם במהלך אוקטובר 2018, ביטלו כמה עשרות חברות הנפקות שתכננו לבצע בלונדון. גם בדירקטוריון ECI החליטו לדחות בינתיים את ההנפקה, ולא להתפשר על מחיר החברה, שכן הנפקה כיום היתה מתבצעת לפי שווי נמוך בהרבה מהמתוכנן. את ההנפקה, שמטרתה לצמצם את חובות החברה, לצד המשך השקעות, היו אמורים להוביל בנקי ההשקעות ברקליס ו-UBS.

מנתונים שפרסמה ECI לקראת ההנפקה לפני כשנה, הכנסותיה במחצית הראשונה של 2018 הסתכמו בכ-198 מיליון דולר - צמיחה של 24% לעומת התקופה המקבילה ב-2017. הרווח התפעולי של החברה הסתכם בכ-11 מיליון דולר, ובשורה התחתונה היא הציגה במחצית הראשונה של 2018 הפסד נקי של כ-19 מיליון דולר. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) הגיע במחצית הראשונה של 2018 לכ-30 מיליון דולר - קפיצה של 130% לעומת התקופה המקבילה ב-2017.