המכרז שחושף: משרד החינוך משאיר דלת פתוחה לנאשמים ב"קרטל המסעות לפולין"

כ-40 אלף בני נוער ייצאו ב-2020 לסיור במחנות בפולין • אף שנגד החברות הפועלות בתחום עומדים כתבי אישום בגין "מסחרה" ותיאום מחירים - המכרז מעמיד תנאי סף שמאפשרים בעיקר להן להתמודד • משרד החינוך: מעמידים לעצמנו זכות לפסול מתמודדים

משלחת תלמידים לאושוויץ/ צילום: רויטרס
משלחת תלמידים לאושוויץ/ צילום: רויטרס

למרות כתבי אישום חמורים שהוגשו ביולי 2018, משרד החינוך ממשיך לשמר את כוחם של חברי "קרטל המסעות לפולין". כך עולה מעיון בפרטי המכרז שפרסם המשרד בסוף השבוע האחרון, שכותרתו "ארגון שירותי הטסה ושירות בפולין עבור משלחות תלמידים" לשנת 2020. 

באופן מעשי, תנאי הסף שנקבעו במכרז החדש מאפשרים בעיקר לחברות הנסיעות הנאשמות ביצירת קרטל סביב המסעות לפולין, להוציא את המשלחות של שנת 2020. בכך, ואף שכתבי האישום החמורים ייבחנו החל מהחודש הבא בבית המשפט, פועלת המדינה להזרמת כספים לאותן החברות ולכיסם של אותם נאשמים. 

ההערכה היא כי ב-2020 צפויים כ-40 אלף בני נוער לצאת לפולין. זאת באמצעות חברות המארגנות מסעות אלו, מה שמעמיד את המחזור השנתי שמגלגלות החברות על יותר מ-200 מיליון שקל. 

במערכת החינוך ובציבור בכלל, יש שמתייחסים למשלחות למחנות הריכוז וההשמדה והגטאות בפולין של בני נוער כקודש הקודשים של מערכת החינוך, הן בגלל התוכן ההיסטורי והחינוכי והן בשל היקפו המורכב של המפעל שאחראי ליציאתם לחו"ל של עשרות אלפי תלמידי תיכון מדי שנה. 

על רקע זה, ניתן להבין מדוע סערה המדינה ביולי 2017 כשהתפוצצה הפרשה. הזיקה שנוצרה בין המפעל החינוכי החשוב והרגיש לבין העבירות הפליליות לכאורה, זעזעו רבים במערכת החינוך והחברה בכלל.

תעשיית המשלחות לפולין
 תעשיית המשלחות לפולין

מנסיעה של בני קיבוצים לתעשיית "מסחרה"

המסעות הראשונים של המשלחות לפולין יצאו לדרך באמצע שנות השמונים. בתחילה נסעו קבוצות ספורות שמנו עשרות תלמידים בלבד, בעיקר של צעירי התנועה הקיבוצית. עם השנים צמח המפעל, וב-2018 כבר נמנו כ-40 אלף תלמידים עם המשלחות לפולין.

עם הגידול במספר התלמידים היוצאים לסיורים, החלה גם ביקורת. בין היתר נטען שהתלמידים אינם בגיל שמאפשר להם להתמודד עם מאורעות השואה, וכן כי המסעות הפכו לאירוע כלכלי, ממוסחר, שהחברות המפעילות אותו גוזרות קופונים שמנים בעבורו.

על מנת להוזיל ולפקח על המסעות מוציא משרד החינוך מכרזים שבהם קריטריונים ערכיים, חינוכיים, ארגוניים וכספיים להוצאת משלחות לפולין.

ביולי 2017 סערה המדינה, כשהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ורשות ההגבלים העסקיים הודיעו כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, של 14 חשודים ובכלל זה ארבע חברות העוסקות בארגון משלחות לפולין, בגין עבירות בתחום ההגבלים העסקיים, עבירות מירמה והלבנת הון. שנה לאחר מכן, ביולי 2018 הוגשו כתבי אישום נגד המעורבים.

ראשי החברות המארגנות של המשלחות הבית-ספריות לפולין, הואשמו בחשד לקרטל, באמצעות חלוקה של מכרזים ביניהן, שלא כדין. סוכנויות המסעות, כך על פי האישום, גרפו מעל 850 מיליון שקל באמצעות הסדרי אי-תחרות ותיאום מחירים. סכומים אלו נגבו לאורך השנים ממאות אלפי הורים שמימנו את נסיעת ילדיהם.

בין הנאשמים היו מנהלי החברות י. הלל ושות', טיולי הגשר לעולם, אקדמי טרוול ודיזנהאוז, וכן חלק ממנהלי תחום פולין בחברות. על פי כתב האישום, בעלי התפקידים בחברות אלה קשרו קשר ביניהם באמצעות הודעות ששלחו, שיחות טלפון ופגישות. זאת תוך הסתרת תיאומי המחירים ביניהם.

האישום המרכזי נגע לשנים 2010-2016, שבהן, על פי כתב האישום, חולק שוק המשלחות בין החברות. כך הציגו החברות מצג שווא בפני משרד החינוך ובתי הספר כאילו הן מתחרות ביניהן על לקוחות (בתי הספר). בפועל, על פי כתב האישום, פעלו החברות לוודא שהחברה הזוכה בכל אחד מבתי הספר תהיה אותה חברה שהוציאה בעבר את המשלחת.

דיון ראשון בבית המשפט היה אמור להתקיים בתחילת החודש, אולם בינתיים הוא נדחה לחודש הבא.
עם זאת, מעיון בפרטי המכרז שפורסם על ידי משרד החינוך ביום חמישי האחרון, עולה באופן ברור כי התנאים החדשים שקבע המשרד להוצאת משלחות לפולין מאפשר באופן כמעט מוחלט רק לחברות המואשמות בקרטל המסעות לפולין להשתתף במכרז ולבסוף להוציא את המסעות לפולין.

המכרז: תנאי הסף מנציחים את המצב

כך על פי תנאי המכרז, על סוכן הנסיעות להיות "בעל ניסיון בשלוש השנים האחרונות לפחות, בארגון נסיעות של קבוצות ממוסד חינוכי לחו"ל, שכללו שירותי קרקע וטיסות עבור לפחות 90 קבוצות בשלוש השנים האחרונות. מתוך סך הקבוצות, לפחות 45 קבוצות היו של בני נוער בטווח הגילאים 16-18 שנים".

לחלופין, קובע המכרז כי תתאפשר גם זכייה במכרז ל"מציע שהינו בעל ניסיון של שלוש שנים אחרונות לפחות בארגון נסיעות של קבוצות מאורגנות לפולין, ושמתוך סך כל הקבוצות לפחות 20 קבוצות היו של בני נוער בטווח הגילאים 16-18 שנים".

אפשרות נוספת שמעמיד המכרז כתנאי סף, הוא "על המציע להיות בעל ניסיון של שלוש השנים האחרונות לפחות בארגון נסיעות של קבוצות מאורגנות לחו"ל, שכללו שירותי קרקע וטיסות עבור לפחות 90 קבוצות בשלוש השנים האחרונות", ובנוסף לזאת, דורש המכרז כי חברת הנסיעות נדרשת לספק מנהל פרויקט "בעל ניסיון של לפחות שלוש השנים האחרונות בניהול וביצוע של הטסה ושירותי קרקע בחו"ל ל-20 קבוצות של בני נוער ממסגרות חינוכיות בטווח גילאים 16-18 בחו"ל, או בניהול וביצוע של שירותי קרקע והטסת קבוצות לפולין וזאת בהיקף לפחות 20 קבוצות בשלוש השנים האחרונות".

למעשה, תנאים אלו מנציחים כמעט במלואו את המצב הקיים, לפיו רק לסוכני הנסיעות, שחלקם הגדול נאשם בשותפות בקרטל ובהוצאה במרמה של מאות מיליוני שקלים מהציבור, כיחידים שיכולים להוציא גם בשנת 2020 את מסעות בני הנוער לפולין.

"למה להמשיך להאכיל את אלו שחטאו?"

"אני לא מבין מדוע צריך להמשיך להאכיל את אלה שחטאו", אומר גורם בכיר בענף. "אם המשרד היה מוציא מכרז חדש, ניתן היה כבר עכשיו לפתוח דף חדש בתחום המסעות לפולין. במקום זאת, הרושם שנוצר הוא שאת כותבי המכרז לא מעניין החוק ולא מעניינים חטאי העבר של החברות הוותיקות. הם הציבו תנאים לא ריאליים לכניסה של גורמים חדשים לתחום, ועל ידי כך הם משמרים ו'מצ'פרים' את הקרטל".

אותו גורם מוסיף כי "גם אם בית המשפט לא יקבל את כל האישומים, המערכת ממילא תצטרך לעשות איתחול מחדש ולעבוד עם חברות נסיעות חדשות. לא סביר שהמדינה תמשיך לעבוד עם החברות שפשעו. אז למה הם לא מתחילים עכשיו? זה מריח לא טוב".

יש לציין שבמכרז שהוציא, כותב משרד החינוך מפורשות כי הוא "רשאי לפסול הצעה או לבטל זכייה במכרז בכל מקרה שבו קיימת נגד המציע חקירה או הוגש נגדו כתב אישום או שהורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, ובכלל זה עבירות שעניינן פגיעה בתחרות או תיאום הצעות, המציע אינו ראוי לשמש כקבלן במכרז המספק שירותים המבוקשים במכרז זה".

אולם, כאמור, על בסיס תנאי הסף של המכרז לא קיימות כיום כמעט חברות אחרות שיכולות להוציא מסעות לפולין תחת הקריטוריונים שפורטו לעיל, ואין פתח לחברות חדשות להיכנס לתחום.

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד דוחה את הטענה ביחס לתנאי הסף, ומדגיש כי הבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי הוא מעמיד לעצמו את הסמכות לפסול מתמודדים, שבין היתר, מצויים בחקירה או הוגש נגדם כתב אישום או שהורשעו בעבירה. המשרד מבהיר כי יש לפחות שישה גופים פוטנציאליים שעומדים בתנאי הסף השונים של המשרד, ואין להם כל קשר להליך המשפטי המתקיים בעניין קרטל המחירים. המשרד יקיים את המכרז על פי כל הכללים והנהלים, ויבחר את הגורמים המתאימים ביותר, שיעניקו שירותים מקצועיים שעולים בקנה אחד עם ערכי המסע.