אינטרקיור החלה בניסוי קליני לטיפול בקנאביס בילדים על הספקטרום האוטיסטי

בניסוי ישתתפו 100 מטופלים, והוא יימשך 24 חודשים - אחד המחקרים ארוכי-הטווח בתחום עד היום

מוצרי קנדוק / צילום: אתר קנדוק
מוצרי קנדוק / צילום: אתר קנדוק

חברת הקנאביס הציבורית אינטרקיור הודיעה אמש (א') כי החברה-הבת שלה בבעלות מלאה, קנדוק, התקשרה בהסכם עם המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) לביצוע מחקר קליני לטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי. את המחקר יובילו ד"ר אורית סטולר, נוירולוגית ילדים מהמרכז לאוטיזם בבית החולים שמיר ומאלו"ט ופרופ' מתי ברקוביץ, מנהל היחידה לפרמקולוגיה קלינית בבית החולים.

בעקבות ההודעה עלתה מניית אינטרקיור  5% והחברה שווה 499 מיליון שקל. אינטרקיור מנוהלת על ידי אלכס רבינוביץ' (מנכ"ל), ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק (יו"ר) ואלון גרנות, לשעבר בכיר בפרוטרום, המנהל את החברה-הבת קנדוק.

בניסוי ישתתפו 100 מטופלים, והוא יימשך 24 חודשים - אחד המחקרים ארוכי-הטווח בתחום עד היום. קנדוק תממן את כל עלויות המחקר. מוצרי השמן של קנדוק מפוקחים ברמת EU-GMP, כלומר החברה מבקרת את ההרכב של חומרים רבים בהם, ולא רק של ה-THC ו-CBD, כפי שדורשת רגע הרגולציה הישראלית. מוצרים הדירים, כלומר כאלה שהם זהים או לפחות דומים מאוד בין אצווה לאצווה, הם הבסיס לניסויים קליניים בעלי משמעות בתחום הקנאביס.

קנדוק כבר מספקת היום מוצרים מבוססי קנאביס לילדים על הרצף האוטיסטי (ואף הציעה את המוצרים הללו במחיר מסובסד מאז שנכנסה לתוקף אסדרת הקאנביס הרפואי החדשה, שהעלתה את המחירים). החברה ציינה כי לאורך השנים סיפקה מעל 500,000 מוצרים ליותר מ-15,000 מטופלים, ביניהם ילדים על הספקטרום האוטיסטי.

החברה מתכננת לערוך ניסויים קליניים נוספים שיבחנו את השפעה הקנאביס על אפילפסיה, פיברומיאלגיה, כאב נוירופתי (עצבי), תופעות לוואי של כימותרפיה, פרקינסון, דלקת מפרקים, פוסט טראומה ועוד.

ד"ר סטולר מסרה כי: "שכיחות האבחון של ילד על הרצף האוטיסטי עולה וכיום עומדת על 1 מכל 59 ילדים על פי נתונים מארה"ב. כיום הטיפול התרופתי הקונבנציונאלי נותן מענה חלקי. בשנים האחרונות צריכת הקנאביס הרפואי באוכלוסייה זו הולכת ועולה כאשר מסתמן כי הקנאביס הרפואי נותן מענה טוב לחלק מהתסמינים של התחלואה הנלוות לרצף האוטיסטי.

"מחקר זה הוא הראשון מסוגו אשר מטרתו לבחון את השפעת הטיפול בקנאביס רפואי על התפקוד הקוגניטיבי, ותסמינים כמו שינה, אכילה, אי השקט, אלימות וחרדה. מידע זה חיוני לביסוס הלגיטימציה ואופן הטיפול באמצעות קנאביס רפואי כחלק מסל הטיפולים המוצע לילדים עם אוטיזם".

כיום מטופלים עשרות ילדים בישראל הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי במוצרים מבוססי קנאביס. זאת למרות שאין היום מידע רב לגבי סוג הקנאביס שנותן תועלת, מהי התועלת המדויקת, מהו הרכב השמן הנותן את התוצאה הטובה ביותר, האם הרכבים מסוימים יכולים להזיק, האם ניתן לדעת מראש לאילו ילדים תהיה התועלת הגדולה ביותר מן הטיפול ומהו מנגנון הפעולה. חשיפת מנגנון הפעולה של הקנאביס על האוטיזם, עשויה להיות מפתח מעניין להבנת ההפרעה ולפיתוח טיפולים נוספים עבורה, גם כאלה שלא מבוססים על קנאביס.

אביגיל דר, העומדת בראש מכון קאנפורה, ומובילה במשך שנים את הטיפול בקנאביס רפואי בקרב ילדים ציינה: "מניסיוני בטיפול בילדים מאובחנים, למוצרי קנדוק שיעור הצלחה מוכח בהקלה על התסמינים ותרומה לאיכות החיים של הילדים והמשפחות."