משוגעים, תקימו ממשלה

ישראל ערוכה לחיות תחת ממשלת מעבר לחודשיים-שלושה. אבל מעולם לא התמודדנו עם מציאות של בחירות שניות וממשלת מעבר ארוכה כל-כך, והדבר צריך להדיר שינה מעיניכם • דעה

כולנו למדנו בבית הספר, וכולנו יודעים את האמת. מורה מחליף, הוא לא באמת תחליף. כאשר המורה שאמור ללמד את הכיתה לא מגיע לעבודה, הכיתה לא תלמד. המורה המחליף לא באמת ילמד את החומר ולא ינהיג את התלמידים להישגים, אלא רק ישגיח כשהתלמידים צופים בטלוויזיה. אפשר להסתדר כך יום או יומיים. אך אם מורה נעדר חודשים, הכיתה נכנסת לפיגור ודברים מתחילים להשתבש. וכך גם מדינת ישראל ללא ממשלה.

גם כיום, כאשר ישראל נכנסת לעימות צבאי בעזה, התחושה הציבורית איננה נוחה מכך שהוא מנוהל על ידי ממשלת מעבר. כולנו היינו מעדיפים לראות את ישראל מונהגת ע"י ממשלה "מלאה" בתקופה של עימות צבאי וקבלת החלטות הרות גורל.

מתחילת 2019 ממשלת המעבר של ישראל היא מורה מחליף, שאיננו מתקדם לכיוון ברור. ישראל ערוכה לחיות תחת ממשלת מעבר לחודשיים-שלושה. אבל מעולם לא התמודדנו עם מציאות של בחירות שניות וממשלת מעבר ארוכה כל-כך, והדבר צריך להדיר שינה מעיניכם. מערכת הבריאות קורסת, וממשלת המעבר איננה מסוגלת לפתור את הבעיה ולהעביר תקציבים מיידית, כיוון שיש בעיות שהן מעבר להישג ידו של המורה המחליף. תקציב מערכת הביטחון מתעכב, ולכן היא מתקשה בבניית הכוח האסטרטגי. משרד החוץ סוגר את נציגויותיו ברחבי העולם ומפרסם בשפות זרות הודעות פומביות המאשימות את משרד האוצר, תוך כדי פגיעה אנושה בתדמית העולמית שלנו, ואין בנמצא "בעל בית" שמסוגל לעשות סדר בין שני המשרדים הניצים. יש רק "בעל בית במעבר".

במשק, סיטואציית ממשלת המעבר מונעת למעשה מישראל להגיב במהירות וביעילות להתפתחויות בשווקים הגלובליים, מה שמסכן את יציבותה הכלכלית. מהפרספקטיבה שלי כנשיא בורסת היהלומים, ואני מניח שהדבר זהה בארגונים כלכליים לאומיים אחרים, המצב כבר החמיר - מתחושת תסכול וחוסר יכולת להתקדם, עד למצב של סכנה אמיתית ליציבות המשק, אשר הופכת למוחשית על רקע השבתת המשק במסגרת העימות הצבאי.

מלחמות הסחר בין טראמפ לסין, המהומות בהונג קונג ושורת התפתחויות גלובליות אחרות משנות את זירת הסחר. ענף היהלומים, אחד הקטרים הוותיקים של המשק הישראלי, נקלע להאטה מסוכנת לאחר שבסין הפסיקו לקנות יהלומים במסגרת מלחמות הסחר. ממשלות אחרות ברחבי העולם, כמו בלגיה והודו, מגיבות היטב למשבר בתעשיית היהלומים ומתערבות באמצעות כלים כמו הקצאת אשראי ממשלתי ליהלומנים, הקמת אזור סחר חופשי או מתן פטור ממס, אך בישראל, ממשלת המעבר איננה מצליחה להתערב או אפילו לספק פתרונות מינימליים. למשל, הקצבות של מיליוני שקלים זעומים הנדרשים לעידוד השיווק של היהלום הישראלי בעולם, זאת בשעה שמדובר על ענף שמפרנס עשרות אלפי עובדים ומכניס באופן ישיר ועקיף סכומי עתק לקופת המדינה. אם המצב הנוכחי יימשך, ישראל עלולה לאבד את ההובלה והענף פשוט יברח מישראל.

המנוע העיקרי לצמיחה הישראלית הוא החדשנות הטכנולוגית, אך גם מנוע זה עומד כיום מול סכנה אמיתית - כדי לסייע לתחרותיות של ענף היהלומים פתחנו בבורסת היהלומים חממה טכנולוגית לסטארט-אפים ישראלים בתחום היהלומים שיצמיחו טכנולוגיות שיכולות להזרים לישראל עשרות מיליארדים. אבל, גם תקציב החממות הטכנולוגיות שצריך להיות מאושר ע"י הממשלה מתעכב כי אין ממשלה, וכך יזמים שתלויים בחממות הללו מתעכבים, נכנסים למשבר כספי בהיעדר תמיכה, והטכנולוגיות שהם התכוונו לפתח מגיעות לפח במקום אל המשק.

ישראל למעשה איבדה שנה. אך השאלה הגדולה היא מה יקרה עם ישראל בשנה הקרובה. אנחנו עלולים להגיע למצב של בחירות שלישיות, מצב שיכניס את ישראל לסחרור עמוק - לא רק בגלל המתיחות הביטחונית, ולא בגלל העלויות של בחירות כאלו. בחירות שלישיות יכפו על ישראל עוד חודשים של שיתוק מסוכן, שיכניס אותנו למשבר כלכלי ושיתוק חברתי. ואם לא די בכך - הבחירות השלישיות עלולות להסתיים באי הכרעה בדיוק כמו הראשונות והשניות ולהוביל אותנו לבחירות רביעיות, ואולי חמישיות ושישיות.

רבותי וגבירותיי חברי הכנסת, הגיעה השעה - שימו את המחלוקות בצד והקימו ממשלה. 

הכותב הוא נשיא בורסת היהלומים