קצב בירוא יערות האמזונס הוא הגבוה ביותר מזה שנים

לפי הנתונים רשמיים שפורסמו היום, שיעור בירוא היער בין אוגוסט 2018 ועד יולי 2019 דומה לפינוי של 3,820 מגרשי כדורגל ביממה

שריפה באמזונס /  צילום:  גרינפיס Victor Moriyama  גרינפיס
שריפה באמזונס / צילום: גרינפיס Victor Moriyama גרינפיס

קצב בירוא יער האמזונס בין חודש אוגוסט 2018 ליולי 2019 עמד על 9762 קמ"ר - קצב של 3,820 מגרשי כדורגל ביממה. כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו היום בברזיל על ידי PRODES באמצעות סוכנות מחקר החלל הברזילאי INPE. מדובר בעלייה של 29.54% מהתקופה המקבילה אשתקד והקצב הגבוה ביותר של הרס יער הגשם שתועד משנת 2008. למרות מצבו מעורר הדאגה של האמזונס עם גידול בשריפות, בבירוא היער, בפלישות לשטחים מוגנים ואלימות כלפי שבטים ילידים, ממשלת ברזיל לא הציגה תוכנית רצינית ועקבית להגנה על היער ואנשיו אלא להפך - היא ממשיכה ליישם מדיניות המאפשרת לברא שטחי יער בהיקף רחב למען פעילות כלכלית אנושית.

מגמת הרס האמזונס רק גוברת. המדד הנוכחי לא כולל את השריפות החמורות שפרצו בחודש אוגוסט, וכותבי הדו"ח מדגישים ששכלול שלושת חודשי השירופות לבדם אל מול התקופה המקבילה אשתקד, מעיד על עלייה של 100%. "אנחנו קוצרים את מה שהממשלה זרעה מאז קמפיין הבחירות לנשיאות. המדיניות האנטי סביבתית של הנשיא בולסונרו שחקה את היכולת של ברזיל להאבק בהרס האמזונס, מעודדת פשעים סביבתיים ומעודדת אלימות כנגד שומרי היערות. ממשל בולסונרו משליך באופן מעשי את כל העבודה שנעשתה להגנה על היער ועל הסביבה בעשורים האחרונים", מסרה קריסטיאן מזטי מנהל המאבק של גרינפיס לשמירה על האמזונס. "השילוב של קצב בירוא היער הגבוה והעדר המשילות עולה בחיי אדם, מציב את ברזיל כנגד המאבק למיגור שינוי האקלים ופוגע בכלכלה מכיוון שהשווקים הבינ"ל אינם מעוניינים עוד בסחורות שמקורן בהרס סביבתי ואלימות". הזהירה מזטי. "עלינו להפוך באופן מיידי את מגמת ההרס ולדרוש תוכנית אפקטיבית להאבק בבירוא היער. תאגידים הסוחרים במוצרים כמו סויה ובקר מברזיל חייבים אף הם לנקוט עמדה כנגד המדיניות האנטי סביבתית ההרסנית של ממשל בולסונרו ולהאיץ את תהליך ניקוי שרשרת האספקה שלהן".

מחקר חדש של נאס"א שפורסם לאחרונה, מצא כי האוויר מעל יער האמזונס התייבש במהלך 20 השנה האחרונות, בשל הפעילות האנושית ביער. המדענים בחנו מידע לווייני מן האוויר במשך העשורים האחרונים, במטרה לעקוב אחר כמות הלחות באוויר מעל יער הגשם הגדול בעולם, המשתרע על פני 40% מיבשת דרום אמריקה. מנתוני המעבדה, קבעו החוקרים כי השינויים שחלו ב-20 השנים האחרונות רחוקים מאוד מלהיות שינויים טבעיים, וקשורים באופן הדוק לפעילות האנושית הכלכלית ביער - עיקרה בירוא יערות לשם פינוי שטח לגידולים חקלאיים דוגמת בקר ומזון מאכל למשק החי.

יער האמזונס אוצר בתוכו מיליארדי טונות של פחמן דו חמצני והינו חלק משמעותי וקריטי מהמערכת האקולוגית שבולמת בגופה את ההתחממות הגלובלית. בנוסף, זהו אחד האזורים המגוונים ביותר מבחינת עולם החי על פני כדור הארץ, ורבים ממיני הצמחים ובעלי החיים שנמצאים שם אינם נמצאים בשום מקום אחר בעולם. למעשה, מדי שבוע מגלים החוקרים מינים חדשים של בעלי חיים וצמחים בשטח האמזונס.

לפי ההערכות, השנה היו קרוב ל-73 אלף שריפות באמזונס בברזיל. מדובר על עלייה של כ-80% במספר השריפות בהשוואה לשנה שעברה. העלייה במספר השריפות מיוחסת למדיניות של נשיא ברזיל, ז'איר בולסונאו, המעודד בירוא יערות לצרכים כלכליים על פני שימור היער. אם יגיע יער האמזונס לנקודת האל-חזור, הוא עשוי להפוך לערבות סוואנה עצומות, כשהעצים עצמם, אם ייגעו, יפלטו לאוויר כמויות אדירות של פחמן ויחמירו את משבר האקלים.