חברת הפינטק הישראלית BlueVine גייסה 102 מיליון דולר

את הסבב הובילה קרן הצמיחה הישראלית ION Crossover Partners, משקיעה חדשה בחברה • צוות BlueVine מתוכנן לגדול ל-400 עובדים לפחות עד סוף 2020 בעקבות הגיוס

ניר קלר ואייל ליפשיץ, מייסדי BlueVine / צילום: בלו ויין
ניר קלר ואייל ליפשיץ, מייסדי BlueVine / צילום: בלו ויין

חברת הפינטק הישראלית BlueVine הודיעה היום (ג') כי השלימה סבב גיוס הון בגובה 102 מיליון דולר. הסבב נערך חודש לאחר הכרזת החברה על כך שהיא מתרחבת ממתן הלוואות מקוונות בלבד לשירותי בנקאות כוללים לעסקים קטנים בארה"ב. הסבב הנוכחי מביא את סך גיוסי החברה ל-242 מיליון דולר. בחברה סירבו לחשוף את השווי לפיו נעשה הגיוס.

את הסבב הובילה קרן הצמיחה הישראלית ION Crossover Partners, משקיעה חדשה בחברה. הקרן הוקמה על-ידי חברת ניהול הנכסים ION בשנה שעברה, ומאז הספיקה להשקיע בסבב הגיוס האחרון של מאנדיי, בסבב האחרון שערכה Fiverr לפני שיצאה להנפקה, ובחברת האחסון אינפינידט.

עוד השתתפו בסבב הקרנות O.G. Tech של איל עופר, וינטג', קרן MUFG Innovation Partners של בנק מיצובישי היפני ו-Maor Investments. בנוסף השתתפו רבים מהמשקיעים הקיימים בחברה, בהם 83North, קרן SVB Capital של סיליקון ואלי בנק, חברת הביטוח Nationwide, Citi Ventures וקרן ההון סיכון של מיקרוסופט M12.

BlueVine הוקמה ב-2013 על-ידי אייל ליפשיץ (מנכ"ל), ניר קלר (סמנכ"ל טכנולוגיות) ומוטי שטנר, אשר אינו מחזיק בתפקיד פעיל בחברה כיום. החברה מעסיקה כיום למעלה מ-300 עובדים, מתכם כ-100 במרכז הפיתוח שלה בתל-אביב והיתר במטה החברה ברדווד ובמיקומים נוספים בארה"ב.

לפי הנהלת החברה, צוות החברה מתוכנן לגדול ל-400 עובדים לפחות עד סוף 2020 בעקבות הגיוס. בתוך כך, החברה מתכננת להרחיב את צוות הפיתוח שלה בתל-אביב בעשרות מהנדסים ומפתחים, המתמחים במדעי הנתונים ובבינה מלאכותית.

מאז הקמתה החברה סיפקה שירתי אשראי מקוונים לעסקים קטנים ובינוניים בארה"ב, המאפשרת לקבל מקדמות במזומן על חשבון חשבוניות שטרם שולמו וקו אשראי לתקופות של חצי שנה עד שנה. זאת על בסיס טכנולוגיה שפיתחה, המשמשת לאיסוף מידע על הלקוח ממקורות מקוונים, במטרה לזרז את ההחלטה על הענקת אשראי. בין השאר נכנסת BlueVine לנתוני חשבונות הבנק של הלקוח ולדירוגי האיכות והאמינות הנפוצים בארה"ב. החברה אף מנתחת טקסטים באתרים וברשתות חברתיות כדי לזהות את הסנטימנט כלפי מבקשי ההלוואה.

בחודש שעבר הנהלת החברה השיקה שירות חדש של חשבונות עובר ושב מקוונים לעסקים קטנים ובינוניים בארה"ב, לצד שירות האשראי הקיים, תחת הכותרת "בנקאות עסקית"."התחלנו במספר מוצרי אשראי, כי הבנו שיש פער מאוד גדול בשוק בארה"ב בכל הקשור לאשראי לעסקים קטנים, אבל עם הזמן הבנו שמה שלא עובד זה לא רק האשראי, אלא בנקאות לעסקים קטנים בכלל", אומר ליפשיץ בראיון ל"גלובס".

בניגוד לבנק מפוקח, BlueVine לא יכולה להשתמש בפיקדונות בשביל הלוואות, ולכן היא מגייסת גם קווי אשראי לאורך כל שנות פעילותה. כיום יש לחברה כ-400 מיליון דולר בקווי אשראי זמינים, והיא העניקה עד היום למעלה מ-2.5 מיליארד דולר באשראי -20,000 לקוחותיה. "אנחנו לא חושפים את ההכנסות שלנו, אבל נכון לסוף 2019 אנחנו כבר בשלוש ספרות של מיליונים, וצמחנו השנה במעל 100% ביחס לשנה שעברה", אומר ליפשיץ.

"בגלל שהבנקים לא עונים על צורכי העסקים הקטנים, הם הולכים לגופי צד שלישי במלא דברים: הם מגיעים אליי בשביל אשראי, לשחקניות כמו פייפאל בשביל סליקה, לחברות שמציעות תשלומים לספקים, ואפילו בשביל פנקסי צ'קים. כך נהיה מצב שהעסק הקטן מקבל את השירותים הפיננסיים שלו משישה נותני שירותים שונים שלא מדברים אחד עם השני, ויש לו חוויה נורא מבוזרת ולא נוחה", הוא מוסיף.

"זיהינו שההזדמנות האמיתית היא לפתור להם בעיות מקצה לקצה, ולמרות שאנחנו לא בנק, אנחנו מייצרים כאן שירות בנקאי מלא: מספר משתמשי קצה, התממשקות למערכות חיצוניות של תשלומים לעובדים ולספקים, שירותי סליקה וכן הלאה", מספר ליפשיץ על השינוי שעשתה החברה. "אנחנו לא הופכים לבנק מפוקח, אבל מבחינת השירותים שאנחנו מציעים ללקוחות שלנו, המטרה היא להיות לחלוטין שירות בנקאי מקצה לקצה".

אתם חושבים על האפשרות להפוך לבנק מפוקח בעתיד?

"פייפאל אומרים 'בחיים לא נהיה בנק', אבל סקוור שמתחרים עם פייפאל מנסים להשיג רישיון בנקאי, אז יש כל מיני גישות לזה. המפקח על הבנקים בארה"ב מחזיק בגישה מאוד שמרנית ומקפיד שהבנקים לא צומחים מהר מדי ולא משנים מודל מהר מדי, בגלל הרצון לשמור על יציבות. הם לא רוצים לראות בנק קורס, אבל אנחנו סטארט-אפ שצומח בצורה אגרסיבית, והמודל שלנו כל הזמן משתנה ומתפתח. אנחנו בונים פתרון בנקאות לעסקים קטנים, וזה חזון שאפתני ויוצא דופן. יכול להיות שבסוף הדרך יהיה נכון לנו להפוך לבנק או לקנות בנק, אבל לא היום".

כיום לחברה יש שיתופי-פעולה עם בנקים שמספקים לה תשתית ופיקוח רגולטורי, ואילו היא זו שמספקת את השירותים באופן מקוון ללקוחותיה. קווי האשראי ומוצרי ההלוואות ניתנים באמצעות Celtic Bank, והשירותים הבנקאיים, בהם חשבון העו"ש, מסופקים על-ידי The Bancorp Bank, שניהם חברים בתאגיד הפדרלי האמריקאי לביטוח פיקדונות - FDIC. החשבון כולל כרטיס דביט מאסטרקארד עסקי של BlueVine המונפק על-ידי The Bancorp Bank.

איך עובדת מערכת היחסים שלכם עם בנקים? הם מקבלים את הטענה שלכם שהשירות שלהם לא טוב?

"הרבה בנקים גם מושקעים בנו: סיטי בנק, סיליקון ואלי בנק, מיצובישי בנק וגם ניישן-ווייד שבעבר החזיקו בנק. הם משקיעים בנו כי התזה שלנו - שבנקים לא משרתים טוב עסקים קטנים - הם מכירים את זה טוב מהשטח ויודעים שזה נכון".

BlueVine - תעודת זהות:

שנת הקמה: 2013

מייסדים: אייל ליפשיץ, ניר קלר, מוטי שטנר

עובדים: למעלה מ-300, מתוכם כ-100 בישראל

משרדים: תל-אביב וקליפורניה

גיוסי הון: 242 מיליון דולר

משקיעים מרכזיים: ION crossover partners, Nationwide Ventures, M12, קבוצת סיטי, לייטספיד , Graylock, SBV, רקוטן.