"גביית התשלום מהלקוחות היא כמעט בלתי אפשרית"

אמנון ברויט (45) הוא חשמלאי מת"א • "אני מפחד להעסיק עובד כי אני לא בטוח שיהיה לי מאיפה לשלם לו" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il

אמנון ברויט / צילום: תמונה פרטית
אמנון ברויט / צילום: תמונה פרטית

מי אני?

"אמנון ברויט, רווק בן 45 מתל-אביב. חשמלאי".

מה אני עושה?

"אני עוסק בתחום החשמל ועובד עם לקוחות פרטיים ועסקיים. החל מהתקנת גופי תאורה ותיקוני קצרים ועד לטיפול בדודים, בדיקות הארקה ועוד. אני במקצוע הזה כבר 20 שנה, ועצמאי בשבע השנים האחרונות. לפני כן הייתי איש החזקה במלון".

איך הגעתי לתחום הזה?

"חזרתי מטיול גדול בעולם והחלטתי שהגיע הזמן ללמוד. למדתי בתל חי, התחלתי לעבוד בחברת אלקו, ולאחר כמה שנים עברתי לחברת תקשורת. אחר כך טסתי לתקופה ארוכה, וכשחזרתי התחלתי לעבוד בחברה שעוסקת בלוחות חשמל. משם עברתי למלון בתל-אביב. בסופו של דבר הבנתי שכדי להתקדם מבחינה כלכלית ומקצועית אני צריך לצאת לעצמאות".

כמה עובדים יש לי?

"אין לי, ואחת הסיבות היא שאני מפחד להעסיק עובד כי אני לא בטוח שיהיה לי מאיפה לשלם לו. קשה מאוד שיהיו לך לקוחות קבועים כיום. והעסקת עובדים נוספים דורשת שיהיו לך הרבה יותר לקוחות".

מה הקשיים שאני מתמודד איתם?

"אני גם הפקיד, גם איש השיווק, גם הפועל בשטח וגם המנהל. בנוסף לזה דורשים ממני ביטוחים על ביטוחים. יש את חוק החשמל שקובע כביכול איך צריך לעבוד בתחום ומי יכול, אבל הוא לא ממש ברור.

"לצד זה, לעתים לקוחות מבקשים ממני לעשות דברים לא תקניים ואני לא מוכן, ואז לא משלמים לי. יש הרבה מאוד קשיים. מספיק שלקוח מחליט שהוא משלם רק על שני שלישים מהעבודה, כמעט בלתי אפשרי לגבות ממנו את ההפרש. הגשת תביעה למשל גורעת זמן שאין לי, והגבייה היא כמעט בלתי אפשרית. על הנייר עצמאי אמור לעבוד פחות קשה, אבל זה ההפך. אני עובד לפעמים גם בלילה ולפנות בוקר.

"בנוסף, יש גם חברות שמתווכות ביני לבין הלקוחות כמו 'המקצוענים', 'מידרג' או חברות אחרות וגובות עמלות ומציבות תנאים נוספים כמו התחייבות לתקופת זמן קבועה מראש. העלות הזו כמובן מגולגלת ללקוחות. אם למשל אני משלם 1,500 שקל בחודש לחברה מתווכת, אני צריך לגבות מכל לקוח בערך 25 שקל שמגולמים במחיר. יש חברות אחרות שגובות סכומים הרבה יותר נמוכים והוגנים. הבעיה בכללי בכל האתרים האלה היא שיש הרבה בעלי מקצוע מתחזים ונוכלים - וכך התחרות הופכת להרבה יותר קשה".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי כעצמאי?

"הביורוקרטיה וקשיי הגבייה. העבודה מול גופים כמו חברת חשמל או חברות ביטוח היא קשה, גם כשמדובר בפרויקטים קטנים דורשים ממני כיסויים מאוד גדולים. אם לדוגמה הביאו לי להרכיב גוף תאורה גדול שדורש עוד בן אדם, אין לי. אין דבר כזה להעסיק עובד לשעה אחת, ואני בסך הכול צריך מישהו שישים יד לכמה דקות".

מה הכי דחוף שהממשלה תטפל בו?

"לתת לעסקים אפשרות להעסיק עובדים לא קבועים או שהממשלה תעניק הקלות במס למעסיקים. שיהיה פשוט יותר לקלוט עובדים. השאיפה של הממשלה צריכה להיות שעסק יכלול יותר מבנאדם אחד, זה טוב לכולם - גם למשק וגם לממשלה.

"בנוסף, אין מספיק אכיפה בתחום החשמל. יש אמנם חוק שמסדיר למי מותר לגעת בחשמל, אבל אף אחד לא אוכף את זה. כל אחד יכול להציג את עצמו כחשמלאי, גם אם אין לו כל הכשרה. נדיר מאוד שלקוחות מבקשים ממני להציג תעודת חשמלאי". 

עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il