כך נאבקת קליפורניה בטראמפ וגוררת לקלחת את ענקיות הרכב העולמיות

המדינה הודיעה כי תעצור רכישות כלי רכב מחברות שתומכות בממשל, המבקש לשלול ממדינות ארה"ב את הסמכות לפקח על פליטות מנועי רכב

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומושל קליפורניה גאווין ניוסום / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומושל קליפורניה גאווין ניוסום / צילום: רויטרס

קליפורניה הודיעה שהיא תעצור את כל הרכישות של כלי רכב לרשויות הממשל שלה מג'נרל מוטורס, טויוטה, פיאט קרייזלר ויצרניות נוספות שתומכות בנשיא דונלד טראמפ, שמנסה לשלול ממדינות ארה"ב את הסמכות לפקח על פליטות מנועי הרכב.

בשנים 2016-2018, קליפורניה קנתה מ-GM כלי רכב בשווי 58.6 מיליון דולר. מפיאט קרייזלר היא קנתה ב-55.8 מיליון דולר, מטויוטה ב-10.6 מיליון דולר, ומניסאן מוטור ב-9 מיליון דולר.

בחודש שעבר תמכו GM, טויוטה, פיאט קרייזלר ועוד חברות בהתאחדות יצרניות הרכב העולמית במאמציו של ממשל טראמפ לאסור על קליפורניה לקבוע תקני פליטת מנועי רכב שהם נוקשים בהרבה מאלו שמציע ממשל טראמפ.

דוברת של GM מסרה בהודעה שמצער שקליפורניה תפסיק לקנות את הרכב החשמלי שלה, בולט. "הוצאת כלי רכב כמו שברולט בולט יחד עם עוד כלי רכב של יצרניות אחרות תפחית את חופש הבחירה של קליפורניה במכוניות אלקטרוניות מתוצרת ארה"ב, ותגביל את יכולתה למזער את פליטת הפחמן שהיא היעד שלה ושל GM", נאמר בהודעה.

מינואר הקרוב, קליפורניה תקנה כלי רכב רק מיצרנים שמכירים בסמכותה המשפטית לקבוע תקני פליטה. הם כוללים את פורד, הונדה, ב.מ.וו. ופולקסווגן, שחתמו ביולי על עסקה עם קליפורניה לציית לתקינה המחמירה החדשה שלה בנושא זה.

באוגוסט פתח משרד המשפטים האמריקאי בחקירת הגבלים עסקיים נגד ארבע היצרניות הללו.

"יצרניות שבחרו להיות בצד הלא נכון של ההיסטוריה יהיו בצד המפסיד של כוח הקנייה של קליפורניה", כתב מושל המדינה גאווין ניוסום בהודעתו.

קליפורניה קנתה מכוניות פורד ב-69.2 מיליון דולר ב-2016-2018, ב-565 אלף דולר מהונדה, ולא קנתה כלי רכב גרמניים.

קליפורניה מסרה גם שהיא כבר לא תרשה לסוכנויות שלה לקנות מכוניות נוסעים בהנעת בנזין, מלבד כלי רכב לבטיחות הציבור (משטרה, מכבי אש וכו').

חוקי פליטת מנועי הרכב של קליפורניה אומצו על ידי 13 מדינות נוספות בארה"ב.

ביום שישי האחרון הגישו קליפורניה ועד 22 מדינות ערעור על החלטת ממשל טראמפ לשלול מקליפורניה את הסמכות לקביעת תקני פליטת כלי רכב, כולל דרישת עלייה במספר כלי הרכב בעלי אפס פליטה, ZEV. המהלך הזה בא אחרי שבספטמבר הוגשה תביעה דומה על ידי המדינות נגד מינהל הבטיחות בכבישים המהירים הארציים.

באוגוסט 2018 הציע ממשל טראמפ להקפיא את דרישת החיסכון בדלק עד שנת 2026 ברמה של שנת 2020, ובכך לבטל העלאה שנתית של 5% בדרישה.

הדרישות הסופיות של ממשל טראמפ צפויות להתפרסם בחודשים הקרובים, והן אמורות להגדיל במקצת את יעילות הדלק ביחס להצעות המקוריות. כמה יצרניות רכב צופות דרישת עלייה שנתית של 1.5% בחיסכון בדלק - פחות מהדרישה שהציע ממשל אובמה בזמנו, או מחוק הפשרה של קליפורניה.

התובע הכללי של קליפורניה, קסביה בסרה, הגיש בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון את התביעה נגד משרדי התחבורה והגנת הסביבה בממשל הפדרלי, שהודיעו על הרגולציות החדשות לביטול סמכותה של קליפורניה בנושאי תקני פליטת גזי המנועים.

"קליפורניה מסדירה את פליטת כלי הרכב משנת 1959. הסמכות שלה לעשות זאת הוכרה בעבר פעמים רבות, אושרה מחדש ואפילו הורחבה על ידי הקונגרס", נאמר בתביעת קליפורניה ויתר המדינות.

סמכותה של קליפורניה לקבוע את תקן פליטת גזי החממה שלה קיימת במסגרת פטור משפטי מחוק האוויר הנקי הפדרלי. 13 מדינות נוספות אימצו את החקיקה של קליפורניה בתחום זה - בערך שליש מסך מכירות הרכב בארה"ב בשנה שעברה - ומכאן שלרגולטורים בקליפורניה יש השפעה גדולה על תקני הפליטה הארציים.

הרגולטורים הפדרליים מנסחים את כללי פליטת מנועי הרכב שלהם, שעשויים להקל דרישות שנקבעו על ידי ממשל אובמה ב-2012. לפי הרגולטורים הללו, הנהגים יקבלו הודות לכך גישה למכוניות בטוחות וזולות יותר, ויספקו מצידם יותר ודאות ליצרניות הרכב שמתכננות את הדגמים העתידיים שיצייתו לכללי מניעת זיהום האוויר.

לפי המבקרים, מהלכי הממשל נגד קליפורניה יפגעו באיכות האוויר ובמאבק נגד השינוי האקלימי.