האם נציגי מפלגות ערביות כבר ישבו בוועדת חוץ וביטחון?

האם חברי מפלגות ערביות זכו להיכנס להיכל הביטחון של הכנסת? כן - אבל לא לקודש-הקודשים • המשרוקית של גלובס

"זאת סכנה אמיתית לביטחון ישראל, לאזרחי ישראל", התרגש שר המדע אופיר אקוניס בתוכנית הבוקר של רשת 13. מקור הסכנה: הסיכוי שתקום ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. "זה אירוע לא רצוי, בוודאי", הסכים המראיין אברי גלעד, "אבל הסכנה - אתה באמת חושב שאנשי המשותפת ישבו בוועדת חוץ וביטחון?!". אקוניס התעקש שכן: "בוודאי שזה יכול להיות, זה כבר קרה בעבר, וזה יכול לקרות גם בעתיד", אמר.

ועדת חוץ וביטחון נחשבת לאחת הוועדות הרגישות בכנסת: היא מפקחת בין השאר על צה"ל, על השב"כ ועל המוסד. חבריה שומעים סקירות מאנשי ביטחון בכירים, ורבים מדיוניה חסויים, בפרט אלה שמקיימות שלל ועדות-המשנה שלה. כשאהוד ברק, בראיון ל-yent ערב הבחירות, טען כי אחמד טיבי יכול להיות חבר לגיטימי בוועדה, בכירי ליכוד כמירי רגב ויואב גלנט ציירו את האפשרות הזאת כתסריט בלהות. אקוניס טוען כי היו ל"סיוט" הזה תקדימים. מה אומרות העובדות?

בדקנו בהרכב הוועדה לדורותיה שבאתר הכנסת, ומתברר כי אקוניס צודק. שני חברי כנסת מהמפלגות המרכיבות כיום את הרשימה המשותפת ישבו בוועדה. הראשון הוא האשם מחאמיד, לשעבר ראש עיריית אום אל-פחם, שנבחר לכנסת ב-1999 ברשימת רע"מ. מחאמיד היה חבר קבוע בוועדת החוץ והביטחון ארבע שנים, עד 2003. השני הוא טלב אלסאנע, יליד תל-ערד ותושב לקייה, שמצא את עצמו כנציג רע"מ תע"ל בוועדה מיד לאחר בחירות 2006, כשמונו הרכבים זמניים לוועדות הכנסת החיוניות.

אלסאנע, בניגוד למחאמיד, שרד בתפקיד חודש בלבד. לחצים מימין סיכלו את מינויו לוועדה הקבועה. העילה המוצהרת: השתתפותו בפגישה עם שלושה חברי הפרלמנט הפלסטיני מטעם חמאס, שתושבותם במזרח ירושלים נשללה בתגובה לפיגוע. בתקופת כהונתו הקצרה של אלסאנע ניסה יו"ר הוועדה יובל שטייניץ להקים ועדת אתיקה זמנית שתאסור עליו להיכנס לישיבות, ובדק אפשרות לפזר את הוועדה ולכנסה מחדש בלעדיו. משנכשל, ביטל דיון שנקבע בנוכחות הרמטכ"ל, כדי שאלסאנע לא ישתתף בו.

למרות חברותם בוועדה, מחאמיד ואלסאנע לא נחשפו לדיונים הביטחוניים הרגישים ביותר, מפני שאיש מהם לא היה חבר בוועדת משנה. בראיון שנתן ל-ynet בשנת 2000 טען מחאמיד כי הוא סובל ממידור שיטתי: "כאשר אני חבר ועדת חוץ וביטחון, מוצאת המערכת הרבה דרכים כדי לעקוף אותי. אם אני מביא לוועדה נושא לטיפול, הוא עובר לאחת מועדות המשנה, ואז אני כמו כל חבר בוועדה, שומע עליו בתקשורת".

■ בשורה התחתונה: דברי אקוניס נכונים ברובם. שני חברי כנסת ממפלגות הרשימה המשותפת היו חברי ועדת חוץ וביטחון: האשם מחאמיד (2003-1999) וטלב אלסאנע (2006). אבל הם לא היו חברי ועדות משנה, שבהן נידונים לרוב נושאים חסויים.

● תחקיר: דרור שרון ואוריה בר-מאיר