מספר הכספומטים לרכישת ביטקוין צומח בעולם - והפיקוח עליהם צפוי להתהדק

מספרם של כספומטי הביטקוין צמח ב-46% מתחילת 2019, וכשני שלישים מהם פועלים בארה"ב, לפי נתוני אתר Coin ATM Radar • רשות המסים האמריקאית מעלה חששות בנוגע לציות של כספומטים אלה לכללי הפיקוח

כספומט ביטקוין. 5 כספומטים בלבד בישראל  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
כספומט ביטקוין. 5 כספומטים בלבד בישראל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מספרם של הכספומטים בעולם המספקים שירותי רכישת ביטקוין זינק בשבועות האחרונים לשיא היסטורי של יותר מ-6,000 מכשירים, על פי נתוני אתר Coin ATM Radar הסוקר את התחום. נכון ל-19 בנובמבר דיווח האתר על 6,016 כספומטי ביטקוין פעילים בעולם. לשם השוואה, בתחילת 2019 פעלו בעולם 4,113 כספומטים כאלה - ומספרם זינק מאז בכ-46%.

מבחינת הפיזור הגיאוגרפי של כספומטי הביטקוין, לפי נתוני Coin ATM Radar, כ-77% מהם נמצאים בצפון אמריקה (כ-3,930 כספומטים בארה"ב וכ-650 בקנדה), כ-20% באירופה (מתוכם כ-270 כספומטים בבריטניה, כ-190 באוסטריה) וכ-2% בלבד (120 כספומטים) במדינות אסיה.

לשם השוואה, בישראל פועלים כיום רק חמישה כספומטי ביטקוין, והוותיק מביניהם נמצא בשגרירות הביטקוין בתל אביב ומופעל על ידי חברת Bits of Gold. כספומט ביטקוין נוסף בתל אביב מופעל על ידי חברת Bitcoin Change, שמפעילה גם כספומט כזה בנתניה. בהרצליה פועל כספומט ביטקוין אחד של Currency block ובירושלים כספומט אחד של מנהטן צ'יינג'.

על פי דיווח שפורסם השבוע באתר ATM Marketplace, הצמיחה המהירה במספרם של כספומטי הביטקוין בעולם, ובאופן בולט במיוחד בארה"ב, נובעת בין השאר מהטמעתן של תוכנות חדשות שמאפשרות למכשירי כספומט רגילים, המשמשים למשיכת מזומן, לספק גם אפשרות לרכישת ביטקוין. כדוגמה לכך, באוקטובר 2018 חתמה החברה האמריקאית LibertyX, המפעילה רשת של כספומטי ביטקוין, על הסכם עם יצרנית מכשירי הכספומט הגדולה Genmega, ומאז בכל הכספומטים מתוצרתה ניתנת אפשרות להרחיב את הפעילות גם למכירת ביטקוין.

ואולם, מעל לצמיחה הניכרת במספר הכספומטים לרכישת ביטקוין מרחפת עננה רגולטורית כבדה. גופי הרגולציה בארה"ב מעלים באחרונה חששות כי מכשירים אלה אינם עומדים בכללי הפיקוח, המחייבים ביצוע בדיקות להכרת הלקוחות (KYC) ולזיהוי מקור הכספים שבאמצעותם נרכשים המטבעות הדיגיטליים. כשמקור הכספים אינו מזוהה, הוא עלול להיות קשור בפעילויות בלתי חוקיות כמו הלבנת הון או השתמטות ממסים.

אף שעד כה לא דווח על כל צעד רגולטורי נגד כספומטי הביטקוין בארה"ב, באחרונה אמר בכיר ברשות המסים האמריקאית (IRS) בראיון לרשת "בלומברג" כי חוקרי הרשות "ממוקדים מאוד" בסוגיית הציות של הכספומטים האלה לכללי הפיקוח. "הכספומטים נדרשים לציית לאותם כללים של KYC ושל מניעת הלבנת הון כמו שנדרשים הבנקים, אבל אנו סבורים כי בחלקם יש רמות שונות של עמידה באותם כללים", אמר ג'ון פורט, מנהל אגף החקירות של IRS.

בשבוע שעבר דווח באוסטרליה כי הרשויות תפסו כספומט ביטקוין שפעל במרכז קניות במלבורן, ושלכאורה היה מעורב בפעילות פלילית.

מחיר הביטקוין זינק השנה יותר מפי שניים

השימוש בכספומט ביטקוין שונה מעט מהשימוש בכספומט רגיל, המשמש למשיכת מזומן. לקוח שמעוניין לרכוש ביטקוין בכספומט, נדרש בדרך כלל להצטייד מראש באפליקציית ארנק דיגיטלי בטלפון הנייד. בעת ביצוע הרכישה, אפליקציית הארנק מספקת ללקוח כתובת ביטקוין באמצעות קוד QR הניתן לסריקה בכספומט. לאחר שהלקוח מזין בכספומט כסף מזומן, נשלח בתמורה הביטקוין (בדרך כלל אלפיות ביטקוין, בהתאם לשער המטבע בעת ביצוע העסקה) לאותה כתובת שמסר הלקוח, ולאחר זמן קצר יוצג בארנק הדיגיטלי סכום הביטקוין שנרכש.

כמו כל כספומט, גם כספומטי ביטקוין מוגבלים בסכומי הכסף שניתן למשוך באמצעותם, בהתאם למדיניות החברות שמפעילות אותם, ועל פי החוק במדינות שבהן הם פועלים. כך למשל, בכספומט של ביטס אוף גולד בתל אביב מוגבל סכום הרכישה ל-5,000 שקל לכל היותר. נוסף על כך, החברה הישראלית, שגובה עמלה של 5% על כל רכישת ביטקוין בכספומט שלה, דורשת מהלקוחות להציג תעודת זהות לפני רכישת הביטקוין. בעוד הכספומט של ביטס אוף גולד מאפשר רכישה בלבד, ישנם כספומטים המאפשרים ללקוח גם למכור ביטקוין ולקבל את התמורה במזומן.

ביטקוין, המטבע המוביל בשוק הקריפטו, נסחר היום בצהריים לפי שער ממוצע של כ-8,100 דולר ליחידה, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-146 מיליארד דולר - 66% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה כיום 4,842 סוגי מטבעות דיגיטליים. אף ששער הביטקוין (BTC) ירד בשבוע האחרון בכ-8%, הוא עדיין גבוה ביותר מפי שניים משהיה בתחילת השנה, אז נע בסביבות 3,750 דולר בלבד. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.