ה-OECD צופה ירידה בצמיחה בישראל לקצב של 2.9% בשנתיים הבאות

כמו כן צופה הארגון ירידה בצריכה, האטה בשוק העבודה ודחיפה מסוימת מהריבית הנמוכה ומיצוא הגז • בדוח הרבעוני שלו הודיע הארגון כי הצמיחה הגלובלית האיטית תימשך, וכי הוא צופה שיפור צנוע בקצב הצמיחה העולמית רק ב-2021

בניין ה-OECD בפריז / צילום: עמירם ברקת
בניין ה-OECD בפריז / צילום: עמירם ברקת

ירידה צפויה בשיעורי הצמיחה בישראל, כך נכתב בדוח ה-OECD. הצמיחה הצפויה ל-2019 היא 3.1%, אולם היא תרד ב-2020 וב-2021 לקצב של 2.9%.

הארגון קורא לממשלת ישראל לנקוט מדיניות תקציבית מרסנת, כדי להותיר לעצמה מרחב תמרון למקרה של האטה כלכלית. הארגון קורא לבנק ישראל להמתין עם העלאות הריבית, עד שאינפלציה תתבסס בתוך תחום היעד, כלומר מעל 1%, ולקדם רפורמות מבניות בדגש על קידום השתלבותם של חרדים וערבים בשוק העבודה בישראל.

מדובר בגוף הכלכלי הראשון שמוריד את תחזית הצמיחה למשק מתחת ל-3%, בעוד שבתחזית האחרונה שלה מאוקטובר צופה חטיבת המחקר של בנק ישראל צמיחה של 3% ב-2020.

"היחלשות הסחר העולמי תשפיע לרעה על היצוא, הצריכה הפרטית נחלשת על-רקע התקררות שוק העבודה, אך מצד שני הכלכלה תקבל תמיכה מהתחלת יצוא הגז ושיעורי הריבית הנמוכים", נכתב.

בארגון מציינים את הגידול החד בגירעון הממשלתי, שצפוי לזנק להערכתם ל-4.1% בסוף השנה, לעומת 1.1% בשנת 2017, זאת על רקע "גידול חד בהוצאות (הממשלה) והפחתה מסוימת בשיעורי המסים". על פי תחזית הארגון המעודכנת צפוי הגירעון הממשלתי ב-2020 לעמוד על 3.8% ולרדת ל-3.6% ב-2021. כתוצאה מגירעונות אלה וירידת קצב הצמיחה צפוי יחס החוב של ישראל להמשיך במגמת העלייה שהחלה בשנת 2018 ולהגיע ל-64.5% תוצר ב-2021 (לעומת 60.5% ב-2017). שיעור האבטלה יגיע לשפל של 3.9% השנה אך הוא צפוי לגדול ל-4.1% ב-2020 ו-4.3% ב-2021.

בארגון מציינים כי האצת פיתוח שדות גז עשויה להעלות את קצב הצמיחה ב-2020 וב-2021 ומצד שני, השקל החזק והמצב הגיאופוליטי הם גורמי סיכון לצמיחת המשק. באשר לצעדי מדיניות ממשלתית, ממליצים ב-OECD לממשלה על הגדלת ההשקעות בתשתיות, בדגש על תחבורה ציבורית, על הגברת התחרות בענפים מוגנים ועל הרחבת תוכניות ההכשרה והלימוד לחרדים ולערבים.

האתגר של הממשלה הבאה לפי ה-OECD יהיה להגדיל את ההוצאה החברתית תוך שמירה על אחריות תקציבית. הדרך לעשות זאת על-פי הארגון היא ב"ביטול פטורים ממס והטלת מסים סביבתיים כולל אגרת גודש". לגבי ההוצאה הממשלתית כותבים בארגון כי ניתן לחסוך כסף באמצעות העלאת גיל הפרישה לנשים והשוואתו לזה של הגברים (כלומר מ-62 ל-67, ע' ב')".

בסקירה על הכלכלה הגלובלית נאמר, כי היא נמצאת בסכנה לעלות על מסלול של צמיחה נמוכה אם לא יינקטו צעדים דחופים להתמודדות עם המכשולים האחרונים בנושא הסחר, ואם לא יתבצעו השקעות גדולות יותר בהתמודדות מול ההתחממות הגלובלית, כך הזהיר היום ה-OECD, הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי.

לורנס בון, הכלכלנית הראשית של ה-OECD / צילום: הבנק המרכזי של אירופה
 לורנס בון, הכלכלנית הראשית של ה-OECD / צילום: הבנק המרכזי של אירופה

בדוח הרבעוני שלו על התחזית לכלכלה הגלובלית הודיע ארגון המחקר כי הוא ממשיך לצפות שהתפוקה העולמית של מוצרים ושירותים תעלה השנה בקצב האיטי ביותר מאז המשבר הפיננסי. הארגון אינו צופה התאוששות בצמיחה הכלכלית העולמית בשנה הבאה, והאצה צנועה בלבד ב-2021.

"העניינים ממש לא זזים", אמרה לורנס בון, הכלכלנית הראשית של ה-OECD. "אנו רואים סחבת בהשקעות, שמגדילה את הסיכוי שהצמיחה תישאר ברמתה הנמוכה מאוד". 

לפי הארגון, שמושבו בפריז, ההשקעות נחלשו בשל אי-ודאויות שנוצרו ממלחמת הסחר בין ארה"ב ובין סין, היציאה הצפויה של בריטניה מהאיחוד האירופי והתפתחויות נוספות שתרמו ל"שחיקה במערכת מבוססת-הכללים של הסחר העולמי".