ריבלין: "גורל חברי הכנסת לא חשוב יותר מגורל הזקנה בבית החולים"

הנשיא ראובן ריבלין מתח ביקורת קשה על הפוליטיקאים בשל כישלון ניסיונות הקמת הממשלה • "ב-21 הימים הללו, אתם תשבו איש איש לנפשו, עם מצפונו, ותצטרכו לענות על שאלה אחת בלבד: מהי חובתי כלפי מדינת ישראל?"

הנשיא ריבלין ויו"ר הכנסת אדלשטיין / צילום: מיכאל דימנשטיין , לע"מ
הנשיא ריבלין ויו"ר הכנסת אדלשטיין / צילום: מיכאל דימנשטיין , לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין מתח ביקורת קשה על הפוליטיקה הישראלית והעומדים בראשה בשל כישלון הניסיונות להקים ממשלה. בנאום בעת מסירת המנדט ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר ריבלין כי זוהי עת של ליקוי מאורות קשה בתולדות מדינת ישראל. "קראתי לכם להניח את חרבות הבחירות, ולנקות את הלכלוך. הפצרתי כי שיקולים פוליטיים כבר אינם יכולים להיות המצפן היחיד. וכי לא רק משילות דרושה, נדרשת גם תודעת ריבונות, ממלכתיות, אחריות, כלפי כל העם היקר הזה, על כל שבטיו וחלקיו, היושב בארצנו, ושאתם מנהיגיו", אמר הנשיא.

לדבריו הפוליטיקה המשבשת חייבת להיפסק, והגורל הפוליטי של חברי הכנסת לא חשוב יותר מגורלם של "הזקנה בבית החולים, של ילדי החינוך המיוחד, של ההרוגים באלימות במגזר הערבי, של תושבי הדרום, יהודים, ערבים, חרדים וחילונים, הזקוקים למיגון, ושל נשים הנזקקות למקלט".
הוא דרש מחברי הכנסת למצוא פיתרון "ב-21 הימים הללו, לא תהיו גוש או מפלגה, אתם תשבו איש איש לנפשו, עם מצפונו, ותצטרכו לענות על שאלה אחת בלבד: מהי חובתי כלפי מדינת ישראל?".

יו"ר הכנסת אדלשטיין אמר כי איש לא רוצה בחירות וכי דבר לא ישתנה אם יהיו בחירות שלישיות או יותר. הוא קרא לפעילי המפלגות לדרוש מחברי הכנסת שלהם לפעול להקמת ממשלה ולהתפשר. "רוב חברי הכנסת מתנגדים לבחירות נוספות". הוא קרא לראשי המפלגות לפעול יחד למניעת בחירות בפעם השלישית "הבחירות הן נמנעות, האחדות היא בלתי נמנעת".

הוא הודה לריבלין על "שבחרת לא לשבת ביציע אלא לרדת למגרש ולעשות את כל מה שניתן כדי שתקום ממשלה בישראל". עוד אמר כי כי מערכת בחירות חדשה היא אסון למדינה. לדברי אדלשטיין, אין גם מחלוקות במישור המדיני שכן "ראשי המפלגות שהביעו תמיכה בהצהרה, מייצגים 96 מתוך 120 חברי הכנסת. גם בתחום הזה - אפשר להרכיב קואליציה רחבה, ואפשר לטפל באתגרים המדיניים והביטחוניים שעומדים בפנינו - ביחד!".

עם קבלת המנדט, בידי הכנסת האפשרות למנות אחד מחבריה לנסות ולהקים ממשלה, עם 61 חתימות של חברי כנסת. המנדט הזה פותח אפשרויות רבות אבל המגעים הממשיים להקמת ממשלה יתקיימו בין נציגי הליכוד לכחול לבן בניסיון לפתור את המבוי הסתום.