תעלומת דוחות אלרוב: אם בנו של אקירוב "בעל ניסיון ומומחה בתחום מלונאות היוקרה", למה קוצרה כהונתו כמנהל?

על רקע דרישת בעלי מניות באלרוב נדל"ן הוחלט לקצר במחצית את העסקת בנו של בעל השליטה כמנהל הפעילות המלונאית • בזימון לאסיפה משבחים חברי הדירקטוריון את ביצועיו, אולם התמונה שונה כשקוראים את הערכת השווי למלון היוקרתי שהקימה הקבוצה בלונדון

אלפרד אקירוב/ צילום: איל יצהר
אלפרד אקירוב/ צילום: איל יצהר

על רקע דרישתם של בעלי מניות בחברת אלרוב נדל"ן לעגן את מכלול היחסים בינה ובין החברה הבת לוקה (Locka), הוחלט לקצר במחצית את תקופת הסכם העסקתו של ג'ורג'י אקירוב, בנו של בעל השליטה אלפרד אקירוב, בתפקידו כמנהל הפעילות המלונאית של החברה. זאת לקראת סיום מועד העסקתו הנוכחי, בינואר הקרוב, ואישור הסכם חדש. בהמשך למגעים עם חברת אנטרופי המייעצת למוסדיים, צפויה אלרוב להסדיר את מארג היחסים בינה ובין לוקה ולהביאה לאישור האסיפה הכללית ברוב מיוחד. 

לוקה היא החברה שבאמצעותה מנהל ג'ורג'י אקירוב את פעילות המלונאות של אלרוב, ומלבד ניהולה הוא מחזיק ב-15% ממניותיה, לצד אלרוב המחזיקה בעיקר היתרה. עד הסדרת היחסים בין אלרוב לחברה הבת, באסיפת בעלי מניות שזומנה לתחילת דצמבר יתבקשו בעלי המניות לאשר את ההסכם מול אקירוב לשנה וחצי בלבד (עד סוף יוני 2021), במקום לשלוש שנים - כמקובל בשוק, ובהסכמים קודמים מולו.

לצד קיצור מועד הכהונה, שבבסיסה תגמול חודשי של 127 אלף שקל - בדומה לתגמול הנוכחי (שנקבע כבר ב-2013), מפרטים ועדת התגמול ודירקטוריון אלרוב בזימון האסיפה את כישוריו של אקירוב הבן. בין היתר מביעים חברי הדירקטוריון את הערכתם "ביחס לביצועיו ותרומתו של המנהל לפעילות החברה... בהובלת התחום המלונאי, לרבות לפיתוח עסקיהן ולתוצאותיהן העסקיות", וכן ל"ביצוע וייזום מהלכים מהותיים בחברה בתחום הפעילות המלונאית". פעילות המלונאות של אלרוב מוגדרת בזימון לאסיפה כאחד ממנועי הצמיחה של החברה, וג'ורג'י אקירוב, המכהן בתפקיד כבר משנת 2007, מוגדר כ"יוזם והמוביל של תחום זה, והוא בעל הניסיון, הידע  והמומחיות המיוחדים בתחום מלונאות היוקרה".

הערכת שווי של 250 מיליון ליש"ט ל"קפה רויאל"

בהקשר זה, מעניין לציין כי לפני פחות משנה, הועלו כמה סימני שאלה בעניין חוסר הניסיון של הנהלת בית המלון היוקרתי שהקימה אלרוב בלונדון. מדובר במלון "קפה רויאל", שבמסגרת הערכת שווי של כ-250 מיליון ליש"ט שהעניקה לו חברת קושמן אנד וויקפילד (C&W) לסוף 2018, היא ציינה, כי המלון "מנוהל בידי צוות הנהלה חסר ניסיון המהווה חלק מאלרוב", צוות שהינו "בעל רקע מוגבל" וללא ניסיון רחב באירוח או בשוק המלונות הלונדוני.

עוד הוסיפו ב-C&W, כי אלרוב אימצה אסטרטגיה ארוכת-טווח לביסוס המלון, וכי הדבר "לוקח הרבה יותר זמן לעומת מצב שבו היה המלון משתייך למותג בינלאומי יוקרתי", מה שיכול היה לתרום לרווחיה הפוטנציאליים ממנו. קפה רויאל עלה לכותרות עם פרסום דוחותיה הכספיים של אלרוב ל-2018, שחשפו כי אחרי ביקורת רשות ני"ע בנוגע להערכת השווי שלו, ודיונים בין הצדדים בעניין, דירקטוריון אלרוב החליט לעדכן את שווי הנכס לרף הנמוך שהעניקה לו חוות דעת נוספת לזו של C&W, לסכום של 235 מיליון ליש"ט. קפה רויאל (Cafe Royal) נחשב למלון יוקרתי בדרגת חמישה כוכבים, הכולל כ-160 סוויטות וחדרים וכ-1,300 מ"ר של שטחי השכרה. פתיחת המלון נעשתה באופן הדרגתי עד לפעילותו המלאה במהלך שנת 2014.

מלונותיה של אלרוב כוללים בארץ את המלונות מצודת דוד וממילא בירושלים, ובחו"ל נוסף לקפה רויאל גם את מלון קונסרבטורים באמסטרדם ולוטטיה (Lutetia) בפריז - מלונות שלפי החברה הם "מלונות לייף סטייל יוקרתיים, הממוקמים בערים מרכזיות, בעלות שיעורי תפוסה גבוהים ומחירים ממוצעים גבוהים למלונות יוקרה".

מלבד פעילות המלונאות פועלת אלרוב בתחום הנדל"ן המניב ובהשקעות בני"ע, במרכזן החזקה במניות בנק לאומי. החברה שבשליטת אלפרד אקירוב נסחרת בשווי של 3.5 מיליארד שקל, לאחר עלייה של כ-30% מתחילת השנה ו-130% בחמש השנים האחרונות.

אל דירקטוריון אלרוב הצטרפה בשנה שעברה ענת לוין, זמן קצר לאחר שהתפטרה מתפקידה כמנהלת ההשקעות הראשית של כלל ביטוח, והשנה הצטרף אליה בתפקיד של דירקטור בלתי תלוי פרופסור שמואל האוזר, כשנה לאחר פרישתו מתפקיד יו"ר רשות ני"ע.