משלושה יוצא אחד: ביהמ"ש הכריע - איזו חברת משפיעני רשת תוכל להשתמש בשם "לידרס"?

לידרס שבבעלות ערן ניזרי היא בעלת הזכויות לשימוש בשם • סוכנות The Leaders של תמיר שוקרן ילניק שהפסידו בערעור החלה לחפש שם חדש

משפיענית רשת / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
משפיענית רשת / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

הקרב על השם הוכרע: בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי סוכנות המשפיענים לידרס (LDRS) שבבעלות ערן ניזרי היא בעלת הזכויות לשימוש בשם. בלידרס טוענים שבעקבות הפסיקה שתי סוכנויות המשפיענים האחרות - "הלידרים The Leaders" שבבעלות תמיר וקרן ילינק ו-"Leaders" שבבעלות אפרת סלע-איתמר - לא יוכלו שתי החברות האחרות להשתמש בשמם שלהן באופן בו הוא קיים היום.

תחום משפיעני הרשת הוא חדש יחסית בענף הפרסום, אך בשנים האחרונות הוא ותופס תאוצה כחלק מהניסיון של מותגים לעשות פרסום הנתפס אותנטי. הרעיון בפרסום כזה הוא לזהות ולהשתמש באנשים המשפיעים על קהלים מפולחים בקטגוריות שונות ולהשתמש בפעילות שלהם ברשתות החברתיות לצורך העברת מסרים פרסומיים. למרות שמדובר בענף צעיר, בישראל פועלות כבר כ-14 חברות שונות, מתוכן כאמור שלוש חברות עם שם דומה עד זהה.

לידרים של ערן ניזרי נחשבת לחלוצה בתחום. היא החלה את פעילותה בתחילת 2009 כמחלקה מתמחה במשרד הפרסום אלנבי ובהמשך הפכה לחברה-בת נפרדת, עד שב-2017 נפרדו דרכיה של ניזרי ואלנבי, והוא הפך בעלים יחיד.

כבר לפני מספר שנים ביקש ניזרי לרשום את שם החברה כסימן מסחרי אצל רשם הפטנטים וסימני המסחר. חודשיים לאחר שפתח בתהליך, גם חברת הלידרים The Leaders של תמיר וקרן ילינק הגישה בקשה דומה. הבקשות לשימוש בשמות הדומים הביאה לכך שברשם הפטנטים נדרשו להכריע למי יש זכות לשימוש בשם.

במסגרת ההליך שניהלה סגנית הרשם ג'קלין ברכה, נקבע כי בני הזוג ילינק בחרו לעשות שימוש בסימן "הלידרים Leaders" בחוסר תום-לב, מספר שנים לאחר שניזרי החל לעשות שימוש בסימן LEADERS, ורק לאחר שילינק נחשף לשימוש של ניזרי בסימן זה על-ידי היכרות קודמת ביניהם.

עוד נקבע כי גם לאחר בחירתם בסימן "הלידרים The Leaders", בני הזוג ילינק עשו בו שימוש חסר תום-לב, פעלו לאורך השנים כדי להטעות את הציבור וניסו להידמות לסוכנות LDRS של ניזרי ולפעילותה באמצעות חיקוי אלמנטים נוספים מעבר לסימן המסחר.

פסק הדין מתייחס בין היתר למקרה שבו הזוג ילינק רשמו על שמם את שם המתחם האינטרנטי www.creators.co.il, למרות ש-LDRS פועלת תחת מותג נוסף שלה - CREATORS. על כך נפסק ביחס להתנהלות ילינק כי "צירוף מקרים שכזה אינו סביר, ואין לי אלא להסיק שמדובר בהתנהלות שיטתית שאינה בבחינת תחרות הוגנת".

עוד נקבע כי LDRS הוכיחה כי יש לה קהל לקוחות משמעותי, הכנסות משמעותיות מפעילותה תחת הסימן המסחרי וכן השקעות בפרסום ושיווק תחת הסימן, כשבעקבות ההצלחה בחרה חברת Intango להשקיע בחברה ואף הרחיבה את הפעילות לתשע מדינות נוספות.

מנגד, נקבע כי ילינק הציגו ראיות דלות ובלתי מתוארכות שמהן לא ניתן היה ללמוד על היקף ומשך השימוש שלהם בסימן. 

סגנית רשם סימני המסחר שניהלה את ההליך קבעה כי הזכות לשימוש בשם היא של ניזרי, אך בני הזוג ילינק סירבו לקבל את ההכרעה וערערו לבית המשפט המחוזי. בדיון שהתקיים ביום רביעי האחרון בפני השופטת תמר אברהמי, המליץ בית המשפט לבני הזוג ילינק למשוך את הערעור. בני הזוג ילינק קיבלו את המלצת בית המשפט, ובכך הפכה החלטת הפוסקת בקניין רוחני לסופית.

לאחר ההכרעה פרסמו הזוג ילניק פוסט בו הציגו את התמונה כפי שהם רואים אותה: "בשל בלבול בקרב המשפיענים והלקוחות שלנו עם שמות כאלה ואחרים לשם שהיה לנו עד כה, הגענו למסקנה שהגיע הזמן לחפש שם חדש, כזה שיהיה רק שלנו". 

סוכנות LDRS יוצגה בהליכים על-ידי עורכי הדין אוריאל מוזס, אדר בנגום-אורטל ואדי לבדנסקי ממשרד הרצוג פוקס נאמן.

אפרת סלע איתמר, מחברת המשפיענים "Leaders" מסרה בתגובה: "הפרסום מתייחס להליך משפטי שנערך בין חברת LDRS של ערן ניזרי אל מול חברת הלידרים של תמיר וקרן ילניק, כאשר החברה שבבעלותי לא הייתה חלק מההליך המשפטי הנדון.

"את המותג לידרס בישראל אנחנו בנינו בשתי ידיים והולדנו חברה בעלת ניסיון, מוניטין רב ורקע של מאות קמפייני משפיענים וכן מאות לקוחות, ביניהם החברות המובילות והידועות במשק הישראלי. לידרס היא החברה הראשונה בארץ שהשיקה מערכת טכנולוגית אליה רשומים כיום כ-100,000 משפיענים פעילים, והמערכת גדלה כל הזמן, ומתווספים אליה באופן תדיר משפיענים חדשים.

"הנושא המשפטי שהובא לידיעתנו בפרסום נבדק על-ידינו, ואנו נגיב ונמצה את זכויותינו המשפטיות בהתאם ולפי מידת הצורך".