שפל היסטורי באבטלה בישראל, אך תמונת שוק העבודה אינה חד-משמעית

אחוז הבלתי מועסקים בישראל ירד בחודש אוקטובר 2019 לשפל חדש של 3.4% • עם זאת, מספרם הכולל של המועסקים במשק ירד בחודש אוקטובר ב-0.7% • כחלון: "אבטלה נמוכה מצביעה על כלכלה חזקה"

מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר
מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר

שפל היסטורי באבטלה בישראל: אחוז הבלתי מועסקים בישראל ירד בחודש אוקטובר לשפל חדש של 3.4%, כך מדווחת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בחודש הקודם עמד שיעור הבלתי מועסקים על 3.6%. אחוז הגברים הבלתי מועסקים ירד ל-3.1% (לעומת 3.3% בחודש הקודם) ושיעור הנשים הבלתי מועסקות ירד ל-3.7% (לעומת 3.9% בחודש הקודם).

אף שהאבטלה רושמת שפל במונחים היסטוריים, תמונת המצב של שוק העבודה בישראל איננה חד-משמעית: בחודשים האחרונים נרשם קיטון מתמשך במספר המשרות הפנויות - נתון העשוי להעיד כי יש האטה בקצב ההתרחבות של הפעילות במשק. במקביל לירידה בשיעור הבלתי מועסקים נרשמת גם ירידה בשיעור התעסוקה, המבטא את שיעור המועסקים מכלל כוח העבודה, שירד באוקטובר מ-61.2% ל-60.6%. מספרם הכולל של המועסקים במשק ירד בחודש אוקטובר ב-0.7%. 

האבטלה במגמת ירידה מ-2012
 האבטלה במגמת ירידה מ-2012

מצד שני, יש לזכור שחודש אוקטובר השנה הושפע מריבוי החגים. העובדה שהיו מעט ימי עבודה גרמה למעסיקים לדחות גיוסי עובדים והניאה מחפשי עבודה מחיפוש עבודה "עד אחרי החגים". משום כך נהוג להמתין לתוצאות חודש נוסף כדי לקבוע באופן ודאי שהשפל באבטלה איננו חד-פעמי. מקובל לומר שמתחת ל-4%, האבטלה קרובה כבר לשיעור המבני, כלומר שיעור אבטלה מינימלי.

באשר לחודשים הקרובים אפשר להניח כי שיעור האבטלה יעלה כתוצאה מהעובדה שהחל מה-1 בינואר המדינה תתנהל ללא תקציב מדינה מאושר, אלא לפי תקציב המכונה המשכי. ניסיון העבר מראה כי שיעור האבטלה נוטה לעלות בתקופה שבה המדינה מתנהלת לפי תקציב המשכי (אחד חלקי 12) - משום שהמדינה עוצרת התקשרויות חדשות עם קלבנים ואלה מצידם לא מגייסים עובדים.

"אבטלה נמוכה מצביעה על כלכלה חזקה", אמר היום שר האוצר משה כחלון בתגובה על לנתון האבטלה הנמוך שפורסם. במהלך סיור באופקים עם שרת הבינוי והשיכון ד"ר יפעת שאשא ביטון וראש העיר איציק דנינו, אמר כחלון כי "הבוקר קיבלנו בשורה על שפל היסטורי של אבטלה. אבטלה נמוכה מצביעה על כלכלה חזקה ולא פחות חשוב - על חברה חזקה. כל בן אדם רוצה לקום בבוקר, ללכת לעבודה ולפרנס את משפחתו בכבוד. אני מאוד שמח וגאה בנתון החשוב הזה, שיש בו גם אלמנט כלכלי וגם אלמנט חברתי".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר כי " נתוני האבטלה שמציג הלמ"ס הם ההוכחה למדיניות כלכלית נבונה ואחראית של ממשלת ישראל. נמשיך לפעול ליצירת מקומות תעסוקה איכותיים במטרה להביא לצמיחת המשק ולהמשך ביסוסה של הכלכלה הישראלית".

במשרד הכלכלה מוסיפים כי בשנים האחרונות המשרד השקיע מאמצים רבים בפתיחת מפעלים במטרה ליצור מקומות תעסוקה איכותיים ולשמור על רמת אבטלה נמוכה.