ירידה במכירת המכוניות ושיפור בתוצאות ורידיס: זינוק של 180% ברווח הרבעוני של דלק רכב

זאת למרות שחיקה קלה בהכנסותיה, שהסתכמו ב-862 מיליון שקל • המניה הגיבה בקפיצה של 10%

רכב של מאזדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס
רכב של מאזדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס

דלק רכב , יבואנית רכבי מאזדה ופורד, סיכמה הבוקר את הרבעון השלישי של השנה עם זינוק של קרוב ל-180% ברווח הנקי שלה, שהצטבר ל-94 מיליון שקל. זאת למרות שחיקה קלה בהכנסותיה, שהסתכמו ב-862 מיליון שקל. בסיכום רבעוני מדווחת דלק רכב על שיפור ברווח הגולמי ובשיעורו מהמכירות, בעיקר בהשפעות שינויי מט"ח, תמהיל המכוניות שנמכרו (למרות ירידה רוחבית במספר המכוניות שנמכרו) וכן "כתוצאה ממענקים שנרשמו במגזר איכות הסביבה". בנוסף, נהנתה דלק רכב משיפור משמעותי מתרומתה של החברה הבת ורידיס לתוצאותיה.

מניית דלק רכב הגיבה לתוצאות בקפיצה של כ-10%, לאחר שמתחילת השנה ועד הבוקר רשמה שינויים קלים בערכה, והיא משקפת כעת לחברה שווי של כ-1.4 מיליארד שקל. מניית המתחרה קרסו מוטורס, שטרם פרסמה את דוחות הרבעון השלישי, טיפסה בכ-3%-4%.

דלק רכב המשיכה לסבול מירידת מספר המכוניות שהיא מוכרת, שירדה ברבעון ב-13% והסתכמה בכ-3,500 מכוניות, לעומת יותר מ-4,000 מכוניות שנמכרו ברבעון המקביל. הירידה במספר המכוניות הנמכרות מצטברת ל-17% בין ינואר לספטמבר, עם מכירת 13,700 מכוניות, לעומת יותר מ-16,600 בתקופה המקבילה אשתקד.

תוצאות דלק רכב ברבעון השלישי
 תוצאות דלק רכב ברבעון השלישי

למרות השקת המאזדה 3 החדשה מוקדם יותר השנה, מכירות המותג המרכזי של דלק רכב ברבעון השלישי נשחקו ב-12%, ל-2,420 מכוניות, ומתחילת השנה הירידה במכירות מאזדה מגיעה ל-17%, עם מכירת קצת יותר מ-9,600 מכוניות, לעומת כ-11,600 בתקופה המקבילה אשתקד. חולשה במכירות מאפיינת גם את המותג פורד ברבעון ומתחילת השנה, שבהשפעתה הנמשכת, מכירות מותג היוקרה של החברה, BMW, כבר גדולות ממנו משמעותית, למרות שגם הן במגמה שלילית, גם בתקופת הרבעון וגם בין ינואר לספטמבר.  מנתוני דלק רכב עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה סך מספר המכוניות שנמכרו בישראל נשחק ב-3%, לכ-218,100.

שיפור ברווחי מגזר איכות הסביבה

מלבד פעילות יבוא הרכב, החברה שבשליטת המנכ"ל גיל אגמון פועלת בתחום התשתיות ואיכות הסביבה באמצעות החזקה בשליטה בחברת ורידיס (70%), שנרכשה על-ידה בשנה שעברה בהשקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל. נתוני ורידיס מאוחדים בדוחות דלק רכב מהרבעון השלישי של 2018.

עם איחוד פעילויות ורידיס, בסיכום רבעוני מציגה דלק רכב עלייה של 50% ברווחי חברות ושותפויות כלולות, ל-21 מיליון שקל, שתמכה בשיפור ברווח התפעולי הרבעוני, ונוסף לכך, בדרך לשורה התחתונה נהנתה דלק רכב ממעבר להכנסות מימון, לעומת הוצאות מימון ברבעון המקביל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הרווח הנקי של דלק רכב קפץ בכ-70%, ל-262 מיליון שקל, לצד יציבות בהכנסות, שהסתכמו ב-2.85 מיליארד שקל, כשגם בתקופה זו נהנתה דלק רכב מעלייה ניכרת בחלקה ברווחי חברות כלולות, ומשינוי חיובי בסעיפי מימון.

מפילוח פעילויות החברה הבת ורידיס, בולט לחיוב השיפור ברווחי מגזר איכות הסביבה, שקפץ בסיכום רבעוני ל-28 מיליון שקל, לעומת כ-5 מיליון שקל ברבעון המקביל, לצד קפיצה של 50% ברווחי פעילות האנרגיה, שהסתכמו ביותר מ-13 מיליון שקל. נוסף לכך, דלק רכב נהנתה מרווח של קרוב ל-5 מיליון שקל מפעילות התפלת המים שלה (שותפות של 50% במתקן התפלה באשקלון), אחרי שברבעון המקביל לא נרשם בה רווח.

מהדוחות ניכר שיפור משמעותי בפעילות האנרגיה של ורידיס (החזקה של 20% בתחנת הכוח OPC שבמישור רותם בדרום הארץ), עם זינוק של פי 6 ברווחי הרבעון השלישי שלה, ל-71 מיליון שקל, אחרי שההכנסות ממנה קפצו פי 12, ל-338 מיליון שקל.