משק החשמל | בלעדי

התחרות תחכה לפחות עוד חצי שנה – הרפורמה בחשמל מתעכבת

נדבך מרכזי ברפורמה - הקמת "חברת ניהול המערכת" הממשלתית - לא מתקדם לנוכח אי הסכמות לגבי המימון הראשוני שלה • כדי שהחברה תתחיל לתפקד היא צריכה לפחות 500 מיליון שקל, שהמדינה תתקשה לממן לנוכח הגירעון • החברה גם נתקלת בקשיים לאייש משרות

מימין לשמאל: אודי אדירי מנכ"ל משרד האנרגיה, יפתח רון-טל יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, שי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר, יודפת אפק סגנית מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: יוסי וייס
מימין לשמאל: אודי אדירי מנכ"ל משרד האנרגיה, יפתח רון-טל יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, שי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר, יודפת אפק סגנית מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: יוסי וייס

הרפורמה בשוק החשמל והמעבר לתחרות על מחירי החשמל בין היצרנים צפויה להתעכב: חברת ניהול המערכת הממשלתית עומדת לבקש משרי האנרגיה והאוצר לדחות בחצי שנה את מועד תחילת הפעלתה - כך נודע ל"גלובס".

החברה, שאמורה לנהל את המסחר בחשמל לאחר פתיחת שוק ייצור החשמל לתחרות, הייתה אמורה להתחיל לפעול ב-3 בדצמבר 2019, על-פי מתווה הרפורמה במשק החשמל שאושר בממשלה ביוני 2018. אלא ששנה וחצי לאחר אישור הרפורמה, מתברר שהדרך להקמת החברה עדיין ארוכה מאוד ובנושאים מסוימים לא נרשמה התקדמות כלל.

שרי האנרגיה והאוצר צפויים לאשר את הדחייה בהקמת החברה, אולם במשק החשמל מעריכים כי גם פרק הזמן הנוסף איננו ריאלי וכי תידרש לפחות שנה נוספת כדי להביא את החברה למצב של הפעלה. לדבריהם "לוחות הזמנים שנקבעו לא היו ריאליים, מדובר בנושא סבוך שיחייב הכרעות קשות".

הסוגיה המרכזית שעדיין לא הוכרעה היא מה היקף ההון החוזר שנדרש לחברה ומאיפה יוזרם. לפי הערכות ראשוניות, החברה תזדקק להון ראשוני בהיקף של מאות מיליוני שקלים עד מיליארד שקל, על-מנת שתוכל לבצע את תפקידה. מדובר בכסף שמאפשר לחברה לעשות השקעות ראשונות, עד שהחברה מתחילה להכניס כספים. 

ברשות החשמל אומרים כי לא יאפשרו לצרכני החשמל לממן את העלויות הכרוכות בהקמת החברה. המדינה מצידה לא תמהר להכניס יד לכיס ולהזרים לחברה מאות מיליוני שקלים, לנוכח ממדי הגירעון התקציבי. בכל מקרה, לא ניתן לדבר על הזרמת הון ממשלתי בהיקפים כאלה לפני שתוקם ממשלה חדשה.

הרפורמה במשק החשמל, שאושרה בממשלה ב-3 ביוני 2018, כללה שורה ארוכה של צעדים ובהם שינויים ארגוניים בחברת החשמל והפרטת תחנות כוח. ליבת הרפורמה היא פתיחת משק החשמל לתחרות.

כיום חברת החשמל מנהלת את המערכת: מחליטה ממי לרכוש חשמל ובאילו תנאים. מצב זה הופך בעייתי בשוק חופשי, שבו חברת החשמל מתחרה ביצרני חשמל פרטיים. על רקע זה, המהלך המרכזי ברפורמה הוא הוצאת יחידת ניהול המערכת מחברת החשמל והעברתה לחברה ממשלתית חדשה.

החברה החדשה אמורה לרכוש את החשמל מהיצרנים הפרטיים (וחברת החשמל) במכרזים שיתקיימו בכל שעה, ולמכור את החשמל ל"מספקים", שישווקו אותו לצרכנים הביתיים והאחרים. המודל הזה שייך לסוג המכונה בעולם Single Buyer והוא נועד להבטיח ודאות, להוריד מחירים ולהבטיח שהצרכן יקבל מחיר נמוך.

בנוסף לקושי המרכזי בנושא ההון החוזר, מתעכבת הפעלת החברה גם על-רקע קשיים תפעוליים. לאחר עיכוב באישו תפקידי היו"ר והמנכ"ל, אוישו לאחרונה תפקידי סמנכ"ל כספים ויועץ משפטי לחברה, אך יתר המשרות בהנהלתה עדיין אינן מאוישות. גם העברת עובדי חברת החשמל, הציוד והאתרים שמועדים לשמש את החברה טרם הושלמו.

ברשות החשמל אומרים כי הרגולציה של הרפורמה מתקדמת כמתוכנן וכל תחנת כוח חדשה כבר מתחייבת לאופציה של סחר בחשמל, מרגע שתופעל חברת ניהול המערכת. ברשות מתכוונים לפרסם את עקרונות חלוקת הסיכונים בין המדינה לשחקנים השונים במשק החשמל בתוך כחודשיים.