מס הכנסה | ניתוח

האם רוב הישראלים בגיל העבודה, מלבד אברכים, לא משלמים מסים?

ליברמן ממשיך לקדם "ממשלת אחדות חילונית" באמצעות מספרים מאיימים: "רק 22% מהישראלים בגיל העבודה משלמים מסים. 150 אלף אברכים ותלמידי ישיבות רק לומדים תורה" • לא כל המספרים האלה אמינים • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שוב מפיץ נתונים כלכליים על ההשפעה ההרסנית של עולם הישיבות. הפעם הוא עשה זאת במסיבת עיתונאים שכינס לרגל כישלונו של בני גנץ בהקמת ממשלה, ובה קרא להקים ממשלת אחדות "חילונית" - בלי הרשימה המשותפת וגם בלי המפלגות החרדיות. "הגענו למצב שרק 22% מאוכלוסיית ישראל בגילאי העבודה משלמים מסים", הוא נימק את סירובו לשבת עם החרדים. "אין נתונים כאלה באף מדינה מפותחת. יש לך 150 אלף אברכים ותלמידי ישיבות שרק לומדים תורה, ואני אומר: לימוד תורה זה מבורך, אבל שיעשו על חשבונם".

נתחיל בטענה הראשונה. ליברמן גורס שכמעט ארבעה מכל חמישה ישראלים בגיל העבודה לא משלמים כלל מסים. אם זה נכון, רובם הם בהכרח ישראלים וישראליות לא-חרדים. מה אומרים הנתונים?

המידע העדכני ביותר מופיע בדוח השנתי של מינהל הכנסות המדינה לשנים 2016-2015, מסמך שתוכלו למצוא בעצמכם ברשת. נאמר שם: "מעל 50% מהאוכלוסייה לא משלמת כלל מס הכנסה, בעוד שני העשירונים העליונים משלמים כ-90% מתקבולי מס הכנסה על יחידים". 

משלמים יותר משנדמה
 משלמים יותר משנדמה

שאלנו את ליברמן, ונענינו שהוא התכוון לומר רק ש"22% מהישראלים משלמים 95% מהמסים". הטענה הזו עדיין מופרזת, לא רק כי עשירונים 8-1 משלמים 10% ממס הכנסה, כפי שראינו, אלא כי התמקדות במס הכנסה מציירת תמונה מעוותת של נטל המס. במינהל הכנסות המדינה הוסיפו לחישוב את שאר המסים, כגון מע"מ, מס חברות, ארנונה ובלו על הדלק. המסקנה: חמשת העשירונים התחתונים משלמים 22% מהמסים. פחות מהנתח שלהם בהכנסות - 26% - ובכל זאת לא מעט.

אשר לתלמידי ישיבה ואברכים - מינהל הכנסות המדינה לא בחן אם חלקם משלמים מס הכנסה, וכמה מסים אחרים הם משלמים. אבל לאגף לחינוך תורני יש נתונים על מספר הלומדים שמקבלים מהממשלה תמיכה כספית - 425 שקל לחודש לתלמיד ישיבה, 765 שקל לחודש לאברך - והם מתיישבים עם הנתונים של ליברמן.

■ בשורה התחתונה: דברי ליברמן חצי נכונים. הממשלה אכן תומכת בכ-150 אלף תלמידי ישיבה ואברכים. אבל בניגוד לדבריו, כ-50% מהישראלים משלמים מס הכנסה, וכולם, לרבות בעשירונים התחתונים, משלמים מסי קנייה. 

● תחקיר: ארן רונדל