איך קורה שבץ ואוזה מ"פרפר נחמד" משלימים הכנסה אצל טרה?

בתאגיד השידור משקיעים מאמצים לקראת השקת לוח השידורים החדש • ואולם נראה כי במתקפת יחסי הציבור שנועדה לקדם את המבצע, גבולות הגזרה של הקידום התוכני בשיתופי-פעולה מסחריים נשחקו • כך התגלגלו להם בץ ואוזה למחלקת החדשות בתאגיד

בתאגיד השידור "כאן" משקיעים בתקופה האחרונה מאמצים רבים לקראת השקת לוח השידורים החדש. כדי לעורר תשומת-לב ציבורית הוחלט בתאגיד להתמקד בבובות המיתולוגיות בץ, אוזה, נולי ושבי מהתוכנית "פרפר נחמד" וכן הבובה קישקשתא מהתוכנית המיתולוגית "מה פתאום". המהלך התקשורתי מתמקד בניסיון לאתר את הבובות שנעלמו ממחסן הבובות של "החינוכית" הנמצאת תחת חסותו, זאת באמצעות קמפיין הכולל בין היתר שימוש באופן שבו מחפשים נעדרים בחו"ל: הטבעת תמונותיהם על קרטוני חלב. לצורך זה חבר התאגיד לחברת טרה ששילמה עבור מסחור התמונות והדפסתם על קרטוני חלב. 

לקראת ההשקה צפויה מתקפת יחסי ציבור שנועדה לקדם את המבצע שפורט על נימי הנוסטלגיה, אך נראה כי גבולות הגזרה של הקידום התוכני שמותר לעשות בשיתופי-פעולה מסחריים, נשחקו. השבוע, בתוכנית הבוקר של קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן רשת ב', הוקדש למהלך אייטם בו התארחה אפי בן ישראל, כוכבת "פרפר נחמד". בן ישראל סיפרה בהומור על היעלמות הבובות ופרגנה למבצע להשבתן. "לקראת השקת לוח השידורים של 'כאן חינוכית' רוצים לעשות איחוד של דמויות", סיפרה בן ישראל. "הן נעלמו מפני השטח: ממחסן החינוכית נעלמו כל הבובות, כולל אלה של 'פרפר נחמד'".

בהמשך חזרה בן ישראל על עיקרי המבצע וסיפרה כי מתחילים חיפושים אינטנסיביים גם "בתמונות על קופסאות חלב עליהן תמונות הנעדרים". היא סיפרה כי כדי לאפשר את החזרת הבובות יונחו תיבות לפני בניין התאגיד, כדי שאפשר יהיה להחזירן באופן אנונימי. את האייטם חתם ליברמן, שאמר: "נודה ל'כאן חינוכית' ונגיד שעל הקרטונים של החלב של חברת טרה יפורסמו תמונות הנעדרים".

זה המקום להדגיש כי מסחור הדמויות של תוכניות התאגיד הוא דבר לגיטימי. זה נעשה בעבר עם "החתול שמיל", שהפך לפרזנטור של חברת ביטוח, אבל במקרה הזה הגבולות היו ברורים: מדובר היה בעסקה שתוצאותיה בברייק פרסומות של ערוץ מסחרי. העסקה הפעם מורכבת יותר, כי פרט לכך שהתאגיד מרוויח כסף ממסחור הדמויות, יש בכך נגיעה של שיתוף-פעולה תוכני.

בהקשר זה יצוין כי שימוש בשם חברה (ובוודאי חברה שמשלמת כסף על שיתוף-פעולה מסחרי) נחשב לפרסומת, וככזאת הוא אסור - בוודאי בתוכניות אקטואליה או בחדשות.

נזכיר כי רק לפני מספר חודשים גיבשה הרשות השנייה - המפקחת על ערוצי השידור המסחריים - כללים מקלים על שילוב תוכן שיווקי בתוכניות טלוויזיה, אבל גם בוורסיה המקלה שילוב תוכן כזה אסור לחלוטין בתוכניות אקטואליה, חדשות ותוכניות ילדים.

עם זאת, הרשות השנייה איננה מפקחת על שידורי התאגיד, אותם מבקרת מועצת התאגיד, ושם הכללים נחשבים לנוקשים הרבה יותר, כיוון שמדובר בשידור ציבורי. עוד יצוין כי רשת ב' נחשבת מסורתית ל"קודש-הקודשים" של השידור הציבורי בכל מה שקשור לחדשות ואקטואליה, ומעולם לפני כן לא היו תלונות על תוכן שיווקי או עירוב של שיקולים מסחריים. לפני מספר חודשים עזב העורך המוערך של רשת ב', עומר בן רובי, ובמקומו מונתה שרון עמית.

מתאגיד השידור נמסר בתגובה: "האייטם, בדומה לקמפיין, עוסק בהשקת לוח השידורים החדש של 'כאן חינוכית' והוקדש רובו ככולו לבובות המיתולוגיות. בשולי הדברים ובאופן אגבי לחלוטין הוזכר שם החברה. ככלל, התאגיד מקפיד וימשיך להקפיד בשידוריו על כללי האתיקה". 

הלוח החדש של החינוכית ב"כאן"

"כאן חינוכית" נכנסה תחת כנפי תאגיד השידור הציבורי באוגוסט 2018, ומאז היא פועלת כערוץ ילדים ונוער המשדר 24 שעות ביממה.

ב-22 לדצמבר יושק לוח שידורים חדש שישלב בין פרקים חדשים של תוכניות ותיקות לשבע תוכניות חדשות. בין התוכניות שיושקו נמנות "השופטת ליטל" - תוכנית הומור שבה יגיעו לבית המשפט של הקומיקאית ליטל שוורץ ילדים עם בעיות אמתיות כדי לקבל פסק דין. תפקידי הסנגור והתובע יוטלו על סטנדאפיסטים.

לוסי אהריש תחזור למסך עם "רק בהצבעה" - תוכנית אקטואליה שתעסוק בשאלות המעסיקות לחיי היומיום של ילדים ובני נוער ועוסקת בעולמם התרבותי והחברתי.

בגזרת השעשועונים תעלה התוכנית "משחקי המוח" בהנחיית מירב פלדמן, בה יתמודדו בשאלות טריוויה ילדים בגילאי 9-12 שיקבלו תדרוך מאיתי הרמן (הצ'ייסר) שיסייע להם בשיטות לימוד, זיכרון ושליפת מידע ויביא הרחבות, הקשרים וטיפים למתמודדים באולפן ולצופים בבית.

מהתוכניות הוותיקות יותר יחזרו "גלילאו", "להציל את חיות הבר" ו"ילדי בית העץ". 

במקביל, בימים אלה עמלים בכאן על יצירת מעטפת רחבה לילדים שתקרא "כאן ילדים" ושתכלול בין היתר רדיו לילדים, פודקאסטים, אפליקציה ייחודית, סדרות בדיגיטל ועוד. כל הפרקים ישודרו בדיגיטל שבוע לפני שישודרו ב"כאן חינוכית" בטלוויזיה.