תקציב השיפוץ של הדרכים לעיר הבה"דים מזדחל, האם גם התאונות מתגברות?

מיכאל ביטון מכחול לבן, ראש מועצת ירוחם לשעבר, טוען למחדל בתשתיות בדרך לבסיס צה"ל • חקרנו כמה ולמה • המשרוקית של גלובס

מיכאל ביטון, כחול לבן / צילום: תמר מצפי
מיכאל ביטון, כחול לבן / צילום: תמר מצפי

העברת בסיסי ההדרכה של צה"ל לנגב הפכה את הכבישים סביב ירוחם לנתיבי דמים, האשים ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן, ראש מועצת ירוחם לשעבר. בנאום בכנסת תלה ביטון את האחריות בממשלה. "כביש 224 שמחבר לעיר הבה"דים, וכביש 204 לדימונה-ירוחם, נעשה סואן בגלל עיר הבה"דים, גבה הרוגים ופצועים", אמר. "זה מתוקצב ולא מבוצע - אני מבקש משר התחבורה להציל חיים".

הנה העובדות שמצאנו על הפרשה הזאת. עיר הבה"דים היא בסיס רחב-ידיים סמוך לצומת הנגב, כעשרים ק"מ מדרום לבאר שבע, שאכלוסה החל ב-2015 וב-2016, ולפי פרסומים אמורים לשרת בה כ-10,000 חיילים. הדרך העיקרית לשם היא מדימונה דרום-מערבה לירוחם (כביש 204) ומשם צפון-מערבה (כביש 224). לכל אורך הקטע יש נתיב אחד לכל כיוון ושוליים צרים מאוד.

מאגר תאונות הדרכים של הלשכה המרכזית לססטיסטיקה מתעד מתי ובאיזו נקודה בכביש אירעה כל תאונה. ואמנם, בין 2012 ל-2016 התרבו בעקביות התאונות עם נפגעים בקטע. עיקר הגידול היה בכביש 224, שמנקז תנועה גם מירוחם וגם מדימונה, וכן בצומת בין הכבישים. מאז 2015 נרשמו בקטע שישה הרוגים וכמאה פצועים.

מסלול התנגשות
 מסלול התנגשות

 

באתר הממשלה מצאנו שתי החלטות לשדרוג כבישים 224 ו-204. בספטמבר 2014 החליטה הממשלה להרחיב את השוליים בכביש 224, עד יוני 2018. באפריל 2018 היא החליטה להוסיף תאורה בקטע הזה ובצמתים סמוך לירוחם, וכן להרחיב את השוליים בכביש 204.

והביצוע? ממשרד התחבורה מסרו לנו שהכסף לשיפוץ כביש 204 כבר עבר לחברת נתיבי ישראל. אבל דווקא המימון לעבודות בכביש 224 - הקטלני בין השניים - מוקפא עד לכינונה של ממשלה חדשה.

■ בשורה התחתונה: דברי ביטון נכונים. מאז תחילת העבודות בעיר הבה"דים כמעט הוכפל מספר התאונות בכביש המוביל לשם מדימונה דרך ירוחם, ומאז האכלוס נרשמו כשישה הרוגים וכמאה פצועים. התקציב לשיפוץ הקטע מתעכב בשל הקשיים בהקמת ממשלה.

● תחקיר: ארן רונדל ודרור שרון