אוויר לנשימה לעובדי "הבימה": צפויים לקבל את משכורותיהם בימים הקרובים

ביהמ"ש אישר הערב את הסכם ההלוואה אליו הגיעו הנאמנים שמונו אתמול לצורך הבראת התאטרון הלאומי, ולפיו עמותה של ההסתדרות תעביר מיידית לקופת "הבימה" 2.5 מיליון שקל לצורך תשלום משכורות 340 עובדיה

תאטרון הבימה / צילום: shutterstock
תאטרון הבימה / צילום: shutterstock

עובדי תאטרון "הבימה" יכולים לנשום לרווחה, לפחות באופן זמני: נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, אישר לנאמני התאטרון, עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח חן ברדיצ'ב, ליטול הלוואה על סך 2.5 מיליון שקל שתאפשר את תשלום המשכורות לכ-440 עובדי התאטרון. לפי הסכם ההלוואה, הסכום אמור להיכנס לקופת הנאמנים במהלך שלושת הימים הקרובים.

לאחר שרק אתמול מונו הנאמנים, הם מיהרו להגיש היום (ג') בקשה דחופה לבית המשפט שתאשר את התקשרותם עם עמותת "תנופה לצמיחה", עמותה שייסדה הסתדרות העובדים החדשה. לפי הסכם ההלוואה, שיעור הריבית עבור הלוואה שתעמיד העמותה יעמוד על פריים פחות 0.1%, וההלוואה תוחזר בארבעה תשלומים עוקבים החל מחודש מרץ 2020. כבטוחה להחזר ההלוואה, הנאמנים העניקו לעמותה זכות לקבלת כרטיסים מוזלים להצגות וזכות לרכישת "הצגות שלמות".

בהחלטה המאשרת את ההתקשרות של הנאמנים עם עמותת "תנופה לצמיחה", כתב אורנשטיין כי "יש לשבח את הנאמנים שהצליחו בזמן קצר מאז שמונו לתפקידם להגיע להסדר כאמור, וכן לשבח את ההסתדרות שהתגייסה להעמדת ההלוואה בתנאים שבהסכם".

אתמול (ב') כאמור מינה אורנשטיין את הנאמנים לתפקידם, לאחר שדחה את בקשת הפירוק שהגישו נושיה של "הבימה" וקרא ליצור מתווה שיאפשר את הבראתו של התאטרון הלאומי. החשבת המלווה שמינה משרד האוצר כדי לבדוק את התנהלותה של הנהלת הבימה מצאה כי לתאטרון יש חובות של למעלה מ-75 מיליון שקל (מתוכם 49 מיליון שקל לבנק לאומי), בעוד שבתאטרון טענו כי מדובר בחובות על סך 45 מיליון שקל בלבד.

בתוך כך מתח אורנשטיין גם ביקורת חריפה על התנהלות הנהלת תאטרון הבימה, שבעקבות החלטתו נאלצה לפנות את מקומה לטובת נאמנים שמינה השופט: "ממכלול המסמכים, כתבי הטענות ונספחיהם, הנתונים הכספיים ומדברי באי-כוח הצדדים הגעתי למסקנה כי נפל כשל בהתנהלות החברה, שלא השכילה להציג בפני המדינה את מלוא התמונה אודות מצבה, מסרה נתונים חלקיים, נכנסה פעם אחר פעם למחלוקות לא ענייניות במשאים-ומתנים עם המדינה שלא לצורך, לא גיבשה תוכנית הבראה מפורטת כמצופה אלא תוכנית שנעדרת את הפרטים הדרושים שעליהם הצביעה המדינה, והערימה קשיים שלא לצורך".