השקעות | ניתוח

אילו חדשות רעות? המשקיעים ממשיכים להעלות את המניות

זאת בניגוד למימוש החד שנרשם בסוף 2018 • הגורם העיקרי לאופטימיות הוא תמיכת הבנקים המרכזיים

תערוכת ג'נרל אלקטריק בבייג'ינג / צילום: shutterstock
תערוכת ג'נרל אלקטריק בבייג'ינג / צילום: shutterstock

המשקיעים מביטים אל מעבר לנתונים חלשים ובעיות סחר שהיו מטלטלות את השווקים לפני כמה חודשים, כשהם משוכנעים שהקלות של הבנקים המרכזיים ועסקה בין ארה"ב וסין תשמור על התקדמות המניות.

בשבוע שעבר השווקים התעלמו מהירידה החדה ביותר בייצור התעשייתי בארה"ב בשנה וחצי האחרונות, מתחזית כלכלית עלובה לרבעון הרביעי מהפדרל בנק באטלנטה, מנתונים מאכזבים מאירופה ואסיה ומדיווחים שארה"ב וסין לא צפויות להגיע לעסקת סחר לפני סוף השנה.

השבוע יתפרסם בארה"ב מקבץ של נתונים כלכליים, כולל מדד אמון הצרכנים, מכירות בתים חדשים והזמנות למוצרים בני-קיימא. 

קניות נכסים נטו על-ידי הבנקים המרכזיים בעולם
 קניות נכסים נטו על-ידי הבנקים המרכזיים בעולם

מופתעים? גם סעיד היידר

אחד המשקיעים שהעלו את דאו ג'ונס לנעילת שיא שמינית החודש הוא סעיד היידר, מנהל היידר ניהול הון. גם הוא מופתע מהעלייה. לפני כמה חודשים, הפירמה שלו מניו יורק הימרה שההיחלשות הכלכלית בארה"ב ומלחמת הסחר בין ארה"ב וסין יעיקו על המניות ויעבירו את המשקיעים לנכסים בטוחים יותר כמו אג"ח אוצר אמריקני.

אבל כאשר הנתונים הכלכליים נשארו קודרים ומלחמת הסחר נמשכת, השווקים ממשיכים לצעוד, ומדד S&P 500 עלה ביותר מ-9% בשלושת החודשים האחרונים.

היידר הפחית את ההימורים נגד המניות, כלומר את פוזיציות החסר שלו, בשבועות האחרונים, וצמצם גם את הפוזיציות באג"ח האוצר. "כשמגיעות חדשות רעות, אתה מקבל נסיגה בשוק המניות ומיד אחריה הוא ממשיך לדהור. אנחנו לא רוצים פוזיציות חסר גדולות בשוק במצב כזה", הוא מסביר.

העוצמה של המניות היא התפתחות לא צפויה למשקיעים, שחששו מחזרה על תרחיש סוף שנת 2018. במקום זאת, התחזיות הכלכליות של מנהלי קרנות רשמו את העלייה המתועדת החדה ביותר שלהן אי פעם בסקר של בנק אוף אמריקה מריל לינץ'. רמת ההון במזומן של הקרנות רשמה את הירידה החדה ביותר בשלוש שנים בנובמבר, וההקצאות למניות עלו לשיא של שנה.

בנקים מרכזיים רבים הגיבו להאטה בצמיחה באיתותים על סבב חדש של מדיניות מקילה, וחזרו לתמריצים שהציתו עלייה מתמדת במחירי הנכסים בכמה שווקים בעשור שחלף מאז המיתון שהסתיים ב-2009.

הסך העולמי של קניית נכסים ב-12 חודשים על ידי בנקים מרכזיים צפוי להגיע לטריליון דולר בספטמבר 2020, אחרי שהשנה הוא ירד לשפל מאז המיתון של 77 מיליארד דולר, לפי נתונים של סיטיגרופ.

האופטימיות הזו עזרה לתדלק את הביצועים של מניות הטכנולוגיה, שצפויות לרשום את השנה הטובה שלהם בעשור האחרון. גם מניות טסלה עלו מאז שהיא דיווחה על רווח מפתיע בסוף אוקטובר. אפילו מניות חבולות כמו ג'נרל אלקטריק קרובות לרמת השיא שלהן השנה.

בניגוד לכך, חששות שהפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים נוספים יהדקו את המדיניות המוניטרית שלהם על רקע צמיחה עולמית חלשה, הציתו מימוש חד בשוק המניות בסוף 2018.

העלייה האחרונה במניות בנכסי סיכון אחרים "מרגישה מוזר על רקע שיפור קל בלבד ברטוריקה של מלחמת הסחר, ובחולשה של הנתונים העולמיים", כתבו אנליסטים בסיטיגרופ בסקירה עדכנית. "הגורם העיקרי לאופטימיות שלנו לגבי נכסי סיכון במשך רוב השנה, הוא התמיכה של הבנקים המרכזיים".

אבל מה עם הצמיחה?

במקביל, המשקיעים התמכרו לאיתותים שארה"ב וסין עובדות לקראת עסקת סחר מוגבלת, שנראית אפשרית יותר מהעסקה הרחבה שהבית הלבן חיפש במקור. הביטחון המוגבר ששני הצדדים נושאים ונותנים מתוך רצון טוב, הקל על המשקיעים את ההמתנה להסכם.

"אין ערובה לעסקה, אבל נראה שהממשל באמת מעוניין בה", אמר ג'ייסון דראהו, הממונה על הקצאת הנכסים בחברת ניהול ההון הגלובלית של UBS. "השוק מתעלם מהסיכון שהמצב יכול להיות גרוע יותר".

הוא חושב שהסיכוי לעסקת סחר הוא 60%. UBS העלה החודש את ההקצאה שלו למניות תעשייה שנוטות לעלות במצבי מפנה כלכלי, והוריד את ההקצאה למניות המגננה של מוצרי צריכה בסיסיים.

היידר שמנהל את החברה שקרויה על שמו, מציין שמחירי מתכות תעשייה כמו עפרות ברזל וחומרי גלם נוספים שקשורים לייצור העולמי יורדים למרות האופטימיות האחרונה בשוק המניות.

הוא מציין גם שרווחי החברות היו טובים מהצפוי ברבעון האחרון אך עדיין יורדים בסך הכל, ואת הנתונים הכלכליים שבירידה. מקור אחד לחששות הוא אינדיקטור GDPNow של הפדרל ריזרב באטלנטה, שמצביע על צמיחה של 0.4% בכלכלת ארה"ב ברבעון הרביעי, ירידה מתחזית של 1% מתחילת החודש.

"השאלה האמיתית היא מה קורה עם הצמיחה, ובאופן כללי הנתונים לא נראים נהדרים", הוא אמר.