אמסלם הטיל פצצה: "שוקל לחייב הצבה של אנטנה סלולרית בכל בניין חדש"

אמסלם הוסיף ואמר: "בזק היא לא חברה לגמילות חסדים. היא תפרוס היכן שכדאי לה כלכלית. פונקצית המטרה שלה היא להרוויח. חובת הפריסה האוניברסלית היא של המדינה"

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

שר התקשורת דודי אמסלם הטיל היום (ד') פצצה במליאת הכנסת ואמר כי הוא "שוקל לחייב כל בניין חדש שיקום בישראל בהצבת אנטנה סלולרית". את הדברים אמר במליאת הכנסת במסגרת הצעה דחופה לסדר היום שהגיש חבר הכנסת יזהר שי בנושא פריסת סיבים אופטיים ומדיניות משרד התקשורת בנושא.

אמסלם הוסיף לאחר מכן כי ""אולי לא בכל בניין אבל בכל קבוצת בניינים, זאת במטרה להקטין קרינה ולאפשר תקשורת סלולרית מתקדמת". לדברי אמסלם התקשורת המתקדמת הופכת להיות תשתית חיונית שאי אפשר בלעדיה, ולכן המטרה העליונה שלו היא לקדם את נושא הסיבים האופטיים ואת נושא הדור החמישי בסלולר.

אמסלם אמר כי הוא מקיים חשיבה עם אנשי המשרד בדבר בצורך לאפשר כיסוי סלולרי שיביא להפחתת הקרינה הסלולרית. הוא התייחס לטענות שהעלו חברי כנסת ערביים שטענו ששורפים אנטנות סלולריות ביישובים ערביים מחשש לקרינה, ולכן בהרבה יישובים פשוט אין קליטה בכלל.

אמסלם אמר כי הבעיה היא בדיוק הפוכה והקרינה הסלולרית עולה בגלל שריפת האנטנות. הוא טען כי ככל שמקרבים את האנטנות כך הקרינה יורדת, ולכן שריפת אנטנות גורמת למכשירים סלולריים להתחבר לאנטנות מרוחקות יותר ולכן הקרינה עולה. אמסלם אמר כי הקרינה הבעייתית היא במכשירים עצמם ולא באנטנות ולכן האינטרס של הציבור הערבי צריך להיות הפוך.

בהתייחסו לסוגיית פריסת הסיבים האופטיים, שזו בעצם הייתה העילה לקיום הדיון במליאה, אמר אמסלם: "בזק היא לא קרן לגמילות חסדים, מדובר בחברה פרטית שפונקציית המטרה שלה היא להרוויח. אי אפשר לדרוש מבזק לפרוס סיבים אופטיים היכן שזה לא כלכלי לה ולכן אני חושב שהמשרד גיבש רעיון מאד חשוב ומתקדם שאנחנו בוחנים אותו בימים אלה במסגרת שימוע ציבורי. האחריות לפריסת סיבים בפריפריה היא של המדינה היא לא של בזק", אמר.

לדבריו, המושג פריפריה בכל הקשור לסיבים אופטיים אינו גיאוגרפי. הוא הסביר שהפריפריה בתחום הסיבים היא הבתים צמודי הקרקע. לבתים אלה קשה ויקר מאד להגיע ולכן היישובים היקרים במרכז הארץ הם יישובים שלא בטוח שיקבלו סיבים אופטיים בזמן הקרוב, אלא יהיו האחרונים ברשימה.

אמסלם הסביר לחברי הכנסת את המתווה שפרסם המשרד ושלפיו הוא העריך כי בזק תפרוס תשתיות סיבים בכ-80% ממשקי הבית וביתר האזורים ייערכו מכרזים שיממנו פריסה על ידי קרן השקעות ייעודית. המהלך הזה שם את בזק מול הקיר ואומר לה או שתפרסי או שאחרים יפרסו.

חבר הכנסת יזהר שי מכחול לבן אמר בדיון במסגרת הצעה דחופה לסדר היום שיזם: "המתווה החדש שהוצע על ידי משרד התקשורת לפריסה אוניברסלית של תשתיות חדשניות, מאפשר לחברות התקשורת להחליט בעצמן היכן לפרוס סיבים אופטים על בסיס כדאיות כלכלית. זה עלול להיות פתח לקיפוח הפריפריה. ברור לכולנו שפחות כדאי להשקיע בפיתוח תשתיות בבית שאן ובעראבה מאשר ברמת השרון ובתל אביב. ברור לחלוטין שאם השיקולים הם עסקיים בלבד, הרי שיש כאן סכנה לעוד פגיעה ארוכת טווח בפריפריה - זו שחשופה לטילים מצפון ומדרום, זו שסובלת מנחיתות בשירותי רפואה, מכשל תחבורתי ומאתגרים רבים אחרים. מדובר בהרחבה אפשרית של הפערים הגדולים הקיימים כבר עכשיו בין המרכז לבין פריפריה. יש סיבה לכך שחובת האוניברסליות נהוגה במדינות נאורות. יש תחומים בהם המדינה חייבת להיות מיוצגת, עמדתה חייבת להישמע ואני טוען שאף במקרים הנכונים, עליהם צריך להתקיים דיון מקצועי ומעמיק, המדינה בהחלט גם צריכה להתערב בשיקולים המסחריים של מי שקיבלו ממנה את הרישיון להרוויח הרבה מאוד כסף.

בימינו, תשתית תקשורתית היא משאב לאומי חיוני לכל חברה מודרנית ומתקדמת, אפילו אם היא בפריפריה. המדינה צריכה להיות שם כדי להגן על האינטרסים של מי שאינם נמצאים בראש סולם ה"כדאיות הכלכלית" אבל כן, בהחלט, נמצאים בראש סולם העדיפויות הלאומי ערכי של כולנו".

חבר הכנסת אלון שוסטר מכחול לבן קרא לאמסלם לוודא שהפריסה באזורים שבזק לא תפרוס תהיה במקביל לפריסה המסיבית בכל חלקי הארץ, וזאת על מנת להבטיח שאזורים אלה לא יעוכבו מבחינת פריסת התשתיות.