המחקר שקובע: גיוון בכוח העבודה משפר את התוצאות העסקיות

מחקר של "וול סטריט ג'ורנל" בדק את הקשר בין מידת הגיוון בחברות 500 S&P ואת הקשר לביצועים הכספיים שלהן • לפי הממצאים, המגזר הפיננסי השיג את הציונים הטובים ביותר בגיוון ומגזר האנרגיה את הציונים הנמוכים ביותר

גיוון בכוח העבודה./   צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
גיוון בכוח העבודה./ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

תרבות של שונות וגיוון מספקת לחברות יתרון תחרותי על פני חברות במצב דומה - כך עולה מניתוח אנליסטים של "וול סטריט ג'ורנל", שהשתתפו בדירוג הראשון של מגזרי פעילות וחברות בודדות במדד 500 S&P בהתבסס על הקריטריונים הללו.

המגזר הפיננסי היה הטוב ביותר בתחום זה: בנקים וחברות ביטוח היו דומיננטיים ברשימת 29 החברות המגוונות ביותר בכוח העבודה שלהם. מגזרי שירותי התקשורת ומוצרי הצריכה הבסיסיים הגיעו למקומות השני והשלישי בפער קטן מהפיננסים, ואילו מגזרי האנרגיה והחומרים היו בתחתית הדירוג.

20 החברות המגוונות ביותר בכוח העבודה הציגו גם תוצאות תפעוליות טובות יותר בממוצע מהחברות הפחות רבגוניות, וגם מניותיהן עקפו באופן כללי את מניות החברות הפחות מגוונות, לפי המחקר.

חברות רבות שציוניהן במחקר היו גבוהים אומרות שכוח עבודה מגוון מסייע להן ליצור מוצרים משופרים ולהיות חדשניות יותר, מה שמוביל לצמיחה במכירות וברווחים. אנליסטים מסכימים על כך שגיוון יכול להצית חדשנות החיונית להצלחה בעולם שמשתנה במהירות.

"רבגוניות עוזרת ליצור ערך לבעלי המניות בטווח הארוך", אומרת לוטי מגיט, אנליסטית להשקעות אחראיות בניוטון אינבסטמנט מנג'מנט, יחידה של בנק אוף ניו יורק מלון. "במקרים רבים מדי אנחנו רואים חברות כנכשלות או מקבלות החלטות גרועות כי הצוותים שלה כוללים אנשים שכולם חושבים אותו דבר, או שהם לא יכולים ולא רוצים לאתגר את המצב הקיים".

כד ליצור את הדירוג, האנליסטים של העיתון בתחומי הסביבה, החברה והמשילות העניקו לכל חברה במדד 500 S&P ציון גיוון והכלה מאפס עד מאה. הדירוג התבסס על עשרה מדדים, כולל הגיל והמוצא האתני של כוח העבודה, אחוז הנשים בתפקדי ניהול, אם יש לחברה תוכניות לעידוד מיעוטים, והרכב מועצת המנהלים.

בין הממצאים: חברת הביטוח פרוגרסיב (Progressive) ובנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס קיבלו את שני המקומות הראשונים, עם ציונים של 85 ו-80 בהתאמה. לכל המגזר הפיננסי היה ציון ממוצע של 50.4. למגזר התקשורת היה ציון ממוצע של 49.5 בקירוב ואחריו השיג מגזר מוצרי הצריכה הבסיסיים (מפעלי מזון, חומרי ניקוי וכדומה) ציון של 48.8. חברות במגזר האנרגיה והחומרים השיגו ציון ממוצע של 40.

הגיוון משתלם
 הגיוון משתלם

יתרון הגודל

אחרי סדרה של תביעות בנושאי הפליה מגדרית וגזעית בעשרות השנים האחרונות, החברות הבנקאיות פעלו בשנים האחרונות לצמצום פערי השכר וגיוון בכוח העבודה שלהן. חברות נוספות במגזר הפיננסי נאלצו לבצע שינויים כדי למשוך ולשמור על לקוחות בני דור המילניום, ולהגיע לבסיס לקוחות מגוון יותר.

"לצרכנים יש אופציות רבות, וציפיות גבוהות יותר ממוצרים ושירותים שמשקפות את הצרכים הייחודיים שלהם", אומרת לורי ניידרסט, הממונה על משאבי אנוש בחברת הביטוח פרוגרסיב. "לכן תשומת לב מתמדת לגיוון והכלת אנשים היא ציווי עסקי".

חברות גדולות יחסית נוטות להשיג ציונים טובים יותר בנושא זה מחברות קטנות יותר במחקר, כנראה מפני שיש להן משאבים רבים יותר להקדיש לתוכניות קידום מיעוטים ונשים. שווי השוק הממוצע של 20 החברות בעלות ציוני הגיוון  הגבוהים ביותר היה 127 מיליארד דולר, לעומת 17 מיליארד דולר לחברות בתחתית הדירוג. אפשרות אחרת היא שהחברות הקטנות יותר לא ניצבו בפני אותם לחצים ליצור מקום עבודה מגוון ומכיל יותר.

"חברות ששווי השוק שלהן נמוך מאמצות לאט את המסר שגיוון מגדרי, גזעי ואתני מאפשר דיון טוב יותר ברמת מועצת המנהלים והחלטות מיטביות", אומר פיטר רילי, מנהל בכיר להשקעות אחראיות בחברת ניהול הכספים ניובין אינבסטמנטס, שבשנה האחרונה החלה ללחוץ על כ-470 חברות בשווי שוק נמוך ובינוני להוסיף יותר נשים למועצות המנהלים שלהן או לאמץ מדיניות שמדגישה גיוון בהליכי מינויים.

לפי המחקר, הייצוג הנשי במועצות המנהלים בחברות 500 S&P נשאר נמוך למדי באופן כללי. בפחות מ-2% מהחברות הללו היו מועצות מנהלים עם 50% או יותר נשים, ואילו ב-77% ממועצות המנהלים יותר משני שלישים מהדירקטורים היו גברים.

מועצות מנהלים מבוגרות

20 חברות במדד 500 S&P מדווחות על גיוון אתני בהנהלה הבכירה שלהן, ורק 17 חברות מדווחות בצורה מלאה על גיוון ברמת מועצת המנהלים. גם בני דור המילניום נעדרים במידה רבה מפוזיציות בכירות בחברות המדד. רק ל-22 חברות יש לפחות דירקטור אחד מתחת לגיל 40.

במבט על נתונים אחרים, ב-85% מחברות S&P לפחות לשני שלישים מהדירקטורים אין קשר לפעילות היומיומית של החברה. זוהי עצמאות נאה, אומרים אנליסטים, והחברות מקבלות נקודות השקפה שונות בזכות רקע מקצועי מגוון של דירקטורים.

המסקנה העיקרית של המחקר היא כנראה שגיוון והכלה טובות לעסקים.

המחקר הראה של-20 החברות עם כוח העבודה המגוון ביותר בדירוג יש שולי רווח תפעול (הרווח מעסק הליבה לפני ריבית ומס כאחוז מהמכירות) ממוצעים של 12%, לעומת 8% לחברות בתחתית הדירוג. למניות שלהן הייתה תשואה שנתית ממוצעת של 10% בחמש שנים עד יוני השנה ו-14% בעשר שנים עד יוני השנה, לעומת 4.2% ו-12% בהתאמה ב-20 החברות בתחתית הדירוג. מדד 500 S&P רשם עלייה שנתית ממוצעת של 8.9% ו-14% בהתאמה לשתי התקופות הללו.

"השורה התחתונה היא שחברות שמסוגלות למשוך כישרונות ולשמור עליהם יצליחו יותר מבחינה פיננסית בטווח הארוך", אומרת ולריה פיאני, ממונה על אסטרטגיה של השקעה בת-קיימא בחברת UBS ניהול נכסים.

עובדים מגוונים, מוצרים מגוונים

בין החברות במקומות הגבוהים בדירוג נמצאת פרוקטר אנד גמבל. שם אומרים כי החברה הסתמכה על כוח העבודה המגוון שלה ביצירת מותגי טיפוח שיער חדשים ללקוחות שאינם לבנים. השנה, החברה השיקה את Head & Shoulders Royal Oils Collection, שפותח על ידי צוות של מדענים שחומי עור בחברה. ב-2017 היא השיקה את מוצרי השיער Pantene Gold Series, שגם הם מיועדים ללקוחות שחומות עור.

דייוויד טיילור, מנכ"ל ויו"ר החברה, אומר שהוא מאמין שצוותי העבודה המגוונים שלה הם אחת הסיבות לתוצאות הכספיות החזקות לאחרונה. החברה הראתה צמיחה של 5% במכירות אורגניות (שלא קשורות לרכישות של עסקים חדשים) ב-2019.