דלק ללא הפסקה: השליטה בהפניקס נמכרה, נכסי שברון נרכשו, מאגר לוויתן מתחיל לפעול ועידן וולס מקבל את ההגה

דלק סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם הכנסות של כ-2 מיליארד שקל, ירידה של 11.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • בשורה התחתונה רשמה דלק רווח נקי של כ-65 מיליון שקל • דירקטוריון החברה אישר את מינויו של עידן וולס למנכ"ל

אסי ברטפלד/  צילום: אוריה תדמור
אסי ברטפלד/ צילום: אוריה תדמור

כ-96% מהעבודות לפיתוח מאגר הגז הטבעי "לוויתן" הושלמו, ובימים אלה התחילה הזרמת הגז הניסיונית למאגר, לקראת הזרמה מסחרית שצפויה להתחיל בחודש הבא - כך עדכנה קבוצת דלק במסגרת פרסום הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי של 2019, שהיה עשיר באירועים מבחינתה.

קבוצת דלק שולטת (באמצעות השותפות דלק קידוחים) בכ-45% ממאגר "לוויתן", לצד החזקה של 22% במאגר "תמר". נוסף על כך, מפעילה הקבוצה רשת תחנות תדלוק וחנויות בישראל וחולשת על פעילות מתרחבת של הפקת נפט וגז בים הצפוני.

דלק סיימה את הרבעון השלישי עם הכנסות של כ-2 מיליארד שקל - ירידה של 11.5% לעומת הרבעון המקביל ב-2018. בשורה התחתונה רשמה הקבוצה רווח נקי של כ-65 מיליון שקל - ירידה של 80% לעומת הרווח ברבעון המקביל.

המניה ירדה על רקע הדוחות

בד בבד, דיווחה אמש דלק על מינויו של עידן וולס למנכ"ל הקבוצה, במקומו של אסי ברטפלד הוותיק. וולס, שנחשב לימינו של בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, ייכנס לתפקידו בתחילת ינואר 2020. 

וולס (42), שהתחיל את דרכו בסביבת תשובה לפני כ-10 שנים כעוזר האישי שלו, התמחה בעריכת דין במשרד גורניצקי ושות'. מאז 2015 ועד היום כיהן וולס בתפקיד המשנה למנכ"ל דלק וכדירקטור בחברה.

מניית קבוצת דלק הגיבה לדוחות ולעדכונים בירידה. בשנה האחרונה איבדה המניה כ-20%, ושווי הקבוצה בבורסה הצטמק לכ-6 מיליארד שקל.

תרומת מגזרי הפעילות לרווח של קבוצת דלק ברבעון השלישי
 תרומת מגזרי הפעילות לרווח של קבוצת דלק ברבעון השלישי

לפני כשבועיים השלימה דלק את עסקת הענק לרכישת נכסי הנפט המפיקים של שברון (CNSL) בים הצפוני, תמורת כ-1.8 מיליארד דולר. זאת, זמן קצר לאחר שהושלמה עסקה שבה מכרה דלק את מניות השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס בכ-1.6 מיליארד שקל. במסגרת העסקה רכשה החברה הבת של דלק, איתקה, עשרה נכסי גז ונפט מפיקים במרכז הים הצפוני (אזור הפעילות של איתקה), תשתית הולכה ואחסון, הכוללת צנרת ואסדות קידוח, וצוות עובדים שעבד בשברון.

לנכסים שנרכשו כושר הפקה יומי ממוצע של כ-60 אלף חביות, רזרבות מוכחות להפקה של כ-131 מיליון חביות שווה ערך נפט, ופוטנציאל רזרבות נוסף של 45 מיליון חביות. השלמת העסקה צפויה להקפיץ את יכולת ההפקה היומית הנוכחית של איתקה בהיקף של פי ארבעה לערך, לעומת היקף ההפקה של איתקה כיום. איתקה תשמש מפעיל בארבעה מתוך עשרת הנכסים הנרכשים.

לפני השלמת העסקה, הסתכמו הכנסות איתקה בכ-62 מיליון דולר ברבעון השלישי - ירידה של 43% לעומת הרבעון המקביל. זאת, עקב "מספר השבתות מתוכננות במתקני ההפקה לצורך ביצוע עבודות תשתית ותחזוקה", וירידה במחירי הנפט והגז ברבעון. הרווח הנקי של איתקה היה כ-600 אלף דולר בלבד ברבעון, לעומת 24 מיליון דולר ברבעון המקביל.

מוקדם יותר החודש השלימה קבוצת דלק את מכירת מניות השליטה בקבוצת הפניקס לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלאטין פוינט, תמורת 1.57 מיליארד שקל, שמתוכם שולמו לה 1.33 מיליארד שקל במזומן (הקבוצה העמידה לרוכשות הלוואת מוכר לחמש שנים בהיקף של 235 מיליון שקל). כתוצאה מהמכירה תרשום דלק רווח הון של 70 מיליון שקל ברבעון הרביעי.

הרווח בינואר-ספטמבר ירד ב-26%

מהדוחות עולה כי הכנסות קבוצת דלק ממכירת גז טבעי (בניכוי תמלוגים) עמדו ברבעון השלישי על כ-350 מיליון שקל - ירידה של 7.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי מהפעילות הסתכם בכ-139 מיליון שקל ברבעון - עלייה של 2.2% לעומת הרבעון המקביל.

פעילות שיווק ומכירת הדלקים בישראל רשמה הכנסות של כ-1.3 מיליארד שקל ברבעון - ירידה של 4.5% לעומת הרבעון המקביל. בשורה התחתונה רשמה הפעילות רווח נקי של 30 מיליון שקל ברבעון - ירידה של 13% לעומת הרבעון המקביל.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה דלק עם הכנסות של כ-6.1 מיליארד שקל, בדומה לתקופה המקבילה ב-2018. בשורה התחתונה רשמה הקבוצה רווח נקי של 545 מיליון שקל - ירידה של 26% לעומת התקופה המקבילה. ההכנסות ממכירת גז (בניכוי תמלוגים) הסתכמו בתקופה זו בכמיליארד שקל - ירידה של 5% לעומת התקופה המקבילה. הרווח הנקי מהפעילות הסתכם בכ-300 מיליון שקל ברבעון - ירידה של 33% לעומת התקופה המקבילה.

איתקה רשמה בתקופה זו הכנסות של 267 מיליון דולר - עלייה של 4.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי של 23 מיליון דולר - ירידה של 24%. התפוקה הממוצעת שלה עמדה על 17.3 אלף חביות נפט ביום.

מפעילות הדלקים בישראל רשמה דלק הכנסות של כ-3.75 מיליארד שקל בתקופה זו, בדומה לתקופה המקבילה. בשורה התחתונה רשמה הפעילות רווח נקי של 78 מיליון שקל - ירידה של 16% לעומת התקופה המקבילה.