ישראייר מסכמת רבעון: סגירת שדה דב הובילה לנזק של 3 מיליון דולר

הציבור מעדיף לנסוע ברכב, והחברות משלמות את המחיר: עם העתקת קו הטיסות תל אביב-אילת לנתב"ג-רמון הביקוש לטיסות ירד משמעותית • אורי סירקיס מנכל ישראייר "שנת 2019 הייתה המאתגרת ביותר מאז יישום מדיניות השמיים הפתוחים"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

השלכות סגירת שדה דב: ישראייר מסכמת את הרבעון השלישי של השנה, ואת תשעת החודשים הראשונים של 2019, עם שיפור בפעילות הבינלאומית. לעומת זאת, החברה מדווחת על פגיעה קשה בפעילות הפנים ארצית, המתרגמת לנזק של 3 מיליון דולר.

עם העתקת קו הטיסות תל אביב-אילת לנתב"ג-רמון הביקוש לטיסות ירד משמעותית, זאת בניגוד לתפוסת בתי המלון שלא נפגעה. הציבור מעדיף לנסוע ברכב, והחברות משלמות את המחיר: ארקיע שמחזיקה ב70% מקווי הפנים נקלעה לקשיים. השבוע קיבלו 100 עובדים הודעת פיטורים. השאר יקצצו 10% עד 35% משכרם.

ישראייר, שנערכה לסגירת שדה דב, הגדילה את הפעילות הבינלאומית שלה תוך דגש על חבילות נופש. החברה גם השכילה לפתוח טיסות ישירות מחיפה לאילת אחרי סגירת השדה.

לפי פרסומי החברה במסגרת דוחות איי.די.בי היא מדווחת על ירידה בביקוש לטיסות לאילת, בכמות הטיסות, בשיעורי התפוסה ובמחיר הממוצע. "מול אלו חלה עלייה מהותית בהוצאות התפעול כתוצאה ממעבר הצי לנתב"ג. השפעות אלו הסתכמו לסך של כ-3.8 מליון דולר, שחלקו קוזז באמצעות שורה של צעדים ובהם: הקטנת מצבת העובדים בכ-10%, הגברת הפעילות הבינלאומית של מטוסי האי.טי.אר והגברת הפעילות משדה התעופה בחיפה".

נזכיר כי לאורך השנה איי.די.בי ניהלה מגעים מתקדמים למכירת ישראייר בעסקה שהוערכה ב60 מיליון דולר, עם כמה רוכשים פוטנציאליים שעמדו על הפרק.

לדברי אורי סירקיס, מנכל ישראייר, "שנת 2019 הייתה המאתגרת ביותר מאז יישום מדיניות השמיים הפתוחים. לצד תחרות עוצמתית מול חברות תעופה זרות נאלצנו להתמודד עם קרקוע מטוס מדגם 737 מקס ועם שינוי דראמטי במוצר הפנים ארצי.

"על אף היערכות מוקדמת במישור התפעולי והמסחרי נאלצה ישראייר להתמודד עם פגיעה של כ-3 מליון דולר בשורת הרווח. מסירותם של עובדי החברה בצד פיתוחים טכנולוגים אפשרו לנו להגדיל את רווחיות הנתיבים הבינלאומיים ולמזער את הפגיעה ברווחיות הגולמית. אני מבקש להודות לכל עובדי ישראייר שבזכותם סיימה החברה את תשעת החודשים הראשונים של השנה ברווח נקי של כ-5 מליון דולר".

התוצאות העסקיות מלמדות כי בסיכום הרבעון השלישי של השנה, מחזור המכירות של הקבוצה הסתכם בכ-129 מיליון דולר ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, זאת על אף סגירת הפעילות הפנים ארצית בשדה דב ועיתוי חגי תשרי.

הרווח הגולמי ברבעון הסתכם בכ-22 מליון דולר, ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון עמד על 11.1 מליון דולר לעומת כ-14.9 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, כאמור כתוצאה מפגיעה בנתיבים הפנים ארציים ועיתוי חגי תשרי.

מחזור המכירות מתחילת השנה הסתכם ב-234 מליון דולר לעומת 247 מליון דולר אשתקד. תרומת ה-Ebitda מתחילת השנה הסתכמה ב-15.5 מליון דולר לעומת 17 מליון דולר אשתקד. הרווח הנקי מתחילת השנה עמד על 4.4 מליון דולר (4.9 בנטרול IFRS16) לעומת כ-8 מליון דולר אשתקד.