תביעה בסיאטל: משה חוגג השתמש ברווחים מהנפקת קריפטו לרכישת בית"ר ירושלים

זוהי תביעה שלישית בשנה האחרונה הקשורה להשקעות בחברת הבלוקצ'יין Stox של חוגג, לאחר ששתי תביעות קודמות, שהוגשו בתל אביב, הוסרו לבסוף בהסכמת הצדדים • עורך הדין האמריקאי סטפן פאלי, המומחה בתחום, סבור כי "אם התיק לא יגיע לפשרה, תוגש בקשה מיידית לדחות את התביעה"

משה חוגג/  צילום: ארנון בוסאני
משה חוגג/ צילום: ארנון בוסאני

הנפקת המטבע הקריפטוגרפי Stox שוב מגיעה אל בית המשפט, הפעם בארה"ב: תביעה חדשה, ובה שמונה סעיפי אישום, הוגשה בשבוע שעבר בבית משפט פדרלי בסיאטל שבמדינת וושינגטון נגד משה חוגג, בעלי קרן ההון סיכון סינגולריטים ומועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ונגד חברת הבלוקצ'יין Stox Technologies שבבעלותו.

התובע טוען כי לאחר שרכש מטבעות קריפטו של סטוקס על סמך הצהרות שנכתבו ב"מסמך הלבן" (Whitepaper) לפני הנפקת המטבע, הציפו חוגג והחברה את השוק במטבעות שהנפיקו, ובכך "גרמו לירידת ערך המטבע באופן קיצוני ובלתי צפוי", כלשון התביעה.

התביעה, שהוגשה ביום שני שעבר על ידי המשקיע שון שניידר (Sean Snyder), נחשפה אמש (ו') באתר חדשות הקריפטו האמריקאי The Block. שניידר טוען כי מעשיהם של סטוקס וחוגג גרמו לו באופן אישי נזק בהיקף של 435 אלף דולר (כ-1.5 מיליון שקל), לאחר שב-ICO (הנפקה ראשונית של מטבע קריפטו) של סטוקס ביולי 2017 גויסו כ-30 מיליון דולר.

שמונת סעיפי התביעה כוללים הפרת חוזה, הפרת חובת נאמנות, הונאה, גרימה מכוונת של מצוקה רגשית, עשיית עושר ולא במשפט, בקשה לסעד הצהרתי, דרישה לקבלת דיווח - ולבסוף, עבירה על RICO (ראשי תיבות של Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act) - חוק של הממשל הפדרלי שנועד למאבק נגד הפשע המאורגן בארה"ב.

זוהי התביעה השלישית בשנה האחרונה הקשורה לחברת הבלוקצ'יין סטוקס של חוגג, לאחר ששתי תביעות קודמות בעניין סטוקס הוסרו לבסוף בהסכמת הצדדים. בשתי התביעות הקודמות, שהוגשו בבית המשפט המחוזי תל אביב, נודע ל"גלובס" ממקורות הבקיאים במגעים בין הצדדים כי חוגג הגיע להסכם פשרה עם התובעים מחוץ לכותלי בית המשפט, אם כי חוגג הכחיש זאת.

התובע אינו מיוצג על ידי עורך דין

בתביעה שהוגשה השבוע בסיאטל, התובע מייצג את עצמו (pro se), ללא עורכי דין. שניידר טוען בתביעתו, בין השאר, כי הרווחים של חוגג ממכירות המטבעות של סטוקס שימשו אותו "למימון כמה רכישות יקרות, כולל רכישת קרקע ב-19 מיליון דולר באזור תל אביב (עסקה שנחשפה ב"גלובס" ביוני 2018, ובה רכש חוגג מאילן בן דב קרקע בכפר שמריהו בכ-70 מיליון שקל), 7.2 מיליון דולר לרכישת מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ותרומה של 1.9 מיליון דולר לאוניברסיטת תל אביב, שבשיתוף עמה הוקם מכון חוגג לחקר הבלוקצ'יין". חוגג רכש את מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים מידי איש העסקים אלי טביב באוגוסט 2018 תמורת 26 מיליון שקל.

לטענת התובע, הנפקת המטבע של סטוקס הייתה חלק מדפוס התנהגות מתמשך של חוגג. הוא מציין בכתב התביעה כי "בנובמבר 2019 השיק חוגג עוד הנפקת מטבע קריפטו (ICO) בעבור BLOCKTV בתקווה לגייס בעבורו 6 מיליון דולר". כפי שפורסם ב"גלובס" החודש, מטבע הקריפטו של בלוקטיוי (שסימולו BLTV), מיזם המדיה של חוגג, נרשם למסחר ב-21 בנובמבר בבורסת הקריפטו Bittrex Global, הפועלת מליכטנשטיין.

הנפקה באמצעות בורסת קריפטו נקראת Initial Exchange Offering, ובקיצור IEO. ב-IEO הבורסה משמשת מתווך בין החברה המנפיקה לבין המשקיעים, בניגוד לגיוס ICO - שבו חברה מנפיקה מטבע ישירות למשקיעים. מיזם בלוקטיוי נמצא בבעלות החברה הפרטית הישראלית Alignment Media LTD, שהיא חלק מקבוצת אליינמנט. קבוצה זו נמצאת בבעלות מלאה של סינגולריטים, בראשותם של חוגג ושותפו הקזחי קינס רקישב.

"תביעות קודמות הסתיימו בפשרה"

עד כמה התביעה האחרונה נגד סטוקס וחוגג רצינית? בכתבה באתר The Block מביע את דעתו בעניין עורך הדין האמריקאי סטפן פאלי, שותף במשרד עורכי הדין Anderson Kill מוושינגטון די.סי. המתמחה בתחום של בלוקצ'יין ומטבעות קריפטו. לדברי פאלי, "אף שיש בתביעה כמה האשמות רציניות על הונאה ועבריינות, יש בה גם כמה בעיות של תחום שיפוט שצריכות להיפתר, ועילות התביעה מבולגנות.

יש כאן שמונה סעיפי אישום, כולל טענה להפרת חוק RICO. בבסיס התביעה יש טענות להפרת חוקי ניירות ערך, שהן חמורות מספיק אחרי הרפורמה בחוק ניירות ערך פרטיים (PSLRA) גם בלי להתעסק עם האלמנטים של RICO. ללא ייצוג משפטי מקצועי (ואפילו עם ייצוג כזה), לתובע יש כמה אתגרים, ואולי הוא מנסה לנגוס יותר משהוא רוצה ללעוס (ניסיון להשיג יותר ממה שהוא מסוגל; ר"ק)".

מעבר לדעתו על אתגרי התביעה, מוסיף פאלי: "נאמר לי שלא לציטוט על ידי מקור הבקיא בתביעות קודמות נגד חוגג, שהיו קשורות להנפקות של מטבעות קריפטו, כי כמה מהתביעות האלה הסתיימו בפשרה בסכום בן 7 ספרות. אז אם נשים בצד את הבעיות בטענות התביעה, יכול להיות שזה המצב כאן. בלי קשר, נראה סביר למדי שאם התיק הזה לא יגיע מיידית לידי פשרה, תוגש לבית המשפט בקשה לדחות את התביעה".

כפי שפורסם ב"גלובס", בנובמבר 2018 תבעו 17 בעלי מניות בחברת האופציות הבינאריות AnyOption Holdings להוציא צו פירוק לחברת Invest.com של חוגג. בבקשת הפירוק שהגישו טענו התובעים, בין השאר, כי חוגג נישל אותם מזכויותיהם בהנפקת המטבע של סטוקס. כחודש לאחר מכן הגיעו ביניהם הצדדים להסדר במסגרת גישור, ולבקשתם התביעה הוסרה ואף פורסמה הודעת התנצלות משותפת.

בינואר 2019 הגיש המשקיע הסיני ז'וון הו תביעה של 17 מיליון שקל נגד חוגג וחברת סטוקס. כפי שפורסם ב"גלובס", התובע טען אז כי חוגג רוקן חוגג את סטוקס מכספי הנפקת המטבע של סטוקס ומשך אותם לעצמו או לעסקיו, תוך שהפר שורה של התחייבויות הכלולות ב-White Paper. תביעה זו נמחקה, בסופו של דבר, במאי האחרון, לאחר שהצדדים הגיעו להסכם בהליך גישור, שבמסגרתו הסכים חוגג לשלם לתובע 50 אלף דולר בעבור הוצאות משפטיות. ל"גלובס" נודע אז כי חוגג הגיע לידי פשרה עם התובע הסיני והתחייב לשלם לו כ-2 מיליון דולר, אבל מידע זה הוכחש בשעתו על ידי הצדדים.

שש תביעות של משקיעים בתוך שנתיים

חוץ משלוש התביעות הקשורות בסטוקס, הוגשו נגד חוגג השנה עוד שתי תביעות הקשורות להשקעות בסטארט-אפים שהקים. באפריל נחשפה ב"גלובס" תביעה בהיקף של 50 מיליון דולר שהוגשה בקליפורניה נגד חוגג ושותפו רקישב על ידי יזם האינטרנט הקנדי אדם פרזו, הטוען כי נושל מזכויותיו בסטארט-אפ invest.com. תביעה זו נדחתה חודשיים לאחר מכן על ידי בית המשפט בגין היעדר סמכות שיפוט.

ביולי האחרון, כפי שנחשף ב"גלובס", הוגשה נגד חוגג תביעה של 6 מיליון שקל בבית המשפט המחוזי תל אביב על ידי בארי פרידמן ומרווין מרמלשטיין האמריקאים, ממשקיעי הסטארט-אפ Mobli. בתביעה זו, שעדיין תלויה ועומדת בבית המשפט, טוענים השניים כי השתתפו ברכישת מניות מובלי על סמך מצגים שקריים שהוצגו בפניהם על ידי חוגג והחברה. טענה דומה נגד חוגג ומובלי הועלתה בתביעה שהוגשה במרץ 2018 בבית משפט בקליפורניה על ידי המיליארדר החרדי שלמה יהודה רכניץ. באותה תביעה, שגם היא עוד תלויה ועומדת, טוען רכניץ כי מצגי שווא של מובלי הובילו אותו להשקעה של 5 מיליון דולר במניות החברה.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.