חודש לתחילת הרפורמה של משרד הבריאות: ביסלי, במבה ואפרופו לא יסומנו באדום

באסם מציינים כי כ-300 מוצרים עברו שינוי בהשקעה של כ-30 מיליון שקל, כשלפי החברה "רק" 25% ממוצריה יקבלו סימון אדום • מנכ"ל אסם: "ישנם הרבה סימני שאלה איך הענף יראה שנה מהיום"

במבה במפעל / צילום: איל יצהר, גלובס
במבה במפעל / צילום: איל יצהר, גלובס

חודש לפני שרפורמת סימון המזון המזיק של משרד הבריאות יוצאת לדרך ומחייבת את חברות המזון להזהיר מפני מוצרים שמכילים כמויות לא מומלצות של סוכר, שומן ומלח, אסם חושפת את השינויים שביצעה בהרכבי המוצרים שלה ומגלה כי חטיפים במבה, ביסלי ואפרופו לא יקבלו סימון אדום במסגרת השלב הראשון של הרפורמה ב-2020. החטיף המלוח היחיד שיסומן במסגרת הרפורמה הוא דווקא זה שלאורך השנים נתפס כמזיק פחות ואף הומלץ על על ידי דיאטניות - בייגלה.

אסם, חברת המזון השלישית בגודלה בישראל, ביצעה שינויי מתכונים בחלק ניכר ממוצריה וזאת על מנת להימנע מסימון אדום במסגרת התקנות שמחייבות לציין על גבי האריזה של מוצרים שיוצרו או יובאו החל מה-1 בינואר 2020 כמויות חריגות של שומן, סוכר ונתרן.

ואולם, בקטגוריות בהן החברה לא הצליחה להביא למדף מוצר שלהערכתה שומר על הטעם המקורי באופן שיפגע במכירות בצורה משמעותית, היא בחרה להציע חלופה בריאה יותר, ולמכור אותה לצד המוצר הרגיל. "גם כשלא הצלחנו להגיע להפחתה שמקובלת על הצרכנים, יצרנו אלטרנטיבה" אומר מנכ"ל אסם אבי בן-אסאייג.

כך למשל, לצד מוצרי הבייגלה שיסומנו, יימכרו שתי חלופות במליחות מעודנת, ללא סימון אדום. במוצרי הבייגלה האחרים הופחתו כ-15% משיעור הנתרן, אך אלו עדיין יסומנו באדום.

אלא שבחברה מעריכים כי בקטגוריות בהן יוצב מוצר בריא יותר לצד המוצר הנמכר כיום, מכירותיו יישארו בשוליים: "פגענו בטעם, הורדנו מלח, לא יהיה מישהו שלא ירגישו את זה. במבחני טעימה הצרכן אמר 'פחות טעים לי'. ההפחתה במוצרים התחליפיים היא גדולה - זו כמות מלח שדורשת שינוי גדול מאוד גדול בטעם", מגלה מנכ"ל החברה, כשלהערכת אסם "רק 5%-10% מהצרכנים ייקחו מוצרים כאלה של מליחות מעודנת".

אז האם הרשתות 'יקריבו' שטחי מדף כדי להחזיק את אותם תחליפים שמיועדים לקהל מצומצם? "בסוף הקמעונאי יקבל את ההחלטה. זה סרבול להחזיק את שני המוצרים על המדף, העדפנו לשים מוצרים שהצרכן ירצה בלי סימון", משיב בן-אסאייג ומוסיף: "אני חייב להודות שלפני שנה הערכנו שנגיעו למספר רחב הרבה יותר של תחליפים. צמצמנו את הרשימה ל-17 מוצרים תחליפיים מתוך מאות המוצרים שאנחנו מייצרים. ישנם הרבה סימני שאלה איך הענף יראה שנה מהיום".

בקרב אותם 17 תחליפים שיוצבו כחלופה בריאה יותר על המדף וצפויים לצאת לשוק במהלך החודשים ינואר-פברואר, ישנם מוצרים שיימכרו במחיר גבוה יותר. בחברה עדיין לא יודעים לומר מה צפוי להיות הפער במחיר.

בסך הכל, באסם מציינים כי כ-300 מוצרים עברו שינוי הרכב (המכונה רפורמולציה) בהשקעה של כ-30 מיליון שקל, כשלפי החברה "רק" 25% ממוצריה יקבלו סימון אדום.