מרוץ ההחתמות לקראת ה-61 החל

המועמד הראשון שיקבל 61 חתימות ויציגן בפני הנשיא, יקבל אוטומטית את המלאכה לנהל מו"מ קואליציוני למשך 14 ימים • לנשיא המדינה אין שיקול דעת בנושא והוא חייב להטיל את המלאכה

בני גנץ, בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, תמר מצפי
בני גנץ, בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, תמר מצפי

מרוץ החתמת חברי הכנסת על המומלץ הבא שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה החל. לפי הנחיות היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון כל אחד מ-120 חברי הכנסת יכול לחתום ליותר ממועמד אחד. המועמד הראשון שיקבל 61 חתימות ויציגן בפני הנשיא, יקבל אוטומטית את המלאכה לנהל מו"מ קואליציוני למשך 14 ימים. לנשיא המדינה אין שיקול דעת בנושא והוא חייב להטיל את המלאכה.

למרות מרוץ החתימות, המצב הפוליטי לא השתנה בהרבה. רה"מ נתניהו, גם כאשר היו לו מעל ל-61 ממליצים באפריל 2019, לא הצליח להרכיב ממשלה ולהשלים את המו"מ הקואליציוני. באוקטובר 2019, קיבל ח"כ בני גנץ את ההזדמנות להרכיב ממשלה ואף הוא לא השיג את הרוב הדרוש בכנסת כדי להשביע ממשלה.

בסיעת ישראל ביתנו העבירו ביממות האחרונות את המסר כי יחתמו לשני הצדדים ולפיכך, בבחינת מספר הממליצים, צפויים הן גנץ והן נתניהו לבוא בפני הנשיא עם 61 החתימות הדרושות, אולם הדבר לא פותר את בעיית הרכבת הממשלה. לכנסת ה-22 נותרו עוד עשרה ימים. ביום רביעי הבא (ה-11 בדצמבר) בחצות יפקע הזמן המוקצב על פי חוק יסוד הממשלה והמדינה תצא למערכת בחירות שלישית, אשר תערך תוך 90 ימים, כלומר באמצע חודש מארס 2020

מספר חברי כנסת הציגו ברשתות החברתיות את חתימתם על ההמלצות. ח"כ מוטי יוגב מן הבית היהודי, צילם עצמו חותם לנתניהו.

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ח"כ ניצן הורביץ הציג את חתימתו כבר לפני יותר משבוע. לדבריו, לגנץ יש 57 חתימות ונחוצים להם רק 4 נוספים כדי לעבור את הרף הדרוש.