קנאביס | דעה

דעה: האם ניתן לאכוף פטנטים בתחום הקנאביס?

אי-החוקיות הקשורה בגידול ושימוש בקנאביס ובמוצריו מביא לחוסר בהירות, הן בישראל והן במדינות אחרות כגון ארה"ב

 

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

מרבית משרדי הפטנטים בעולם כיום מעניקים פטנטים על זני קנאביס ומוצריו. בעוד שמרבית המדינות, ביניהן גם ישראל, עדיין מגבילות את המסחר במוצרי קנאביס, ובעוד שהרגולציה בתחום עדיין לא הובהרה באופן מלא - משרדי הפטנטים בעולם לא נדרשו לעגן את ייחודיותו של תחום הקנאביס בחקיקה או בהוראות עבודה חדשות. עשרות פטנטים הוענקו על ידי משרד הפטנטים הישראלי בשנים האחרונות ולמעלה מ-500 פטנטים הוענקו על ידי משרד הפטנטים האמריקאי, על אמצאות העוסקות בגידול ושימוש בזני קנאביס או במוצרי קנאביס. אי-החוקיות הקשורה בגידול ושימוש בקנאביס ובמוצריו מביא לחוסר בהירות, הן בישראל והן במדינות אחרות כגון ארה"ב, באשר לתקפותן של זכויות הקניין הללו.

בארה"ב החלה התמונה לאחרונה להתבהר. ביולי 2018 הוגשה בבית המשפט הפדרלי בקולורדו תביעת הפרה על ידי חברת United Cannabis Corporation נגד חברת Pure Hemp Collective Inc. הפטנט האמריקאי שהוענק לחברת UCANN ואשר הפרתו נטענת בתביעה - מגן על תמציות קנאביס ושיטות הכנה ושימוש בהן. בתביעתה טוענת UCANN כי חברת Pure Hemp הפרה את הפטנט שניתן לה עת Pure Hemp מכרה מוצרי CBD הזהים לאלה המוגדרים בפטנט.

חשיבותה של תביעה זו אינה רק בכך שזוהי התביעה הראשונה בתחום הקנאביס, אלא ובעיקר בעובדה שהחלטת בית המשפט הפדרלי בעניינה ייתכן ותסמן את האופן בו בתי המשפט יתייחסו לתוקפם של פטנטים בתחום, ואת זכות בעלי הפטנטים למנוע ממתחריהם לבצע את שנתבע בהם, גם בשווקים בהם פעילות עסקית סובבת קנאביס אינה מותרת.

רמז לעמדת בתי המשפט ניתן על ידי בית המשפט הפדרלי עת דחה את בקשתה של Pure Hemp, בניסיונה להימנע ממשפט הפרה, להכריז כי הפטנט אינו תקף מכיוון שהוא מעניק הגנה למוצר אשר אינו בר הגנה. בית המשפט לא הסכים עם עמדת החברה והורה על בירור התביעה בהליך ההפרה שטרם החל. החלטת בית המשפט שלא לסלק את התביעה על הסף הבהירה כי בתי המשפט בארה"ב ינהגו בפטנטים בתחום הקנאביס בהתאם לאותם מבחנים הנהוגים בפטנטים על אמצאות בתחומים אחרים. אין ספק שגם בישראל גישתם של בתי המשפט תהיה זהה.

על אף שהגנת הפטנט המוענקת בארה"ב אינה מדינתית אלא פדרלית, יזמים וחברות בתחום הקנאביס צריכים לקחת ברצינות את זכויות הקניין הרוחני שלהם הן ברמה הפדרלית והן ברמה המדינתית.

לאור המחסום הפדרלי אשר אינו מאפשר סחר בין-מדינתי ולאור העובדה שחוקי המדינות אינם יכולים להקל בעניין זה, בחודש יוני השנה הציגו שני סנאטורים את חוק הסחר בקנאביס (The State Cannabis Commerce Act ), אשר מטרתו להגן על מכלול חוקי הקנאביס המדינתיים מפני התערבות פדרלית ולאפשר סחר בין מדינתי בקנאביס ומוצריו. הצעת החוק אינה ממוקדת בשימושים רפואיים, אלא מתייחסת באופן שווה לכלל התוכניות המדינתיות המאפשרות גידול או שימוש בקנאביס ומוצריו. כפי שהסבירו יוזמי החקיקה, מטרת החקיקה המוצעת היא להגן הן על יצרנים והן על צרכנים המשנעים קנאביס בין מדינות המאפשרות שימוש בקנאביס או במוצריו ומסכימות למסחר בין מדינתי.

אומנם מטרת החוק אינה לקדם לגליזציה ברמה הפדרלית, אך אם תהפוך ההצעה לחוק, יצרנים וצרכנים כאחד ייהנו מהגנה מפני העמדה לדין בגין מסחר בין מדינתי אסור בסמים. זוהי בהחלט תהיה אחת מנקודות המפנה בגישתו המסורתית של המחוקק האמריקאי למסחר בקנאביס. 

הכותב הוא עורך פטנטים מומחה בתחום הקנאביס, ושותף בכיר בקבוצת ריינהולד כהן