השבוע בשווקים: האם המדדים בדרך להשלמת הראלי של סוף השנה

בעוד מדדי המניות משייטים ברמת השיא, חוסר הוודאות סביב שיחות הסחר בין סין לארה"ב צפוי להמשיך להעיב • שלל נתוני מאקרו צפויים להתפרסם, בהם מדד מנהלי הרכש בסין ובמדינות האיחוד האירופי • בהמשך להתערבות המשמעותית של בנק ישראל בשוק המט"ח בשבוע שעבר, האם הבנק צפוי להמשיך ברכישות? • התחזית השבועית של גלובס

ראלי סוף שנה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ראלי סוף שנה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שבוע המסחר בשוקי ההון בעולם צפוי להיפתח בהמשך לירידות שנרשמו ביום שישי האחרון בוול סטריט, בצל חוסר הוודאות סביב שיחות הסחר שבין סין לארה"ב. המדדים המובילים איבדו ביום שישי כ-0.4% ביום מסחר מקוצר לרגל חג ההודיה, וזאת לאחר שביום חמישי לא התקיים מסחר. 

מתחילת השנה שוקי המניות רשמו תשואה חיובית מרשימה, למרות מתיחות הסחר שבין המעצמות סין וארה"ב, והתחזית להאטה נוכח ירידה בקצב הצמיחה. נכון ליום האחרון לחישוב התשואות (28 לנובמבר), בארה"ב מדד S&P 500 רשם מהלך עליות של 25.8%, הדאו ג'ונס עלה ב-20.7% ומדד הנאסד"ק הציג את הביצועים החזקים ביותר עם מהלך עליות של 31.2%.

אלו האירועים שצפויים לרכז עניין בשבוע הקרוב:

1. שיחות הסחר לקראת פיצוץ?

ביום רביעי אחרון חתם הנשיא טראמפ על הצהרה של הקונגרס התומכת בזכויות האזרח בהונג קונג, ובכך העלה זעם בקרב מקבלי ההחלטות בסין, שקראו למהלך כ"כוונות זדוניות". מוקדם יותר היום, עיתון ה'גלובל טיימס' הסיני צוטט מקורבים לממשל הסיני שאמרו כי סין מתנה את החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר תמורת הסרת המכסים מצד ארה"ב שצפוים לצאת לפועל באמצע חודש דצמבר.

כלכלני בנק פועלים כותבים כי "הנשיא טראמפ חתם על שני חוקים המתירים סנקציות, במידה ויפגעו זכויות האזרחים בהונג-קונג. בנוסף, אחד החוקים אוסר לייצא להונג קונג אמצעים לפיזור הפגנות. חוקים אלו התקבלו על-ידי הממשלה בסין כאיתות לתמיכת וושינגטון במחאה בהונג קונג, וכמו כן התערבות בעניינים הפנימיים של המדינה. סין הודיעה שבכוונתה לנקוט בצעדי תגמול. השווקים התמקדו יותר בנתונים הכלכליים בארה"ב שהיו טובים ברובם, ובאינפלציה הנמוכה שאולי בכל זאת תאפשר הפחתת ריבית בשנה הבאה".

2. מאקרו

מחר סין תפרסם את מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר הייצור לחודש נובמבר, מה שאמור לספק אינדיקציה לגבי הפעילות הכלכלית של המעצמה. התחזיות בשוק הן לקריאה של 51.4 נקודות, לעומת קריאה של 51.7 נקודות בחודש הקודם.

גם בגרמניה יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור לחודש נובמבר, כאשר הצפי הוא לקריאה של 43.8 נקודות, בדומה לחודש הקודם. גם בריטניה תפרסם את מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור, כאשר התחזיות הן לקריאה דומה של 43.8 נקודות, ללא שינוי לעומת החודש שעבר. 

נשיאת הבנק המרכזי של אירופה (ECB) קריסטין לגארד צפויה לשאת מחר דברים.

בארה"ב יפורסם מחר מדד ISM במגזר הייצור לחודש נובמבר, כאשר הצפי הוא לעלייה ל-49.2 נקודות, לעומת קריאה של 48.3 נקודות באוקטובר. נזכיר כי קריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות של הפעילות הכלכלית. 

ביום רביעי סין תפרסם את מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים, כאשר הצפי הוא לקריאה של 52.7 נקודות בחודש נובמבר, לעומת קריאה של 51.1 נקודות בחודש אוקטובר.

באותו היום בארה"ב יפורסם סקר התעסוקה של ה-ADP לחודש נובמבר, הצפי הוא לתוספת של 140 אלף משרות, לעומת תוספת של 125 אלף משרות בחודש הקודם. בנוסף יפורסם בארה"ב מדד ISM לחודש נובמבר במגזר הלא יצרני.

נתוני הצמיחה בגוש האירו יפורסמו ביום חמישי, כך גם נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש אוקטובר.

ביום שישי ארה"ב תפרסם את שיעור האבטלה לחודש נובמבר, את שיעור ההשתתפות בשוק העבודה, ואת השינוי במספר המועסקים המגזר הלא חקלאי.

3. בנק ישראל ימשיך להתערב בשוק המט"ח?

ביום חמישי האחרון נחשף בגלובס כי בנק ישראל שוב התערב בשוק המט"ל וביצע רכישה מהותית של דולרים, וזאת בפעם השלישית בתוך שבוע. עם הודעת הריבית בשבוע שעבר, שנותרה ללא שיניו, בנק ישראל ביצע מהלך רכישו תאגרסיבי במטרה להחליש את השקל. אנדרו אביר, מנהל חטיבת השווקים של בנק ישראל, אמר בראיון לתקשורת הזרה ביום חמישי האחרון, כי "התערבות בשוק המט"ח היא הדרך המתאימה ביותר כיום להעלאת האינפלציה ולהעצמת כלכלת ישראל, אף כי הפחתות הריבית נותרות על השולחן. הדברים הללו מגיעים בהמשך להתערבות המשמעותית שביצע הבנק בשבוע האחרון, לאחר שהחליט להותיר את הריבית ללא שינוי, בניגוד לציפיות בשוק".

 גיא בית אור, מנהל מחלקת המאקרו בבית ההשקעות פסגות, כתב כי "במהלך השבוע האחרון בנק ישראל חידד באופן מאוד ברור מהם סדרי העדיפויות שלו בשלב הזה בכל הנוגע לכלי המדיניות המועדף - קודם רכישות מט"ח ורק במקרה הצורך הפחתות ריבית נוספות שלהערכתנו ילוו גם בהתחלת רכישות מט"ח לא מעוקרות. להערכתנו, בנק ישראל צפוי להמשיך ולהתערב בשוק המט"ח גם בחודשים הקרובים כאשר את הפחתת הריבית (ל-0.1% או ל-0.0%) הם צפויים לשמור במצב של התממשות של חלק מהסיכונים כגון האטה כלכלית בישראל או החרפה של תמונת המצב העולמית. להערכתנו, התנאים ב-2020, ככל הנראה, יצדיקו הפחתת ריבית והמשך התערבות בשוק המט"ח עם הסתברות גבוהה יותר להתחלת רכישות מט"ח לא מעוקרות".