פשרה בתביעת רמון נגד שפטל: העו"ד יתנצל בשידור חי ברדיו

בסיום דיון קדם-משפט בתביעת הדיבה של חיים רמון נגד עו"ד יורם שפטל הגיעו הצדדים להסכמה, לפיה שפטל יחזור בו מאמירותיו הקשות נגד רמון ויתנצל בשידור חי בתוכניתו ב-103FM • הצדדים אף הסכימו כי כל צד יישא בהוצאותיו

יורם שפטל / צילום: אלון רון
יורם שפטל / צילום: אלון רון

הבוקר (א') התקיים דיון קדם-משפט בתביעת הדיבה שהגיש שר המשפטים לשעבר חיים רמון נגד עורך הדין הפלילי ומגיש הרדיו יורם שפטל. בסיום הדיון, הגיעו הצדדים להסכמה, לפיה שפטל יחזור בו מאמירותיו הקשות נגד רמון ויתנצל בשידור חי בתוכניתו ב-103FM.

שפטל נתבע בסכום של רבע מיליון שקל לאחר שכינה את רמון בשידור "רמאי פתולוגי", "רמאי נמוך שכמוך", "נכלולי" ואף הפליא בתיאורו כאשר התבטא "פושע שידיו מגואלות בדם". זאת בעקבות חלקו של רמון בהסכמי אוסלו, אותם שפטל הגדיר "הפשע הרצחני, המתועב, המחליא והמנוול ביותר שבוצע כלפי העם היהודי מאז פשע השואה. חד וחלק".

בעקבות הדברים החריפים והחריגים, החליט השר לשעבר רמון לתבוע את עו"ד שפטל שהגיש כתב הגנה וטען כי מדובר בתביעת סרק קנטרנית משוללת בסיס, ואינה אלא "תביעת השתקה". לטענת שפטל, דבריו נאמרו כחלק מביקורת לגיטימית ופולמוס פוליטי על רקע מאמרו של רמון שהצדיק את הסכמי אוסלו אשר היה שותף לחתימתם.

השופט עזריה אלקלעי מבית המשפט השלום בתל אביב אמר בדיון היום כי "חופש הביטוי הוא קיים והוא נהנה מזכות חוקתית במדינה, אך יש גבול לחופש הביטוי. בייחוס האישי הייתה פה הגזמה. עם כל זה שבית המשפט העליון מכיר בשיח שיהיה קשה ככל שיהיה, אני לא חושב שהביטויים 'רמאי פתולוגי', איך אפשר לומר שזה לא לשון הרע? אלה ביטויים שאי אפשר להגיד אותם".

שפטל שהגיע מיוצג, החליט לדבר בעצמו ואמר כי דווקא מדובר בביטוי מאוד שגור בפיו במסגרת תכנית הרדיו שלו. לטענתו, רמון אכן רמאי פתולוגי בעקבות הטענה שלו כי הסכמי אוסלו לא הגבירו את מרחץ הדמים.

השופט אלקלעי שאל את שפטל מדוע הכינוי "נכלולי" איננו לשון הרע. על כך ענה שפטל: "נכלולי זה לא לשון הרע, זו מחמאה".

רמון, שיוצג על ידי עורך הדי,  ליאור אפשטיין טען בדיון כי הוא לא יכול להבליג על האמירה שידיו מגואלות בדם. "לגבי האמירה 'שקרן פתולוגי' הייתי חי עם זה למרות שזה לשון הרע. זה שידיי מגואלות בדם זו קריאה לרצח". שפטל טען בתגובה כי מדובר באמירה לגיטימית כיוון שבעקבות החתימה על ההסכם נרצחו 2,000 ישראלים ונשפכו נהרות של דם. "מי שעשה את פשע אוסלו, זו ממשלת ישראל שרמון היה חבר בה. כחבר ממשלה שהכניס את עראפת ויצרה מרחץ דמים, הוא אחראי ישיר".

בסופו של הדיון, השופט פחות השתכנע ואמר כי "למרות ההסברים המלומדים של הנתבע, לכאורה הדברים חורגים מתחום המותר באמירה. ונראה לי כרגע בשלב הלכאורי שיש בכך משום לשון הרע". השופט הציע כי שטפל יחזור בו מן האמירות האישיות נגד רמון מבלי שיצטרך לחזור בו כלל מדעותיו העקרוניות נגד הסכם אוסלו.

הפשרה הוסכמה על הצדדים, ובפתח תכניתו ביום חמישי בשבוע הבא יקריא שפטל את ההתנצלות הבאה: "אני חוזר בי מהדברים שאמרתי על חיים רמון בתכניתי מיום 13.9.18 ומתנצל על כך שאמרתי עליו שהוא שקרן פתולוגי וידיו מגואלות בדם". הצדדים אף הסכימו כי כל צד יישא בהוצאותיו.

עו"ד ליאור אפשטיין מסר בתגובה: "בהעדר דין, כל מה שיש לנו הוא הדיין. וויכוח פוליטי איננו סיבה לחרוג מכללי התרבות והשיח, ובית המשפט הבהיר זאת בלשון שאינה משתמעת. אני מברך על התוצאה אליה הגענו".