מתכננים נופש בפריז? כדאי שתהיו מוכנים ל"סוף שבוע שחור" של שביתות והפגנות

השביתה במטרו וברכבות נעשית במחאה על רפורמה מקיפה שתפגע בפנסיה של עובדי 42 חברות ממשלתיות, ביניהם עובדי הרכבת והמטרו בפריז, שחקנים ועובדים חברות אנרגיה • הפעם האחרונה שבה נשיא צרפתי ניסה לשנות הפנסיות, ונכשל, היתה ב-1995

אחד מהמפגינים מחזיק שלט עם התאריך הרשמי של השביתה בפריז / צילום: Stephane Mahe, רויטרס
אחד מהמפגינים מחזיק שלט עם התאריך הרשמי של השביתה בפריז / צילום: Stephane Mahe, רויטרס

צרפת מתכוננת לשביתה מקיפה ביום חמישי הקרוב, שעשויה להתרחב ואף לשתק את פריז ואת המדינה כולה במהלך סוף השבוע. איגודי עובדי ציבור והחברות הממשלתיות במדינה, ביניהם כל עובדי מערך התחבורה של פריז (RATP), עובדי הרכבת הצרפתית (SNCF), ועובדי חברת התעופה "אייר פראנס", הודיעו על שביתה שאינה מוגבלת בזמן החל מחמישי הקרוב, במחאה על ניסיון הממשלה לשנות את הסכמי הפנסיה הקיימים. בעבור נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מדובר במבחן פוליטי חשוב, ובניסיון ראשון מזה 30 שנה לשנות את ההסכמים הקיימים בנוגע לפרישה לגמלאות של מגזרים מסוימים.

בין השאר, צפויות ככל הנראה להתבטל או להידחות טיסות לצרפת וממנה של חברת "אייר פראנס", תנועת הרכבות ההומה בדרך כלל צפויה להצטמצם משמעותית - אם לא להתבטל כליל - ופריז עצמה תהיה משותקת, ללא אוטובוסים או מטרו. אל השביתה ככל הנראה יצטרפו גם איגודי העובדים בחברות אנרגיה ממשלתיות, עובדי האשפה, נוטריונים ואפילו שוטרים. העיתון "לה מונד" כתב כי הממשלה נערכת ל"סוף שבוע שחור", משום שהארגונים הודיעו כי השביתה אינה מוגבלת בזמן בשלב זה.

כבר היום (ב') לא ניתן לקנות כרטיסים באתר הרכבת הצרפתית מה-5 עד ה-8 בדצמבר (כולל). כל הרכבות ליעדים שונים מסומנות כ"מלאות". במקביל, הנהלת הרכבת פירסמה הודעה לפיה "תנועת הרכבות תיפגע משמעותית בתקופה זו בשל שביתה לאומית". דבר זה מצביע על איומי האיגודים להאריך את השביתה במדת הצורך, אם הממשלה תסרב לדון מחדש בהסכמים. במקביל, ביום שבת אמור להתרחש סיבוב נוסף של מחאת תנועת "האפודים הזוהרים", ונהגי משאיות, מצדם, מאיימים לחסום את הכבישים המהירים במחאה על מחירי הדלק והסולר.

הרקע לשביתה הוא ניסיון לבצע רפורמה מקיפה בפנסיה של עובדי 42 חברות ממשלתיות, ביניהם גם שחקנים ב"קומדי פראנסז", נוטריונים, עובדים במזקקות דלק ועוד. מקרון מנסה לאחד את הסכמי הפנסיה הנדיבים והשונים המוענקים להם ולהחליף אותם בהסכם פנסיה אחיד, המשווה את התנאים שלהם לאלה הנהוגים לעובדים במגזר הפרטי. על ידי כך, הוא מקווה, לבטל בעצם את ההטבות הנדיבות מהן הם נהנים, הכוללות פנסיה גבוהה ופרישה מוקדמת.

במאבק על דעת הקהל הציבורית, פירסמה הממשלה בשבועות האחרונים נתונים לפיהם לעובדי תאגיד התחבורה של פאריס ישנם תנאים יוצאי דופן לטובה, וגיל הפרישה הממוצע שלהם עומד על 56 שנים, לעומת הגיל המינימלי לפרישה בצרפת העומד על 62 (גיל הפרישה הרשמי לגמלאות הוא 67). בנוסף, הפנסיה של עובדים אלה מחושבת לפי שש המשכורות האחרונות שלפני פרישתם, במקום ממוצע 25 השנים עם השכר הגבוה ביותר, כפי שנעשה לגבי עובדים אחרים. לפיכך, הפנסיה החודשית שלהם, לפי הדיווחים של העיתונות בצרפת, עומדת על 3,075 אירו בממוצע. הפנסיה הממוצעת בצרפת עומדת על 1,422 אירו.

בתגובה להצהרות על השביתה המתקרבת ביצעה הרכבת הצרפתית גיוס חירום של עובדים שאמורים להחליף חלק מהפעילות של העובדים השובתים, והמשק כולו נערך למצב החירום שאמור לפרוץ ביום חמישי הקרוב. אתמול התכנסו שרי הממשלה לדון בתוכנית חירום להתמודד עם השביתה אם היא תתארך. "אנחנו מדברים על גיוס כל המשאבים של המדינה כי לצמצם את נזקי השביתה", אמר דובר ממשלתי לעיתון "לה מונד". ראש הממשלה הצרפתי, אדוארד פיליפ, אמר כי הוא "פתוח לדיונים, כל עוד הם לא נעשים בצורה ברוטלית". אחת הפשרות שהוצעו היא דחיית מועד הפעלת הרפורמה ל-2025, אולם לא ברור אם הדבר מקובל על האיגודים.

סוגיית ביטולן של "הפנסיות המיוחדות" (régimes spéciaux) מהן נהנים עובדי החברות הממשלתיות בצרפת הוא נפיץ. הניסיון המקיף האחרון לשינוי בוצע ב-1995, על ידי הנשיא ז'אק שיראק. נהגי אוטובוסים ומטרו שבתו אז במשך שלושה שבועות, עובדי ציבור אחרים שבתו במשך ימים ארוכים, ושני מיליון בני אדם יצאו לרחובות ב-5 בדצמבר של אותה שנה, עד שהממשלה בראשות אלן ז'ופה חזרה בה. עלות ההטבות מוערכת על ידי הממשלה הצרפתית בשמונה מיליארד אירו מדי שנה. עדיין מתקיימים מגעים כדי למנוע את השביתה.